Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Strigoii din neam mănâncă!

Nu cu mult timp în urmă, ne-a fost semnalată apariţia unui studiu realizat de Active Watch – Agenţia de Monitorizare a Presei, studiu intitulat „Harta politică a televiziunilor locale” prin care este descrisă activitatea televiziunilor locale din 15 judeţe – printre care şi judeţul Vâlcea – prezentându-se câteva pseudo trăsături comune: implicarea directă a patronilor în editorial, folosirea staţiilor ca instrumente de PR politic, folosirea banului public. Conform autorilor, studiul generează portretul televiziunii locale, al lucrătorului angajat într-o astfel de întreprindere, al felului în care se desfăşoară o afacere media şi al modului în care gândesc patronii sau managerii. Şi, desigur, al gradului de implicare al politicului în afacerile presei. Harta se bazează pe cercetarea documentelor oficiale şi pe aproximativ 200 de interviuri realizate cu manageri media, jurnalişti, reprezentanţi ai autorităţilor, „alţi factori interesaţi”, inclusiv politicieni. Am intrat şi noi în posesia studiului Agenţiei şi am rămas consternaţi de modul cum a fost prezentată presa vizualului vâlcean, exagerată în procent de peste 50%, având suport informaţional delaţiunile unor pseudo-ziarişti, al unor patroni de mucava tangenţi profesiei de jurnalist, al habarnistului director al postului Vâlcea 1 şi al unui consilier media despre care presa vâlceană nu a auzit că ar fi existat. În concluzie, studiul privind activitatea televiziunilor vâlcene este subiectiv, ba chiar insultător, fără a neglija faptul că informaţiile chiar au fost furnizate din rândul presei locale, dar nu de către cei care cunosc tema, ci de nişte neica nimeni care până când şi neamul lor îl bârfesc şi îl calomniază, pentru a se da importanţi. Nu ne-am propus să seminarizăm acum acest raport, lăsându-vă pe dumneavoastră cititorii să vă convingeţi, prin comparaţie cu realitatea, unde se ascunde adevărul. Vom întreprinde o anchetă în rândul jurnaliştilor vâlceni vizaţi şi suntem convinşi că „anchetatorii” ActiveWatch îşi vor găsi timp să-şi pună cenuşă în cap pentru concluziile neadevărate trase şi publicate şi vom dovedi că delatorii din rândul jurnaliştilor judeţeni sunt paraleli cu profesia, sunt nişte mediocri în cadrul redacţiilor menţionate, fără putinţa de a promova prin calităţile şi experienţa căpătată în presă.

Televiziunile din Vâlcea – „cuminţi” şi dependente de finanţatori (politici)

1. Context

La data documentării pe teren, principalele televiziuni locale vâlcene erau: TV Vâlcea 1, Televiziunea VTV şi TV Etalon. De asemenea, în judeţul Vâlcea mai funcţionau şi câteva televiziuni locale prin cablu care difuzau în special anunţuri şi materiale în regim videotext (ex.: Teleloviştea, televiziune difuzată numai prin societatea de cablu din comuna Boişoara).

TV Vâlcea 1 aparţine societăţii SC Regal SRL (CUI: 1472958), deţinută de Băjău Marin – asociat principal – 99.9411764706% şi de Băjău Elena – 0.0588235294%, şi este un post de televiziune locală terestră care emite în zona oraşului Râmnicu Vâlcea şi localităţile limitrofe. Postul este retransmis în reţelele CATV din judeţul Vâlcea (cu o acoperire estimată de 90% din aria geografică a judeţului), potrivit CNA. În urmă cu 19 ani, TV Vâlcea 1 a fost fondată de actualul primar al municipiului Râmnicu Vâlcea, Emilian Frâncu (PNL), care, potrivit intervievaţilor, s-a retras la nivel formal din acţionariat.

Managerul televiziunii, Aurora Constantinov, a declarat că postul funcţiona cu aproximativ 30 de angajaţi. Finanţarea TV Vâlcea 1 provenea din publicitate, în urma unor colaborări cu mai multe agenţii de publicitate din ţară, iar televiziunea nu beneficia de contracte de publicitate din bani publici, potrivit managementului. Totodată, bugetul operaţional al televiziunii pe anul 2011 a fost de aproximativ 500- 600.000 de lei şi a existat profit, conform Aurorei Constantinov.

„Fiind o televiziune locală particulară fără subvenţii, trăim strict din publicitate. (…) De patru ani de zile, contractele [de publicitate pe plan local] sunt făcute cu prietenii mei care au firme şi care nu au cedat la interesele politicului.” (Aurora Constantinov, manager TV Vâlcea 1)

Conform datelor de bilanţ disponibile la Ministerul Finanţelor, în 2012 cifra de afaceri a societăţii care deţinea licenţa TV Vâlcea 1 a fost de 675.574 de lei, cu un profit net de 23.960 de lei şi un număr de 27 de angajaţi.

