Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Cătălin Oprescu, conducere exemplară a Biroului Siguranței Rutiere din IPJ

” De 18 luni „pe baricade”

” „Obiectivul meu principal a fost și este în continuare reducerea numărului de evenimente rutiere pe raza municipiului. Pot spune că , în condițiile în care traficul a crescut considerabil, am reușit totuși săpăstrăm un anumit echilibru în ceea ce privește numărul de evenimente rutiere. Anul trecut am reușit o scă dere considerabilăa numărului accidentelor”, spune subcomisar că tălin Oprescu

 

Rep.: Domnule că tălin Oprescu, de câți ani sunteți în poliție?

Subcomisar că tălin Oprescu: Din septembrie 1997, când am terminat cursurile de subofițer de poliție rutierăla Școala de Poliție RutierăSlatina. În paralel am efectuat și studiile în cadrul Facultății de Științe Economice, fiind licențiat în Relații Economice Internaționale, iar masteratul l-am dat în Administrație Publică . Pe lângă acestea, de-a lungul timpului, am urmat și câteva cursuri și specializări în cadrul unităților de profil ale Ministerului Administrației și Internelor. Așadar, s-au făcut 10 ani de când fac parte din poliția vâlceană . Am fost înaintat la gradul de locotenent în anul 1998 și am desfășurat mai multe activități în diferite structuri. În prezent, sunt șeful Biroului Siguranței Rutiere din Mediul Urban.

Rep: De ce ați ales cariera de polițist, ținând cont de faptul că ați absolvit o facultate cu profil economic?

C.O.: În anul 1988 am fost recrutat în armatăși am îndrăgit-o foarte mult. Întotdeauna mi-au plăcut ordinea, disciplina și modul de acțiune al polițiștilor, precum și scopul pentru care aceste instituții acționeazăîn orice stat de drept democratic. Înainte de a măhotărî pentru cariera de polițist, măgândeam sălucrez în domeniul construcțiilor sau să măfac inginer zootehnist.

Rep.: Ce traseu ați urmat pentru a ajunge în funcția de șef al Biroului Siguranței Rutiere din mediul urban?

C.O.: Nu am avut un traseu prestabilit, ci efectiv am acționat în conformitate cu ordinele și dispozițiile emise atât la nivel județean, cât și la nivelul Inspectoratului General al Poliției Române. Cred că mi-am făcut bine treaba acolo unde am fost repartizat. La început, un an de zile, am fost subofițer – agent pe timpul nopții – în cadrul Biroului de Ordine Publică a Poliției Municipale Rm. Vâlcea. După aceea s-a creat un post la poliția rutierăși am solicitat săfiu transferat acolo, întrucât se efectua serviciul pe timp de zi și au existat câteva probleme legate și de familie, dar și de susținerea licenței. Apoi, în timp, am avansat

Rep.: Care sunt cele mai importante realizări ale dumneavoastrăde la investirea în această funcție?

C.O.: Ocup această funcție de aproximativ 1 an și jumătate, iar obiectivul meu principal a fost și este în continuare reducerea numărului de evenimente rutiere pe raza municipiului. Pot spune că , în condițiile în care traficul a crescut considerabil, am reușit totuși săpăstrăm un anumit echilibru în ceea ce privește numărul de evenimente rutiere. Anul trecut am reușit o scă dere considerabilăa numărului accidentelor. Anul acesta însă , datoritătraficului aglomerat și a infrastructurii stradale din Râmnic, am întâmpinat foarte multe dificultăți. Din cauza investițiilor care se efectueazăpe raza municipiului, rețeaua de drumuri este afectatăde diverse lucrări. Traficul a devenit mult mai greoi și am întâmpinat probleme în ceea ce privește fluidizarea circulației.

Rep.: Care a fost cea mai jenantăîntâmplare din cariera dumneavoastrăde polițist?

C.O.: Sigur, în viața fiecă rui om existămomente care te fac săte simți jenat. Îmi amintesc că , într-o zi ploioasă, am trecut cu mașina poliției pe lângă o doamnăși am stropit-o din cap până -n picioare. Am oprit, mi-am cerut scuze, dar doamna era foarte supăratăși mi-a dat cu umbrela peste mână. M-am recomandat și mi-am cerut scuze din nou, iar până la urmăam împăcat-o. Pot săspun că a fost un moment jenant pentru mine. Am avut parte însă de foarte multe momente amuzante. De exemplu, un conducă tor auto s-a închis în mașinăși nu mai vroia sa iasădeloc. Am stat o grămadăde timp pe lângă mașinăși ne-am rugat de el săiasă. Vădați seama că la un moment dat ne-a bufnit râsul.

Rep.: Cât de greu este săaveți în grijăBiroul Siguranței Rutiere din municipiul Rm. Vâlcea?

