Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Raportul de activitate al prefectului Sebastian Fârtat, pentru perioada 2020-2021

„Am avut onoarea de a fi subprefect și apoi prefect al județului Vâlcea într-o perioadă cu unul dintre cele mai neașteptate evenimente istorice – pandemia de COVID -19. Practic, după primele trei luni de mandat, am intrat în stare de urgență din cauza acestui virus.

Prioritatea numărul unu a devenit de atunci respectarea măsurilor preventive cu scopul de a nu bloca sistemul sanitar cu un număr mare de pacienți infectați. Am colaborat foarte bine cu managerii spitalelor și cu Direcția de Sănătate Publică și împreună am găsit mereu soluții prin care să ajutăm pacienții și să nu ajungem în situații dramatice. Sistemul sanitar nu este perfect, dar am văzut cum personalul medical s-a implicat, căutând să facă lucrurile să meargă cât mai bine. Le mulțumesc tuturor angajaților din sistemul medical pentru ceea ce au făcut în această perioadă și le transmit toată considerația mea, pentru că știu că uneori au lucrat până la epuizare ca să nu fim depășiți de această criză sanitară fără precedent.

Sunt la fel de mulțumit și le transmit aprecierea mea pentru colaborare și deschidere și tuturor angajaților din instituțiile cu atribuții de asigurare și păstrare a ordinii publice – Poliției, Jadarmeriei, Inspectoratului pentru Situții de Urgență și tuturor serviciilor publice deconcentrate, al căror efort în această perioadă a fost unul extraordinar.

Din ianuarie 2021 a început campania de vaccinare împotriva acestui virus, o altă situație care mi-a dat posibilitatea să colaborez, să văd și să apreciez profesionalismul oamenilor care lucrează în aceste instituții. Apreciez și implicarea primarilor în această campanie. 

Ca județ, nu suntem departe de atinge gradul de 50% din populație vaccinată cu schemă completă. Sunt convins că se poate și mai bine, dar trebuie remarcat faptul că Vâlcea este pe un loc destul de bun în țară ca procent de vaccinare.

În plină pandemie, am gestionat fără incidente două runde de scrutine electorale în cursul anului 2020 și încă două alegeri locale parţiale în cursul anului trecut. Este o premieră. Niciodată în România nu s-au mai organizat alegeri pe timp de pandemie, cu măsuri stricte care au fost puse în aplicare și care, cel mai important, au fost eficiente și nu s-au înregistrat creșteri ale incidențelor în urma acestor alegeri.
 
Cât privește activitatea mea la conducerea Prefecturii, pot spune că din data de 13 decembrie 2019, când am fost numit subprefect al județului și apoi, din 7 august 2020, prefect al județului, s-au emis peste 1.000 de ordine de prefect și aproximativ 400 de hotărâri, dintre care 136 sunt pe situații de urgență. De asemenea, au fost atrase în județ fonduri însumând circa 250 de milioane de lei, dintre care, aproape 82 de milioane de lei sunt pe situații de urgență, iar restul sunt alocări de la Guvern pentru suplimentarea bugetelor primăriilor din județ, în urma proiectelor de hotărâre întocmite de Prefectura Vâlcea.

Pe linia managementului situațiilor de urgență, în 2020, au avut loc 46 de sedinţe ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (două ordinare și 44 extraordinare), în care au fost adoptate 53 de hotărâri, care au vizat în principal prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomenele hidrometeorologice, iar în cursul anului 2021 au avut loc 53 de şedinţe ale CJSU ( două ordinare și 51 extraordinare), fiind adoptate 83 de hotărâri care, de asemenea, vizează în special prevenirea şi combaterea răspândirii virusului SARS-COV-2, precum şi gestionarea efectelor inundaţiilor și alunecărilor de teren şi a altor situaţii de urgență generate fie de fenomenele hidrometeorologice, fie din alte cauze.

De altfel, pentru lucările necesare refacerii structurii tehnico-edilitare afectată grav de calamităţi, în 2020, am inițiat două proiecte de hotărâri de Guvern, în vederea alocării sumelor necesare din Fondul de intervenţie aflat la dispoziţia Guvernului României, în urma cărora au fost alocate circa 55 de milioane de lei și încă un proiect de hotărâre de Guvern în anul 2021, în urma căruia a fost alocată suma de circa 27 de milioane de lei.