Televiziunea VTV Râmnicu Vâlcea, deţinută de SC Media Trust SRL Băile Olăneşti, este un serviciu de programe de televiziune regional de tip generalist, difuzat prin satelit, în care predomină emisiunile informative (ştiri şi dezbateri), iar postul este retransmis în reţeaua DTH DIGI şi în reţelele CATV din judeţul Vâlcea şi din judeţele limitrofe, potrivit CNA. La data documentării pe teren, patronul televiziunii era Ion Tudor, fost membru PDL până în iunie 2012

258. Patronatul televiziunii desfăşura afaceri în domeniul turistic-hotelier şi deţinea, printre altele, acţiuni la Staţiunea Olăneşti şi la Hotelul Riviera, potrivit intervievaţilor. Patronul televiziunii este principalul finanţator al acesteia, potrivit reprezentanţilor VTV. Angajaţii VTV au declarat că nu beneficiau de mecanisme de aflare a audienţei, la data documentării pe teren.

Deţinătoarea licenţei audiovizuale a VTV este societatea comecială Vezi Televiziune SRL. Asociaţii Vezi Televiziune SRL (CUI: 29525122) sunt: Băiaşu Octavian Petre – 50% şi Tudor Constantin – 50%. Totodată, datele disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor indică pentru 2012 o cifră de afaceri de 243.403 de lei, un profit net de 20.507 de lei şi un număr de 27 de angajaţi.

TV Etalon Râmnicu Vâlcea, operată de societatea comercială SC Etalon SRL (CUI: 1469790), se axa la data documentării pe producţii de divertisment şi era deţinută în proporţie majoritară259, din anul 2010, de politicianul Valentin Adrian Iliescu, fost membru PUNR, PSD şi PDL260, redevenit membru PSD în 2012, fost ministru pentru Relaţia cu Parlamentul în guvernele Boc şi Ungureanu. În aprilie 2013, Valentin Iliescu a fost numit de guvernul Ponta comisar general adjunct, cu rang de secretar de stat, la Garda Naţională de Mediu261. Potrivit declaraţiei de interese a lui Valentin Adrian Iliescu262, televiziunea Etalon a beneficiat, în 2012, de o pondere mare a finanţărilor din bani publici atribuite de mai multe primării şi societăţi de stat din judeţul Vâlcea.

Televiziunea Etalon a fost „un brand”/ „un post de referinţă” în materie de producţie de filme documentare, potrivit intervievaţilor. De când a fost preluată de Valentin Iliescu, televiziunea a intrat într-un con de umbră din perspectiva respondenţilor, întrucât nu a beneficiat de investiţii.

Potrivit managementului televiziunii, cei mai mari finanţatori ai postului erau CET şi Consiliul Judeţean, iar bugetul televiziunii a fost de aproximativ 500.000 de lei în 2011 şi nu a existat profit. Totodată, televiziunea a solicitat un studiu de audienţă realizat de compania Goldbach Media, în virtutea unui contract de colaborare.

În iunie 2013, CNA a acordat licenţă audiovizuală televiziunii Estrada TV, deţinută de Valentin Adrian Iliescu (50%) şi de Mădălina Iliescu (50%). Postul va emite în metropolitană Bucureşti şi judeţele Ilfov, Prahova, Dâmboviţa, Teleorman, Argeş, Giurgiu, Călăraşi şi Ialomiţa.

TV Etalon Râmnicu Vâlcea este în prezent deţinută de societatea comecială Etalon SRL (CUI: 1469790), ai cărei asociaţi sunt: Iliescu Mădălina – asociat principal – 59.9846977812% şi Margu Ion – 40.0153022188%264. Datele disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor indică pentru anul 2012 o cifră de afaceri de 334.914 lei (fără profit), o pierdere netă de 16.085 de lei şi un număr de 8 angajaţi.

„Etalon a fost un post liber. Primul patron, care l-a fondat, a fost un tip de cultură [Ion Murgu, regizor265 – n.r.] care nu era angajat politic, a avut probleme financiare majore, a vândut pachetul majoritar ministrului Iliescu. Iliescu l-a cumpărat fiindcă a dorit să ajungă parlamentar.” (Jurnalist Etalon TV)

Televiziunea TV-C Teleloviştea, deţinută de compania de retrasmisie prin cablu SC TELELOVIȘTEA SRL, aparţine actualului primar din comuna Boişoara, Gheorghe Nicolae (PC)266. Grila aprobată de CNA pentru acest post este de program videotext non-stop, dar televiziunea a primit mai multe sancţiuni de la CNA pentru nerespectarea grilei şi difuzarea unui program local cu imagini în mişcare. Totodată, postul a primit mai multe amenzi de la CNA pentru nerespectarea legislaţiei audiovizuale. La data documentării pe teren, societatea comercială care opera această televiziune era în insolvenţă.

