Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Uslamiştii ne-au vândut şi pavilionul de stat

Ziarul nostru a fost prima publicaţie naţională care a înştiinţat opinia publică despre un fapt deosebit de grav: vânzarea pavilionului de stat. În editorialul intitulat „Premierul taxelor şi impozitelor”, din numărul trecut, subiect reluat după 14 luni, am punctat arătând că România a devenit prima ţară din Europa care şi-a vândut până şi pavilionul naval. Mai pe româneşte, tricolorul! Aţi mai auzit de vreo ţară albă la culoarea pielii, situată în lumea asta, în care reprezentanţii aleşi ai naţiei să vândă în contract „strict secret” simbolul naţional? Aşa cum au făcut-o cei ai României? Desigur, nu şi, astfel, am intrat în Guiness Book! Pavilionul naţional indică statul sub a cărui protecţie se află nava şi de ale cărei legi este guvernată în apele naţionale şi internaţionale. Protecţia cuprinzând nava care îl arborează, dar şi încărcătura mărfurilor pe care le transportă. Protecţia, dar şi responsabilitatea! Prin vara anului trecut, un grup de oameni de afaceri şi funcţionari ai statului român, neliniştiţi şi plini de imaginaţie în arta furatului, au pus la cale un contract fără precedent internaţional – cedarea/vânzarea pavilionului României. Imaginaţi-vă! Au vândut tricolorul care se arborează pe navele statului român pentru 30 de ani unui off-shore din Cipru. Pare greu de crezut, dar e o poveste adevărată. Un contract mai puternic decât legea, încheiat împotriva oricăror interese ale României. O afacere penală, de care nu sunt deloc străini aleşii noştri care au ocupat fotolii de miniştri. Până acum, nici un oficial al statului sau politician nu s-au sesizat, lucrurile trecând spre uitare. Numai că la semnalele presei străine – unde am fost ridiculizaţi en-gross – ministrul actual al transporturilor a dispus o anchetă ale cărei rezultate le aşteptăm cu nerăbdare. Să ştie şi poporul din ce partid fac parte trădătorii vânzători, nenorociţii care nu au scrupule când fură de la noi (ei!) şi dau altora. • Romeo POPESCU

Cine sunt şmecherii?

Anul trecut, un grup de oameni de afaceri şi funcţionari ai statului român au pus la cale un contract fără precedent internaţional – cedarea pavilionului României pentru 30 de ani unui Off-shore din Cipru. Un contract mai puternic decât legea, încheiat împotriva oricăror interese ale României. (…) În 29 februarie 2013 comandantul Andrian Mihei a fost numit prin ordinul ministrului Fenechiu, directorul general al Autorităţii Navale Române, entitate care are rol de organ tehnic, un fel de RAR al navelor. La câteva zile după instalare a primit o notificare din partea unei companii private care revendică dreptul de a înscrie nave în numele statului român. Atunci s-a aflat că există un contract secretizat încheiat cu o companie din Cipru cu acţionariat german. Un contract semnat între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holdings Limited prin care instituţia navală română acordă drepturi de administrare a pavilionului României pentru o perioadă de 30 de ani. În august 2012 s-a organizat o pseudo-licitaţie despre care nu a aflat nimeni, încălcând toate normele juridice în vigoare. Fără să se facă vreun caiet de sarcini, fără să fie publicat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, fără să aibă acordul Consiliului de Conducere, s-a postat un anunţ prin care voiau să achiziţioneze un serviciu de intermediere. Adică, să găsească pe undeva un agent, care să aducă nave sub pavilion românesc. În 12 august 2012, director interimar al ANR a fost numit Eugen Olteanu. În aceiaşi zi, acesta semnează contractul controversat cu ILVANA Holdings Limited, un off-shore din Cipru înregistrat cu doar câteva zile înainte la care acţionari sunt o serie de cetăţeni germani. Managerii companiei sunt Albrecht Gundermannn şi Jorg Molzahn. Dar ce câştiga statul român din acest contract? Taxe din înmatriculare şi din operarea navelor. Armatorii care şi-ar fi înmatriculat navele sub pavilion românesc, administrat de firma ILVANA, ar fi plătit o taxă de 6000 de euro din care doar 1 mie ar fi revenit statului român, adică 16 la sută din taxă, restul banilor intrând în conturile firmei ILVANA HOLDINGS. Totodată ar mai fi avut posibilitatea să încaseze bani şi din taxa de tonaj a navelor. De exemplu, pentru o navă de 40 de mii de DWT, conform contractului, Ilvana ar fi încasat 14 mii de euro şi ANR doar 1000 de euro. Banii care erau de fapt plătiţi statului român erau nişte peanuts, cum zic englezii, bani de alune. În această afacere este amestecat şi Valentin Preda, un apropiat al lui Radu Mazăre. Dar cine este Valentin Preda? Fost inspector de specialitate la Autoritatea Navală Română, fost consilier al primarului Constanţei, unul dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai lui Radu Mazăre. Valentin Preda a fost demis de premierul Victor Ponta. Este foarte interesant, că acesta a fost numit în funcţia de secretar de stat în timp ce ministru Transporturilor era Ovidiu Silaghi, în mandatul căruia s-a semnat şi acest contract. Dar a fost păstrat şi de Relu Fenechiu în Guvernul Ponta 2 până la incidentul din februarie. Ministru Fenechiu a aflat şi el târziu de acest contract. Recunoaşte că a avut întâlniri cu germanii de la ILVANA HOLDINGS.

„La prima vedere, o propunere chiar interesantă. Prima întâlnire pe care am avut-o, doi cetăţeni din Germania, chiar a fost impresionant, mi-au spus că ce frumos ar fi ca pe oceanele lumii să avem mii de nave cu pavilionul, steagul României şi am spus DA.

După care am cerut părerea juriştilor şi am văzut că lucrurile nu stau chiar aşa”, explică Relu Fenechiu. Dar, deşi contractual nu a fost pus în aplicare, ANR a fost notificată de către o casă de avocatură din Londra, White and Case care cere nu mai puţin de 11,25 de milioane de euro, daune pe care off-shore-ul din Cipru Ilvana Holdings le-ar fi avut. (• România te iubesc)