Cât privește gestionarea focarelor de pestă porcină africană din judeţ, au fost convocate 35 de şedinţe de lucru ale Centrului Local pentru Combaterea Bolilor Vâlcea în 2020 şi 19 şedinţe în cursul anului trecut.

În ceea ce priveşte desfăşurarea Programului Operaţional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate (POAD), în 2020, Vâlcea a primit în prima tranşă la de Ministerul Fondurilor Europene 22.569 pachete cu produse de igienă (15.202 persoane au ridicat pachetele cu produse de igienă pe listele inițiale, iar alte 7.367 de persoane au primit alimente pe lista  suplimentare), iar alte 22.569 de pachete cu produse alimentare au fost recepţionate în a doua tranşă.

Şi în anul 2021 au fost distribuite produse de igienă și produse alimentare tot în două tranșe:

  • în prima tranşă, 22.721 de pachete, din care 22.569 pachete cu produse de igienă repartizate de minister şi 152 primite prin compensare din județul Sibiu;
  • în a doua tranşă 22. 647 de pachete, din care 22.569 pachete repartizate de minister şi alte 78 de pachete cu produse de igienă au fost recepționate prin compensare din județul Sibiu.
    Tot prin POAD, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 115/2020, în cursul anului 2020, au fost distribuite 7.907 carduri masă caldă, iar anul trecut au fost distribuite 468 de carduri, fie pentru persoanele/familiile care au devenit eligibile în această perioadă, fie pentru cele care le-au primit în 2020 dar le-au pierdut.

În cadrul Serviciului Juridic, în cursul anului 2020, a fost exercitat controlul de legalitate asupra a 32.114 de acte administrative comunicate de unităţile administrativ teritoriale din judeţ, în urma cărora s-au întocmit 3.596 de referate de legalitat, iar anul trecut au fost verificate 29.138 acte administrative, în urma cărora s-au întocmit 3.420 de referate de legalitate.

În această perioadă au avut loc și opt ședinte ale Comisiei Judeţene de Fond Funciar, fiind adoptate 273 de hotărâri şi emise 1.015 titluri de proprietate

Pe linia verificării respectării legilor în județ, în cursul anului 2020, Corpul de control al prefectului a realizat 129 de acţiuni, dintre care 80 au fost pe coordonarea şi verificarea respectării măsurilor sanitare dispuse pentru prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu noul coronavirus, în echipe mixte formate din reprezentanţi ai DSP, DSVSA, IPJ, IJJ, ITM, ISU. Au fost verificate 1.077 de unităţi, dintre care 290 au fost amendate (valoarea amenzilor este de 382.100 lei) şi alte 316 au primit avertismente. Au fost, de asemenea, şi trei acţiuni de control realizate cu IPJ pe respectarea legislaţiei privind transportul de persoane, fiind verificate 207 de autoturisme. În urma controalelor au fost amendate 104 persoane (valoarea amenzilor e de aproximativ 41.690 de lei) şi a fost suspendat dreptul de circulaţie pentru o perioadă de 6 luni pentru cinci autoturisme.

În cursul anului trecut, au fost realizate, în echipe mixte formate din reprezentanţi ai instituţiilor abilitate, 209 acţiuni de control, dintre care 135 pe respectarea măsurilor anti COVID, la 921 de unităţi, în urma cărora au fost amendate 108 unităţi (valoarea amenzilor e de 146.500 lei) şi 363 au primit avertismente. Au fost, de asemenea, nouă acţiuni şi pe respectarea legislaţiei de transport persoane, fiind verificate 2.371 de autoturisme, dintre care 798 amendate, valoarea amenzilor este de aproximativ 170.000 lei. S-au realizat totodată şi 30 de acţiuni la staţii de sortare a deşeurilor, precum şi alte 7 acţiuni privind salubrizarea şi comercializarea fructelor de pădure şi a ciupercilor în zona Voineasa-Obârşia Lotrului, în urma cărora s-au aplicat şi amenzi pentru 22 de persoane, valoarea acestora fiind de 19.000 de lei.