„Societatea este în insolvenţă, ca să nu plătească amenzile. Se caută forme juridice să i se retragă licenţa.” (Reprezentant CNA)

Potrivit datelor disponibile la CNA şi la Ministerul Finanţelor în august 2013, societatea comercială care a deţinut licenţa postului este în insolvenţă, iar licenţa a fost retrasă.

Din documentare a reieşit că televiziunile locale vâlcene „abia răzbat” din cauza dificultăţilor financiare care derivă din lipsa investiţiilor în publicitate. Cei mai mulţi jurnalişti vâlceni au declarat că este acceptabil să publice advertoriale, marcate ca atare. De asemenea, salariile jurnaliştilor vâlceni se situează în intervalul 1000-2000 de lei, conform respondenţilor. În aceste condiţii de precaritate financiară (şi, deseori, morală – determinată de compromisurile făcute de angajaţii media pe fondul presiunilor politice şi economice), peisajul media vâlcean riscă să rămână fără profesionişti şi atrage tot mai mulţi „mercenari”, conform respondenţilor.

„Financiar vorbind, este foarte greu pentru televiziunile locale să reziste.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„Sistemul e încurcat, pe o piaţă de publicitate foarte proastă. O televiziune locală, chiar dacă ar creşte calitativ foarte mult, tot nu poate rezista. Nu se urmăreşte calitatea, ci satisfacerea unor dorinţe economice sau politice.” (Jurnalist Etalon TV)

„Sunt cazuri în care jurnaliştii nu sunt apreciaţi, sunt trataţi cu dispreţ şi poate că ar trebui mai mult respectaţi. Pe măsură ce prinzi experienţă, oamenii te apreciază. Presa vâlceană e în decădere, nu mai sunt profesionişti mulţi. Numai cei cărora le place meseria respectă normele profesionale. Cei care vor doar să facă bani nu mai respectă nimic.” (Realizator emisiuni Etalon TV)

„Problema e lipsa de documentare, tendinţa de a nu te documenta dincolo de comunicatele de presă şi de informaţia brută pe care ţi-o oferă cineva, comoditatea.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

„La televiziunile din Vâlcea sunt salarii mici, oameni slab pregătiţi, angajaţi pe drepturi de autor, contract de emisiune. Unii au şi pe cartea de muncă salariul minim pe economie. (…) Nu cred că [televiziunile vâlcene – n.r.] dau o imagine cu acurateţe a ceea ce se întâmplă [în viaţa politică locală – n.r.]. Nu au mijloacele şi capacitatea şi ascuţimea de jurnalişti şi poate că nici nu îşi propun lucrul ăsta.” (Reprezentant CNA)

„Râmnicu Vâlcea nu e un oraş universitar, ai o bază mică de selecţie, piaţa calitativă e destul de redusă, trebuie să-i cauţi pe cei mai buni din cei mai slabi. Calitatea este problema. Dacă un crainic pe care îl ai de 2-3 ani pleacă la o televiziune naţională – eşti mort.” (Consilier media VTV)

„La televiziunile locale este mai greu. Nu prea se pune bază pe calitatea emisiunilor, pentru că nu toţi au făcut şcoala de jurnalişti şi au experienţă. (…) Jurnaliştii din Vâlcea nu sunt atât de bine puşi la punct cu reglementările. Nu sunt oameni pregătiţi, sunt oameni care doresc să devină jurnalişti şi se şcolesc la locul de muncă.” (Manager Etalon TV)

Intervievaţii au declarat că formaţiunea politică ce domină administraţia locală vâlceană este alianţa USL. Potrivit celor intervievaţi, mediul de afaceri local este în strânsă legătură cu cel politic, atât pentru că unii oameni de afaceri locali au carnet de membri de partid sau sprijină anumiţi politicieni locali, cât şi pentru că unii politicieni locali şi-au dezvoltat, în timp, diverse afaceri.

