Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Deputatul Eugen Neaţă doreşte îndreptarea erorilor din Codul Silvic

Deputatul vâlcean Eugen Neaţă a ascultat doleanţele vâlcenilor, care în ciuda faptului că deţin păduri, din cauza birocraţiei, au ajuns să nu mai aibă ce pune iarna pe foc.

„În urma discuţiilor avute cu dumneavoastră atât în campania electorală, cât şi în timpul deplasărilor mele în teritoriu, despre clarificarea legislaţiei referitoare la provenienţa şi transportul materialului lemnos, recoltat de pe terenurile cu destinaţie forestieră, proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice, ori de pe terenurile cu alte destinaţii pe care există vegetaţie forestieră, am constatat că este o problemă aproape generalizată atât la nivelul judeţului, cât şi la nivel naţional.

Pentru a corecta această problemă, am depus amendamentul integistrat cu nr. 4c-4/331/19.06.2017, în care am solicitat modificarea art.73 din Legea 46/2008 privind Codul silvic şi anume: Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.

Împreună cu directorul Direcţiei silvice Vâlcea, ing. Mihăilescu Gheorghe, am lucrat mai multe zile pentru găsirea celor mai bune soluţii, pe care le-am prezentat atât în expunerea de motive, cât şi în şedinţa Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice.

Am susţinut amendamentul în şedinţa comisiei şi am explicat necesitatea imediată de a a face această modificare printr-o argumentare clară: Reglementarea referitoare la provenienţa şi transportul materialului lemnos recoltat de pe terenurile cu destinaţie forestieră proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice ori de pe terenurile cu alte destinaţii pe care există vegetaţie forestieră, este necesar să se diferenţieze prevederile referitoare la :

a) materialele lemnoase supuse comercializării de cele privind,b) materialele lemnoase folosite de către proprietarul/deţinătorul terenului de pe care se recoltează pentru trebuinţă proprie a familiei.

Această modificare legislativă este în concordanţă cu Regulamentul U.E. nr.995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010, de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, care separă regimul materialelor lemnoase supuse comercializării de cel al materialelor lemnoase folosite de către proprietarul/deţinătorul terenului de pe care se recoltează, pentru trebuinţă proprie a familiei.

În urma reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere în baza legilor fondului funciar, în proprietatea privată a persoanelor fizice au trecut 950.000 ha terenuri, cu destinaţie forestieră. Suprafaţa medie pe proprietar a acestor terenuri fiind de 0,8 – 1,1 ha.

Conform reglementarii speciale – Codul silvic ( legea nr. 46/2008) modificată în anul 2015, legiuitorul a stabilit ca pentru persoanele fizice, proprietari de teren forestier cu suprafeţe mai mici de 10 ha, nu se mai impune obligativitatea întocmirii amenajamentului silvic şi totodată, permite acestora recoltarea pentru trebuinţe proprii a maximum 3mc/an/ha material lemnos (art.20,alin1-3), fapt ce permite proprietarului exploatarea în interes propriu cu respectarea interesului general al societăţii, respectiv asigurarea permanenței pădurii.

Totuşi în art.73, Codul silvic supune aceluiaşi regim de provenienţa şi circulaţie a materialului lemnos recoltat de pe aceste suprafeţe, ca şi în cazul materialelor lemnoase destinate comercializării, prin reglementările subsecventiale, H.G. 470 din 4 iunie 2014 şi H.G. nr.1004 din 23 decembrie 2016. Astfel proprietarii privaţi de terenuri sunt obligaţi să îndeplinească, pentru lemnul necesar folosinţei proprii, formalităţi administrative referitoare la:

– aprobarea cererii;
– marcarea arborilor de extras;
– autorizarea tăierii arborilor;
– eliberarea documentelor de transport.

Datorită acestor prevederi, s-a ajuns la situaţia în care proprietarii nu pot beneficia de uzufructul terenului forestier ori terenului cu vegetaţie forestieră, decât după lungi, greoaie şi costisitoare proceduri administrative.

De asemenea, datorită acestor proceduri dificile, administraţia silvică (de stat sau de regim silvic) nu poate realiza în timp util toate solicitările proprietarilor. (…)
În urma dezbaterilor din şedinţa, amendamentul a fost votat în unanimitate, urmând să fie introdus pe ordinea de zi din plenul Camerei Deputaţilor!” a declarat deputatul Eugen Neaţă.