Instituţia Prefectului a organizat, în această perioadă, alegerile locale şi cele parlamentare din anul 2020, precum şi alegeri locale parţiale în două localităţi – Scundu şi Slătioara – în 2021, fapt ce a determinat activităţi suplimentare de achiziţii şi întocmiri de state şi acordarea de drepturi pentru membrii Biroului Electoral Judeţean şi pentru personalul implicat în organizarea acestora. Au fost, de asemenea activităţi suplimentare generate de pandemia de COVID-19. În cursul anului trecut, Instituţia Prefectului a fost însă verificată de Curtea de Conturi şi a primit certificatul de conformitate pe toate obiectivele auditului, fiind printre puţinele instituţii publice din judeţ cu o astfel de certificare.

De asemenea, prin Serviciul Contabilitate, Resurse Umane și Administrativ, a fost întocmită documentaţia necesară pentru reabilitarea clădirii instituţiei şi a garajelor din apropierea acesteia, proiectul fiind inclus de către Compania Naţională de Investiţii, pentru a primi finanţare, în lista sinteză a subprogramului „Alte obiective de interes public sau social în domeniul construcţiilor”, aprobată în martie anul trecut de către Ministerul Dezvoltării. Proiectul are deja întocmit Studiul Topografic, care conţine planul de ridicare topografică realizat în sistem stereo 1970, cu cote de nivel şi marcarea obiectivului de investiţii, avizat OCPI la zi, precum şi releveele celor două clădiri, studiul geotehnic, expertiza tehnică şi auditul energetic.

Pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor și a le facilita accesul la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, la solicitarea mea, încă din anul 2020, activitățile de examinare în vederea obținerii permisului de conducere se desfășoară și în unele zile de sâmbătă, urmare a acestei măsuri, în prezent, pentru susținerea probei practice pentru obținerea permisului de conduce, perioada de așteptare fiind în județul Vâlcea de 15 zile, față de 60 de zile cum era la începutul instituirii stării de alertă pe teritoriul României. 

De asemenea, tot în 2020, am reușit să deschidem un punct de lucru secundar al acestui serviciu în municipiul Drăgășani, astfel că cetățenii din toată zona de sud a județului nu mai trebuie să vină la Râmnicu Vâlcea pentru a beneficia de aceste servicii. 

Tot la solicitarea mea, pentru a reduce timpul de soluționare a cererilor, organigrama acestui serviciu a fost suplimentată cu două posturi – unul de agent de poliție – permise și examinări și unul de referent debutant la înmatriculări vehicule, astfel că în prezent acest serviciu are 17 lucrători. Pe lângă serviciul public comunitar, își desfășoară activitatea în cadrul atelierului de confecționare a plăcuțelor de înmatriculare 5 lucrători, pentru a reduce cât mai mult perioada de soluționare a cererilor de înmatriculare, doi dintre aceștia, care aveau atribuții de casier, fiind trecuți pe ghișeu, astfel că în prezent aceste solicitări se realizează foarte repede, de pe o zi pe alta.

De la începutul anului 2020 și până acum, în cadul Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte, au fost eliberate 26.741 de pașapoarte, din care 22.302 sunt pașapoarte simple electronice și 4.439 pașapoarte simple temporare.

Au fost, totodată și 201 de persoane sancționate cu amendă contravențională pentru încălcarea prevederilor Legii 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate. Valoarea acestor amenzi este de 11.260 de lei.

Sunt, de asemenea, 231 de cetățeni care și-au stabilit domiciliu în străinătate, iar alți 94 care s-au restabilit în România.

Sunt și 604 persoane cu domiciliul în Vâlcea pentru care, în această perioadă, s-a dispus măsura de suspendare a dreptului la libera circulație în străinătate. Dintre aceștia, 240 au fost nedeținători de pașapoarte.

Prin eforturi comune cu Prefectura Alba, în cursul anului trecut am reușit să obținem avizul pentru a menține deschisă șoseaua Transalpina între Vâlcea și Alba pe timpul sezonului rece, o măsură apreciată de turiști și de operatorii de turism din zona de nord a județului pentru că scurtează traseul pentru a ajunge la pârtia de schi de la Obârșia Lotrului, iar acest lucru s-a văzut în aceste ultimele săptămâni când în zonă au ajuns foarte mulți turiști din zona Ardealului. S-au luat și măsuri pentru deschiderea sezonului de schi la timp și în condiții de siguranță. De altfel, este pentru prima dată în ultimii cinci ani când pârtia se deschide în luna decembrie și nu în februarie! 