„La aproape toate companiile mari din Râmnicu Vâlcea, şefii sunt afiliaţi politic. (…) Partidele politice se ocupă de toate afacerile de pe aici din zonă.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„Evident că [mediul politic şi economic – n.r.] sunt în strânsă legătură. Cel puţin doi sau trei candidaţi care au reuşit în afaceri acum vor să fie Parlament.” (Reprezentant CNA despre judeţul Vâlcea)

„Oamenii de afaceri fac politică. Legătura nu este neapărat directă, dar subteran există fire ascunse, directe sau indirecte. Depinde şi măsura în care există şi în ce măsură aceste legi au influenţe pozitive sau negative. Aş prefera un om de afaceri care intră în politică şi are suficiente resurse pentru a nu fi tentat să se compromită.” (Gheorghe Ioniţă, viceprimar Râmnicu Vâlcea, PNL)

2. Percepţia asupra jurnalismului. Influenţe economice şi politice

Respondenţii vâlceni au declarat că presiunea politică din media locale este „foarte mare” şi posturile locale sunt aservite patronilor şi finanţatorilor lor (politici), în condiţiile în care contractele de publicitate (din bani publici/ de la companiile apropiate de mediul politic) se acordă preferenţial şi condiţionează agendele editoriale, iar dificultăţile financiare sunt acute.

„Este presiune şi în campania electorală şi în afara campaniei. Contractele de publicitate se încheie pe criterii politice. Tot ce înseamnă deconcentrate – încheie contracte în funcţie de cine este la putere. (…) Da, toate contractele de publicitate se încheie dacă directorii sunt sunaţi de oamenii politici.” (Reprezentant din managementul Etalon TV)

„Presa e dependentă de mediul politic şi economic. Fiecare dintre televiziunile locale are ceva politic în spate.” (Reprezentant CNA despre judeţul Vâlcea)

„De 5-6-7 ani, foarte mulţi oameni politici au înţeles ce bine e să ai presă, manipularea e extrem de mare.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

„Nu mai există finanţatori şi televiziunile nu mai au posibilitatea să-şi plătească angajaţii. Fără intervenţia politicii, nu se pot finanţa anumite ziare şi televiziuni. (…)” (Redactor ştiri Etalon TV)

„Într-un judet mic, sărac, bătaia e foarte mare pe publicitate. Dacă nu ai în spate un trust sau un om de afaceri puternic, nu rezişti.” (Consilier media VTV)

„Duşmanii libertăţii de exprimare sunt partidele politice, în special cele mari: PDL, PNL, PSD. (…) Ca presa să fie independentă la noi în ţară, mi se pare o utopie, mai ales fiindcă politicul este implicat în toate domeniile.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„Duşmanii libertăţii de exprimare sunt chiar ziariştii în sine, ei îşi fac treaba după cum bate vântul în politică. Pe de o parte îi înţeleg, e existenţa lor, din asta trăiesc. În funcţie de sponsorizările pe care le au înclină balanţa într-o parte sau în alta.” (Reprezentant PDL Vâlcea)

„Tot politicienii dirijează, ei sunt cei care au interese în media, tot ei dirijează publicitate şi fonduri.” (Jurnalist Etalon TV)

„Din punct de vedere al redării informaţiilor politice şi economice, fiecare televiziune poartă amprenta orietării patronului. (…) Am văzut relatări diferite ale aceluiaşi eveniment, la televiziuni diferite. Uneori am fost şi martor, aceea este hârtia de turnesol. (…) Cred că trebuie să se schimbe presa ca atare, atitudinea jurnalistului şi sursele de finanţare ale televiziunii. Independenţa economică a unei televiziuni determină independenţa instituţiei de presă. Când o televiziune sau un ziar primeşte contract de publicitate de la firma X sau Y, de bună seamă că intervine autocenzura, dacă nu chiar cenzura. Se observă prin omisiuni. Ce justificare poate avea un contract de publicitate a unei firme care nu vinde niciun produs în plan local? (…) Fiecare televiziune promovează oamenii politici, pe unii şi-i creează ca atare într-o anumită proporţie, contribuie la crearea imaginii politicianului respectiv.” (Gheorghe Ioniţă, viceprimar Râmnicu Vâlcea, PNL)

Potrivit documentării, unii jurnalişti din televiziunile locale primesc comisioane dacă atrag contracte de publicitate pentru televiziuni, ceea ce, în viziunea unora dintre respondenţi, poate crea conflicte de interese şi „obligaţii” din partea unor jurnalişti în relaţia cu anumiţi factori economici.

„Ar trebui ca partea de marketing şi publicitate să fie separate şi să nu se amestece cu partea editorială şi publicistică.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

Mai mult, intervievaţii vâlceni care au participat la acest studiu au declarat că mulţi angajaţi media, în special din presa scrisă locală, practică „şantajul de presă” şi cer bani în schimbul publicării/ modificării/ blocării de la publicare a anumitor articole, fenomen care afectează imaginea întregii bresle. Mai mult, potrivit respondenţilor, degradarea percepţiei asupra presei din Vâlcea este unul dintre motivele pentru care companiile nu investesc în publicitate la televiziunile locale.

