Amenda dată de Casa de Asigurări de Sănătate Vâlcea Spitalului Judeţean de Urgenţă pentru faptul că pacienţii sunt obligaţi să-şi cumpere medicamentele din afara unităţii medicale nu a schimbat absolut nimic în mersul lucrurilor la spitalul din Vâlcea. Bolnavii îşi cumpără în continuare medicamentele, doctorii completează în continuare foile de observaţie, iar conducerea spitalului se face că nu vede, parcă ar suferi de miopie. Directorul CAS Vâlcea, Alin Voiculeţ, este decis să se ia la trântă cu indolenţa şi nesimţirea celor din conducerea Spitalului şi îi informează pe pacienţi care le sunt drepturile şi cum îşi pot recupera banii daţi pe medicamente. Astfel, hotărârea de Guvern nr. 400/2014 prevede, printre altele, că orice spital trebuie să aibă o Metodologie de rambursare a cheltuielilor de spitalizare suportate de către pacienţi pe perioada spitalizării.
Redăm integral articol 98 al HG 400/2014.: „(1) Spitalele sunt obligate să suporte pentru asiguraţii internaţi în regim de spitalizare continuă şi în regim de spitalizare de zi toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente – în limita listei prezentate la contractare – materiale sanitare şi investigaţii paraclinice, cu excepţia medicamentelor şi materialelor sanitare pentru afecţiunile din programele naţionale de sănătate şi medicamentelor pentru bolile pentru care este necesară aprobarea comisiilor de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate/caselor de asigurări de sănătate, precum şi toate cheltuielile necesare pentru situaţiile prevăzute la art. 97 lit. a), b) şi c). (2) În situaţia în care asiguraţii, pe perioada internării în spital, în baza unor documente medicale întocmite de medicul curant din secţia în care aceştia suni internaţi, suportă cheltuieli cu medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi să ceară contribuţie personală, în condiţiile prezentului contract-cadru, spitalele rambursează contravaloarea acestor cheltuieli la cererea asiguraţilor. (3) Rambursarea cheltuielilor prevăzute la alin, (2) reprezintă o obligaţie exclusivă a spitalelor şi se realizează numai din veniturile acestora, pe baza unei metodologii proprii aprobate prin decizie a conducătorului instituţiei”.
Singurul spital din România care a pus în practică prevederile acestei Hotărâri de guvern este Spitalul de Urgenţă din Timişoara, care a afişat pe site-ul unităţii metodologia astfel încât pacienţii să ştie cum trebuie procedat. Cei care şi-au cumpărat medicamentele trebuie să facă o cerere de rambursare, să anexeze referatul medicului care i-a tratat, precum şi facturile şi chitanţele. Timpul prevăzut de lege pentru recuperarea banilor este de 30 de zile.
La Spitalul de Urgenţă Vâlcea nu au ajuns informaţiile despre apariţia HG-ului încă din 2014 şi deocamdată nu există întocmită nicio metodologie în acest sens. Poate că o nouă amendă pentru nerespectarea legii i-ar aduce cu picioarele pe pământ pe cei care conduc vremelnic spitalul şi vor intra în legalitate. Sau poate, cine ştie, pacienţii, sătui de atâta bătaie de joc şi umilinţă vor protesta şi îşi vor cere drepturile. Nu credem, dar speranţa moare ultima!
Lasă un comentariu