Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Calea ferată VÂLCEA – VÂLCELE, reînviată de guvernul PONTA

Guvernul a elaborat o listă cu 115 proiecte de investiţii publice prioritare pentru bugetul pe anul viitor, care în următorii ani necesită fonduri totale de peste 63 miliarde lei, unele dintre proiecte având termene de finalizare mai mari faţă de cele anunţate oficial, arată mediafax.ro.

Calea ferată Vâlcea Vâlcele se află pe lista investiţiilor de anul viitor. Ciudat este,însă, faptul că această investiţie a fost lăsată în paragină de toate guvernele post-decembriste, după mai bine de 20 de ani apărând din nou sub puterea reflectoarelor. Investiţia a fost începută în anul 1979 şi, conform documentelor, ar trebuie finalizată în anul 2017. Lucrarea este executată în proporţie de doar 3% şi necesită încă 1,6 miliarde lei, integral de la buget, dintr-un total de 2 miliarde de lei.

În 1996, CFR a semnat cu aso¬cierea dintre compania italiană Secol şi societatea americană Royal Inter Trade un contract de realizare a liniei de cale ferată Vâlcea-Vâlcele şi de refacere, consolidare şi supraînălţare a căii ferate în zona Porţile de Fier I, la o valoare de 138 milioane do¬lari. Ulterior, Guvernul a decis să renunţe la proiect, iar CFR a reziliat unilateral contractul, dar antrepre¬no¬rul italo-american a obţinut la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie o hotărâre defi¬ni¬tivă şi irevocabilă de realizare a lucrării, cu daune de 1.000 dolari pentru fiecare zi de întârziere plătite de partea română.

În condiţiile în care, pe fondul lipsei de fonduri alocate de Guvern, compania CFR tot nu şi-a dat acordul pentru executarea lucrării, în contul operatorului feroviar s-au adunat daune totale de circa 1,3 milioane dolari. Cumularea acestor penalităţi ar înceta doar după executarea contractului, a cărui valoare este însă estimată în prezent la de patru ori mai mult decât suma iniţială, din cauza majorării preţurilor la materii prime, materiale şi manoperă.

În urmă cu doi ani, Fondul Monetar Internaţional a impus Guvernului să renegocieze contractul pentru linia de cale ferată Vâlcea-Vâlcele şi să găsească soluţii de finanţare a proiectului, chiar şi cu garanţii de stat.