„În Vâlcea aşa se procedează. Șantajul este în floare, suntem renumiţi. De-aia suntem cei mai săraci din audiovizual. (…) Pentru presa scrisă locală nu am nici cea mai mică consideraţie – sunt nărăviţi, şi, dacă stau de vorbă cu dumneavoastră, ar trebui să iasă banii. Nu sunt jurnalişti, şi-au pierdut interesul şi vocaţia, vor doar să scoată bani, în general. (…) Șantajul nu s-ar mai practica dacă ăia santajaţi nu ar da bani.” (Aurora Constantinov, manager TV Vâlcea 1)

„Se vând pentru bani în presa scrisă. Douăzeci de ziare copy-paste. (…) În presa scrisă, fiecare jurnalist, dacă primeşte bani de la cineva, face un articol despre cel care cumpără, se văd articolele comandate. Niciun jurnalist pe plan local nu mai are interesul de a face ceva pentru binele public. Acum nu prea se mai caută ştirea în presa scrisă. În televiziunile vâlcene sunt jurnalişti care fac ştiri de dragul meseriei.” (Jurnalist Etalon TV)

„Să nu mai fie şantajişti în presă, pentru că, din cauza lor, şi viaţa noastră este foarte grea. Ei merg şi cer bani pentru articole şi ni se mai oferă şi nouă bani să facem materialul respectiv să sune bine, în general de la partidele politice.” (Coordonator ştiri TV Vâlcea 1)

„Vrei să trăieşti, iei bani. Sunt ziarişti care zic că o vând şi pe mama pentru bani, în print.” (Reprezentant VTV)

„Personal, am colaborat cu două ziare în această campanie. Cei cu care nu am vrut să colaborez, în afară că au făcut nişte articole calomnioase la adresa mea, nu au încercat să mă şantajeze.” (Reprezentant PDL Vâlcea)

Jurnaliştii de la TV Vâlcea 1 au declarat că au existat anumite teme propuse de management pentru a fi abordate de televiziune, dar că nu s-au blocat de la publicare anumite subiecte, din motive politice sau economice. Managerul postului, Aurora Constantinov, a declarat că acest post era „singura televiziune din Vâlcea fără parti-pris-uri politice”.

Reprezentanţii TV Vâlcea 1 au precizat că, deşi actualul primar a fondat şi deţinut televiziunea la început, acesta nu ar avea un statut privilegiat la televiziune, chiar dacă mulţi dintre angajaţii postului au lucrat cândva împreună cu el. De asemenea, jurnaliştii au declarat că relatează echidistant despre toate partidele politice şi invită în emisiuni şi adversari ai primarului.

Primarul din Râmnicu Vâlcea, Emilian Frâncu, fondatorul TV Vâlcea 1, a fost trimis în judecată pentru luare de mită în luna mai 2013267. Potrivit ziarului Gândul, „Primarul Frâncu nu a primit direct banii, şpaga a fost disimulată într-un contract de sponsorizare pentru postul Vâlcea 1 TV, post de televiziune fondat de edil şi la care a deţinut şi acţiuni. Cei 20.000 euro urmau să fie transmişi postului TV sub formă de sposorizare pentru festivalul „268. Directoarea postului, Aurora Constantinov, le-a declarat anchetatorilor că primarul i-a transmis telefonic că urma să primească o sumă de bani pentru acesta, potrivit aceleiaşi surse.

Potrivit managementului TV Vâlcea 1, jurnaliştii din instituţie primesc comisioane dacă atrag contracte de publicitate, dar nu au acceptul conducerii să încheie personal contracte de publicitate în numele instituţiei.

„Părintele spiritual al televiziunii este actualul primar, fost senator, fost deputat [Emilian Frâncu – n.r.]. Regula televiziunii a fost întotdeauna că nu făceam partizanat, indiferent de patron. Cetăţeanul este suveran.” (Aurora Constantinov, manager TV Vâlcea 1)

„Patronul iniţial a fost actualul primar şi încă se face o asociere între televiziune şi primar.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„TV Vâlcea 1 nu sprijină nicio formaţiune, s-a dovedit şi în campanii, toată lumea are acces pe post, au venit oameni care l-au criticat pe cel care a fondat postul. (…) Inclusiv primarului actual, care a fost patronul televiziunii, îi pun intrebări dificile şi nu mi-a interzis niciodată să-i pun întrebări dificile.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

Mai mulţi foşti angajaţii VTV au declarat că politica editorială a postului a fost influenţată, de-a lungul timpului, în funcţie de interesele politice ale patronatului. Astfel, jurnaliştii VTV din „vechea gardă”, care au prins perioada în care patronul Ion Tudor era politician PDL, au declarat că acesta intervenea abuziv în politica editorială a postului şi făcea presiuni asupra conţinutului editorial în favoarea intereselor partidului. Unii dintre aceştia au şi demisionat din aceste motive, potrivit spuselor acestora.