C.O.: Nu am gândit niciodatăîn modul acesta. însă , m-am confruntat cu foarte multe dificultăți. Zilnic întâmpinăm greutăți în a ne efectua serviciul și a desfășura activitățile specifice pe linie de poliție rutieră. Am avut mari probleme și încă mai avem în ceea ce privește numărul de personal. Din punctul nostru de vedere, la ora actuală, personalul nu este suficient și de multe ori nu putem acoperi întreaga activitate. Încercă m sădăm dovadăde omniprezențăprin mutarea, zilnic, a unui dispozitiv în mai multe puncte și acționăm pe anumite probleme tematice. Profit de acest prilej pentru a le mulțumi colegilor mei pentru efortul pe care îl depun zilnic. Poate din exterior nu se observă. Oamenii văd decât un polițist care dirijeazăcirculația sau unul care trece pe stradăîntr-un autoturism inscripționat „Poliția Rutieră”. Aș vrea săenumăr doar câteva activități pe care polițiștii rutieri le desfășoarăzilnic, începând de la protocolarea avariilor auto, soluționarea cererilor cetățenilor, dirijarea traficului rutier, cercetarea accidentelor soldate cu victime, finalizarea dosarelor întocmite și terminând cu depistarea și cercetarea infracțiunilor cu caracter rutier. Pe lângă acestea mai avem misiuni de însoțire la vizite oficiale sau cele ocazionate de organizarea diferitelor manifestații culturale sau sportive ce au loc pe raza municipiului.

Rep.: Ați avut probleme cu superiorii, mai ales în ultima perioadă ?

C.O.: Nu. Nu le pot spune probleme. Sunt chestiuni de serviciu care se rezolvă

Rep.: Care considerați că este principala cauzăa producerii unui număr mare de accidente în județul Vâlcea?

C.O.: În primul rând, așa cum am mai spus, infrastructura care nu mai este corespunzătoare la numărul mare de vehicule ce merg pe drumurile publice. Noi aplică m o legislație modernăcare nu se adapteazăîntocmai și pe comportamentul în trafic al unor conducă tori auto. S-a introdus în noua legislație reținerea permisului de conducere în cazul neacordării priorității la pietoni acolo unde nu sunt avarii auto, în cazul depășirii neregulamentare sau în cazul acumulării celor 15 puncte de penalizare. Dar pe lângă acestea, avem probleme foarte mari. De exemplu, pe DN7 s-a ajuns la valori de trafic și de 25.000 de autovehicule în 24 de ore, în condițiile în care DN7 nu poate săacopere decât 7.000 – 8.000 de mașini în 24 de ore. De asemenea, putem invoca și un prag psihologic. Sunt foarte mulți șoferi care au mașini puternice. Ei riscă și merg cu o vitezăfoarte mare, producând accidente grave. Mai mult decât atât, anul acesta au fost foarte multe accidente cu mopedurile. Trebuie sărecunosc că nu ne-am așteptat la o asemenea avalanșăde mopede. Ca urmare a acestor evenimente neplăcute, împreunăcu primăria Râmnicului și cu alți factori de răspundere, am luat multe măsuri de intrare în legalitate. Am depistat mulți tineri în trafic care nu aveau permis de conducere la categoria A1 sau nu aveau deloc permis de conducere și nici mopedul înregistrat. Datorităacestor măsuri, precum și datorităfaptului că mass-media localăa atras în nenumărate rânduri atenția asupra pericolelor la care se expun, nu am mai înregistrat în ultime perioadă evenimente deosebite.

Rep: Pentru a îmbunătăți serviciul poliției rutiere, intenționați sămontați, în municipiu, camere de supraveghere?

C.O.: Sigur că da. La nivelul Serviciului Poliției Rutiere și cu sprijinul A.T.O.P Vâlcea, precum și cu acceptul primăriei Rm. Vâlcea urmeazăsăamplasăm camere de supraveghere în trafic. Consider că aceasta ar fi una din marile realizări ale Poliției Rutiere, dar și ale comunității locale. Cu cât reușim mai repede, cu atât mai bine.

Rep.: Considerați că proiectele ce urmeazăsăse realizeze în Râmnic (parcă ri, pasaje pe sub calea feratăsau pasaje pietonale) vor descongestiona traficul rutier?

C.O.: Cred că municipiul are nevoie, în zona centrală, de o parcare foarte mare. La ora actualătraficul în oraș este foarte aglomerat datoritănumărului mare de mașini. Nu trebuie săuităm că municipiul Rm. Vâlcea este situat la o distanțăegală, de 20 de kilometri, fațăde stațiunile Govora, că limănești, Olănești, Ocnele Mari sau de alte obiective turistice. Majoritatea celor care viziteazăaceste locații, trec prin Rm. Vâlcea și opresc în centrul orașului să-și facă cumpărăturile. Vara orașul se aglomereazăfoarte mult. Neasigurându-le un loc de parcare corespunzător, de multe ori parcheazăaiurea. Spre jena noastră, a polițiștilor de circulație, trebuie să-i sancționăm pe cei care, în mod flagrant, parcheazăpe trotuare sau în colțul intersecției. Din punctul meu de vedere, o parcare mare în centrul orașului este binevenită. În ceea ce privește descongestionarea în zona că ilor ferate, pot spune în mod cert că sunt foarte multe problemele. Orașul este tăiat în douăde această cale ferată. Nu trebuie săuităm că Ostroveniul este cel mai mare cartier la Râmnicului și sunt anumite zone de interes acolo. Atunci când barierele de la „Tudor Vladimirescu” și cea de la „Mihai Eminescu” sunt puse se formeazăniște cozi interminabile. Dacă nu se găsesc alte soluții, trebuie făcute neapărat acele pasaje pe sub calea ferată.