Tot anul trecut, au fost încheiate două protocoale de colaborare foarte importante pentru județul Vâlcea. Unul este pentru înființarea geoparcului UNESCO ”Oltenia de sub munte” în zona Horezu, o zonă care, consider eu, va avea numai de câștigat prin realizarea acestui nou obiectiv UNESCO. Cel de-al doilea protocol, este cu Asociația „Salvați copiii” și care oferă gravidelor din mediile defavorizate posibilitatea să beneficieze de analize gratuite.

Am inițiat și demersuri pentru a găsi soluții la problema alimentării cu apă potabilă a localităților din județ pe timpul lucrărilor de retehnologizare a barajului Brădișor. 

De asemenea, la ora actuală, prin demersurile pe care le-am făcut, toate localitățile au încheiate contractele pentru salubrizare și, sunt convins, că și pe partea de apă și canal vor fi remediate în scurt timp problemele semnalate în ceea ce privește depunerea proiectul pe POIM, în urma demersurilor mele fiind scurtate termenele pentru obținerea avizelor necesare.

Pe partea de infrastructură rutieră, în această perioadă au fost turnate covoare asfaltice pe toate drumurile naționale care străbat județul. Sunt peste 70 de kilometri de drumuri naţionale pe care s-au efectuat lucrări de asfaltare în ultimii doi ani, faţă de circa 10 kilometri cât s-au asfaltat în perioada 2016 – 2019. Au fost, totodată, amenajate cinci sensuri giratorii în zone importate de pe drumurile naţionale, pentru asigurarea siguranţei rutiere pe DN 7, la intersecţia cu centura Călimăneştiului, pe DN 67, către staţiunea Băile Govora, pe DN 65, la intersecţia cu drumul naţional 67 B, pe DN 64, către cartierul Colonei Nuci şi la Budeşti, pe DN 67. Ultimele două sunt provizorii. Au fost, de asemenea, lucrări şi pe şoseaua Transalpina, care, aşa cum spuneam este deschisă şi iarna pe tronsonul care leagă judeţele Vâlcea şi Alba.

În cursul anului trecut, a avut loc și recensământul agricol, desfăşurat fără incidente, şi ale cărui date urmează să fie făcute publice în curând, astfel că vom avea o imagine mai clară şi în ceea ce priveşte sectorul agricol din judeţ.

Împreună cu CEZ, s-au realizat tăieri pe culoarele de electricitate din zona montană, pentru a asigura continuitate în furnizarea energiei electrice. Rezultatele acestor acțiuni se văd pentru că au scăzut foarte mult întreruperile după realizarea acestor culoare.

Am inițiat proiectul de hotărâre de guvern pentru redeschiderea spitalului din Bălcești și, tot la inițiativa mea, în momentul de față sunt pe cale să îşi rezolve problema toaletelor neconforme şi cele opt unități școlare care au mai rămas din cele aproape 20 câte erau la începutul anului 2020 cu WC-urile în curte. Proiectele pentru obţinerea fondurilor de la Ministerul Educaţiei în vederea construirii de toalete conforme au fost depuse (pentru şapte dintre cele opt) şi sper ca până la începutul anului şcolar viitor, toţi elevii din judeţ să beneficieze de condiţii decente la școală.

Mulțumesc angajaților Instituției Prefectului pentru tot sprijinul acordat în această perioadă. Mulțumesc totodată și Partidului Național Liberal pentru încrederea pe care a investit-o în mine.

Mi-ar plăcea să cred că în tot acest timp Instituția Prefectului – Județul Vâlcea a fost un loc al colaborării și al sprijinului reciproc, un spațiu în care toate instituțiile au putut să discute fără opreliști la aceeași masă, fiind un model al deschiderii către dialog, pentru a putea lua cele mai bune decizii pentru vâlceni” a transmis Sebastian Fârtat.