Actualii angajaţi au declarat că patronatul nu intervine în politica editorială. În prezent, televiziunea VTV are drept „consilier media” (echivalentul unui manager/coordonator) un jurnalist vâlcean care lucrează şi în presa centrală (la o agenţie de ştiri), iar acesta, împreună cu directorul de programe, sunt coodonatorii editoriali ai postului, potrivit intervievaţilor.

„De la VTV am plecat în 2008 din cauză că nu puteam să mai facem faţă presiunilor politice ale patronului Ion Tudor, care candida din partea PDL. Televiziunea este în continuare orientată spre PDL.” (Fostă jurnalistă VTV)

„Când am plecat de la VTV, a fost o demisie în masă, din cauza unor neînţelegeri cu patronatul. Redactorul şef a avut o dispută cu patronul, care avea mai multe condiţii. Din prietenie cu el, 10 – 15 am decis să părăsim televiziunea.” (Fost jurnalist VTV)

„VTV nu e o televiziune orientată spre un partid anume. Nu există o cenzură a invitaţilor sau să facem politica unui partid. Într-un judet mic şi sărac trebuie să fii bine cu toată lumea, avem o politică echidistantă cu toată lumea. (…) Avem un cod deontologic la secretariat, l-am conceput noi, am făcut un brainstorming. Nu se apelează la el. (…) E o redacţie cuminte, emisiunile sunt cuminţi, nu avem emisiuni de investigaţii, facem talk-show de dimineaţă până seara.” (Consilier media VTV)

Etalon TV este perceput în plan local drept o televiziune care oscilează în abordare, în funcţie de apartenenţele politice ale proprietarului, politicianul Valentin Adrian Iliescu, potrivit respondenţilor. O parte dintre jurnaliştii Etalon TV au declarat că, în perioadele când proprietarul postului este inactiv politic, acesta nu impune şi nu retrage de la difuzare niciun material, dar că este în permanenţă implicat în construirea agendei televiziunii, în stabilirea temelor şi a invitaţilor din emisiuni.

Jurnaliştii Etalon TV primesc comisioane dacă atrag contracte de publicitate, potrivit managementului postului. Potrivit angajaţilor Etalon TV, contractele de publicitate condiţionează conţinutul editorial, motiv pentru care nu apar materiale negative la adresa clienţilor şi a finanţatorilor televiziunii.

„Emisiunile le construim împreună cu conducerea administrativă, cu patronul televiziunii. (…) Fiecare angajat poate propune teme spre publicare. Evenimentele de interes general sunt cele mai urmărite, evenimentele din oraş, contractele de publicitate. Redactorul şef decide ce materiale intră. (…) În agenda editorială, oamenii care ajută postul au prioritate, cei care au contracte de publicitate.” (Jurnalist Etalon TV)

„E posibil să comande şi şeful să facem o anchetă despre o anumită persoană sau o anumită societate sau să ne roage primarul sau Consiliul Judeţean să mai dăm un material. (…) Aici dictează asociatul majoritar [Valentin Iliescu – n.r.].” (Reprezentant Etalon TV)

„Patronul nu mai este om politic, dar a fost, iar atunci se punea accent mai mare pe oamenii din partidul din care făcea parte.” (Jurnalist Etalon TV)

„Există un cod etic al redacţiei – nu murdărim imaginea nimănui, nu afectăm imaginea. Nu ne bazăm pe un cod teoretic. Avem politica noastră să fim prieteni cu toată lumea.” (Jurnalist Etalon TV)

„Contractele de publicitate influenţează politica editorială. La Consiliul Judeţean [unul dintre principalii finanţatori ai postului – n.r.] – nu pot să mediatizez păreri contra. Scot esenţialul, care pune în evidenţă ce s-a întâmplat la şedinta, nu cearta dintre candidaţi. Nu-i interesează pe telespectatori de ce se ceartă, ci ce s-a aprobat. Nu trebuie să scoţi în evidenţă latura negativă.” (Reprezentant Etalon TV)

„Eu am încercat tot timpul şi cred că am şi reuşit să fiu echilibrat. Nu sunt nici personal ataşat de vreun partid. (…) Eu am lucrat independent, mi-am făcut politica mea. (…) Eu am reuşit în toţi aceşti ani să nu mă înregimentez. (…) Eu nu pot să zic că sunt în relaţii de duşmănie cu politicienii, dar nici în relaţiile de amiciţie. Am ţinut o distanţă. Pot să mă considere şi un ajutor, dar se aşteaptă şi să-i critic. Am evitat să mă angajez, să fiu omul cuiva. (…) Câteodată mai trebuie să-i faci un hatâr şi postului-mamă, şi, dacă te roagă câteodată să aduci pe cineva, nu poţi să faci pe deşteptul. (…) Nu pot să mă plâng că nu am libertate, dar mi-am câştigat-o eu. Știu cât de mult e bine să fii liber şi când să mă opresc. Și eu trăiesc în oraşul ăsta, dar nu mi-l pun în cap.” (Jurnalist freelance, colaborator Etalon TV)

TV-C Teleloviştea din comuna Boişoara, judeţul Vâlcea, a fost reclamată la CNA în mai multe rânduri pentru difuzarea unor materiale critice la adresa primarului şi viceprimarului din Boişoara. Din plângerile de la CNA a rezultat că s-au adus acuzaţii „de natură morală şi penală” la adresa acestora şi a altor persoane, de către patronul televiziunii, Gheorghe Nicolae, care nu a asigurat imparţialitatea şi pluralismul de opinii şi fără a respecta dreptul la imagine al celor vizaţi de materiale.

În 2012, Gheorghe Nicolae, patronul Teleloviştea, a candidat la funcţia de primar în comuna Boişoara şi a câştigat alegerile269.

Printre motivele pentru care angajaţii din televiziunile locale vâlcene şi-ar da demisia (invocate de intervievaţi), cele mai frecvente fac referire la presiunile politice/ patronale şi la relaţia din redacţii.

„Mi-aş da demisia în momentul în care nu aş mai fi lăsată să-mi fac meseria, în momentul în care mi s-ar cere să-mi încalc demnitatea mea de om.” (Coordonator ştiri TV Vâlcea 1)

„Aş demisiona dacă nu aş fi respectat de colegi, dacă nu ar exista comunicare între noi, dacă nu am lucra profesionist.” (Redactor ştiri Etalon TV)

„Dacă mi s-ar cere ca, începând de mâine, postul să fie orientat către un anumit partid, să devină cum e Antena 3, aş pleca.” (Consilier media VTV)

„Aş demisiona dacă mi s-ar cere să mănânc rahat cu polonicul în toate emisiunile. Nu cred nici în Albă-ca-Zăpada, nici în Făt Frumos în politică. Politica e foarte urâtă din orice punct ai privi-o.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

3. Relaţia în redacţie

Jurnaliştii vâlceni au apreciat relaţiile din redacţiile unde lucrează ca fiind pozitive, dar au precizat că relaţiile dintre instituţiile de presă vâlcene sunt uneori tensionate şi nu încurajează colaborarea.

Consilierul media VTV a declarat că soluţiile pe care le-a identificat pentru îmbunătăţirea relaţiilor din redacţie sunt training-urile şi teambuilding-urile. Jurnaliştii de la TV Vâlcea 1 au declarat că o organizare mai bună a muncii ar reduce din tensiunile care apar uneori în redacţie, din cauza suprapunerii de roluri.

Alţi intervievaţi au pledat pentru creşterea salariilor – ca măsură pentru a motiva jurnaliştii şi pentru a atrage profesionişti.

„E nevoie de o cunoaştere mai bună a ceea ce are fiecare de făcut. Dacă lucrurile sunt bine stabilite de sus, putem şi noi să ne facem treaba cum trebuie.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„Echipa Vâlcea 1 fiinţează cam de 18 ani. Suntem aceiaşi – aceeaşi firmă care deţine licenţa şi aceiaşi oameni. E o relaţie umană, ca în familie.” (Aurora Constantinov)

„Dacă stimulările salariale ar fi mai mari, am atrage profesionişti.” (Reprezentant din managementul VTV)

„Pentru protejarea jurnaliştilor în faţa presiunilor politice şi economice, e nevoie de salarii mult mai bune, să nu se mai uite în stânga şi-n dreapta. (…) Salarii mai mari şi aparatură performantă ar trebui, ca să se îmbunătăţească activitatea.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

4. Relaţia cu autorităţile locale

O parte a intervievaţilor a declarat că relaţiile dintre televiziuni şi autorităţile locale sunt „bune”. Consilierul media VTV a catalogat drept „excelentă” relaţia televiziunii cu autorităţile locale. Au fost însă şi jurnalişti care şi-au declarat nemulţumirea pentru faptul că unii reprezentanţi ai autorităţilor locale evită să le dea informaţii sau îi tratează cu ostilitate, dacă abordează anumite subiecte.

„Autorităţile locale au impresia că suntem nişte angajaţi ai lor. (…) Nu vă gândiţi la ameninţări. De multe ori, ţi se închid anumite uşi, nu-ţi mai dau informaţii.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„Cred că ar trebui să fie o colaborare mai bună între jurnalişti şi autorităţile locale – jurnaliştii ar informa publicul mai bine. Pe de altă parte, dacă ar exista o colaborare mai bună şi din punct de vedere financiar, probabil că nu s-ar mai putea scrie de rău despre primari, de exemplu.” (Jurnalist Etalon TV)

5. Soluţii pentru jurnalismul de calitate

Respondenţii vâlceni au acordat, în medie, nota 7 pentru calitate jurnalismului din televiziunile din plan local, catalogând-o drept „mediocră”. Intervievaţii au menţionat printre soluţiile pentru îmbunătăţirea actului jurnalistic: cursurile de specializare, relatarea nepărtinitoare şi documentarea aprofundată a subiectelor abordate.

„Un jurnalist de calitate are curajul de a arăta realitatea aşa cum o vede el, fără să îi fie frică că atinge pe unul sau pe altul, exprimă informaţia aşa cum este ea, fără teama că va avea probleme după aceea.” (Coordonator ştiri TV Vâlcea 1)

„Indiferent dacă primeşti sau nu bani de la un anumit partid, cred că trebuie să fii obiectiv, să redai exact faptele. Un material bun trebuie să prezinte toate punctele de vedere ale tuturor oamenilor implicaţi, să fie complet.” (Redactor ştiri Etalon TV)

„Dacă esti părtinitor, lumea te etichetează şi te judecă şi nu se mai uită la tine.” (Aurora Constantinov, manager TV Vâlcea 1)

„Un ziarist de calitate trebuie să nu încerce să se angajeze politic, să evite. Fiecare om are nişte simpatii, dar e bine să stea deoparte, să aibă acelaşi nivel de înţelegere şi de critică pentru toată lumea. (…) Până nu se vor ocupa de televiziunile astea oameni dedicaţi, oameni pricepuţi, n-o să crească calitatea, situaţia asta o sa persiste.” (Jurnalist Etalon TV)

„Un jurnalist de calitate este vertical, implicat în meseria lui, un jurnalist cu studii, care manifestă multă dragoste faţă de meserie şi o apropiere faţă de interlocutorul său. Este un jurnalist care să ştie când să fie agresiv verbal sau când să stea în banca lui.” (Reprezentant PDL Vâlcea)

„Sunt utile cursuri pe tot ce înseamnă jurnalism, de la gramatică până la cultură generală şi obligaţiile unui jurnalist.” (Coordonator ştiri TV Vâlcea 1)

Plata consumaţiei jurnaliştilor în timpul documentării de către organizatorii de evenimente/ sau de alte persoane din afara redacţiei este percepută de unii jurnalişti vâlceni drept o formă de mită, sau drept o manieră de a cumpără bunăvoinţa jurnaliştilor, conform spuselor acestora, motiv pentru care au declarat că nu-şi încurajează colegii să accepte această practică.

„Dacă ţi se plăteşte consumaţia, înseamnă că ai luat mită.” (Coordonator ştiri TV Vâlcea1)

„Plata consumaţiei jurnalistului de către Reprezentant CNAi se întâmplă foarte des şi cred că nu e acceptabil. Jurnalistul, când pleacă pe teren, ar trebui să plece cu eugenia în buzunar. Eu sunt mai tranşantă. Dar se întâmplă şi se va întâmpla în continuare.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

Jurnaliştii vâlceni au declarat că simt nevoia unor sindicate puternice, care să-i protejeze de presiunile patronatelor şi politicienilor, dar şi-au exprimat neîncrederea că există astfel de sindicate, motivând că aceste structuri sunt, la rândul lor, aservite unor interese politice sau economice.

„Dacă ar exista un sindicat puternic care să se lupte cu patronii de televiziune, poate aş adera, dar există o mafie a intereselor.” (Jurnalist Etalon TV)

„Se simte nevoia unui sindicat care să ne apere interesele. Să ştim că există cineva care să poată interveni în cazul în care nu poţi să-ţi faci meseria.” (Jurnalistă TV Vâlcea 1)

„N-am încredere în sindicatele existente. Simt nevoia unui sindicat care să asigure efectiv drepturile ziariştilor.” (Consilier media VTV)

„Nu cred în sindicate, pentru că s-au compromis. Și sindicatele, ca şi presa, ca şi politica, ca şi economia ar trebui cel mai bine să o ia de la zero, ceea ce nu se poate nicăieri.” (Realizatoare emisiuni TV Vâlcea 1)

Lege a presei vs autoreglementare la nivel de breaslă. Opiniile intervievaţilor au fost împărţite în ceea ce priveşte existenţa unei legi a presei sau a unui instrument de autoreglementăre la nivel de breaslă. Pe de o parte, unii respondenţi au spus că o lege a presei ar duce la mai multă responsabilitate în rândul jurnaliştilor şi ar reduce din derapajele din presa scrisă, care nu se supune legislaţiei.