Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

” Modificările aduse Codului Rutier sunt de bun augur”

INIȚATIVĂ. Șoferii vâlceni care nu- și achită amenzile de circulație ar putea rămâne fără permisul de conducere. Recent, MAI a supus dezbaterii publice un proiect, care printre altele, vizează și ” introducerea sancțiunii suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule în cazul nerespectării obligației de a achita amenda contravențională în termenul prevăzut de lege”. Numărul celor care nu- și achită amenzile de circulație este foarte mare, iar șieful Serviciului Poliției Rutiere Vâlcea, inspector principal Florian Ioniță, crede că modificările Codului Rutier sunt de bun augur. Mai mult decât atât, șieful SPR Vâlcea avertizează că de acum înainte polițiștii rutieri vâlceni vor fi mult mai ” fermi și intransigenți față de cei care încalcă normele rutiere” , ei încercând astfel să prevină accidentele și să salveze vieți.                                         .

Rep.: Domnule inspector principal Florian Ioniță, care sunt propunerile de modificare a Codului Rutier, propuneri ce au fost lansate la sfârșitul săptămânii trecute în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI)?

Florian Ioniță: Sunt mai multe propuneri, după cum șitiți pentru că au fost anunțate deja. În primul rând, se referă la suspendarea permisului de conducere a șioferului care nu face dovada achitării amenzii contravenționale aplicate ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului-verbal. Șoferul care a comis o neregulă în trafic și primește o amendă de circulație nu mai are dreptul de a conduce decât dacă face dovada achitării amenzii la sediul serviciului rutier pe raza căruia a fost săvâr șită fapta sau, după caz, în termen de 10 zile de la data transmiterii dovezii achitării amenzii printr-o altă modalitate. Sigur, procesul-verbal de constatare a contravențiilor poate fi atacat în instanță, în termen de 15 zile de la comunicare, însă numai după depunerea dovezii achitării amenzii. Și încă ceva, dacă un șiofer căruia i-a fost suspendat permisul atacă procesul-verbal în instanță și pierde, atunci în termen de 15 zile de la rămânerea definitivă și irevocabilă a hotărârii, acesta este obligat să se prezinte la serviciul poliției rutiere care îl are în evidență pentru a preda permisul de conducere. Dacă refuză să facă acest lucru, atunci atrage majorarea de drept a perioadei se suspendare a exercitării dreptului de a conduce cu 60 de zile, în prezent această majorare fiind de 30 de zile.

Rep.: Modificările Codului Rutier se mai referă și la autovehiculele înmatriculate în altă țară, spre exemplu Bulgaria. Ce prevede legea în acest sens, pentru că se șitie foarte bine că pe șioselele vâlcene circulă zeci sau chiar sute de ma șini înmatriculate în Bulgaria și nu s-au luat măsuri împotriva acestora?

Florian Ioniță: Da, și aici s-au făcut propuneri pentru modificări. Astfel, autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state deținute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul ori reședința în România, pot fi conduse pe drumurile publice doar pentru o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii titlului și nu mai mult de 30 de zile într-un an calendaristic. Proprietarii de ma șini care vor depă și acest termen vor fi sancționați cu amenzi și reținerea plăcuței și a certificatului de înmatriculare. Totodată, șioferul este obligat să-i înmâneze polițistului rutier, la cererea acestuia, un document referitor al titlului cu care este deținut vehiculul, însoțit de o traducere legalizată în limba română a acestuia.

Rep.: În ce măsură vor ajuta aceste modificări bunul mers al Poliției Rutiere? Sunt de bun augur aceste modificări?

Florian Ioniță: Cred că sunt binevenite aceste modificări. Dacă ne referim la suspendarea permisului pentru neplata amenzilor, atunci trebuie să menționăm că o statistică actuală, făcută la nivel național, arată că doar 35% dintre amenzile aplicate în trafic sunt plătite de contravenienți, în condițiile în care doar până la 2% dintre ele sunt contestate în instanță. Înăsprirea legislației în domeniu consider că este în măsură să determine conducătorii auto să respecte regulile de circulație și să fie mai atenți în trafic pentru a nu deveni potențiale victime.

Rep.: Știm că vă îngrijorează numărul mare de accidente ce s-au produs pe șioselele vâlcene de la începutul anului și până în prezent. Chiar zilele trecute a avut loc un accident grav pe DN7, ce s-a soldat cu decesul a cinci tineri. Ce măsuri de prevenire va mai lua Poliția Rutieră Vâlcea pentru a diminua numărul accidentelor?

Florian Ioniță: Într-adevăr am avut multe accidente grave de la începutul anului și până în prezent. O ultimă statistică a scos în evidență faptul că au fost 23 de accidente grave anul acesta, ce s-au soldat cu 10 morți, 22 de răniți grav și 9 răniți ușor. Sigur, totalul accidentelor este de 53, ceea ce ne pune pe gânduri, pentru că avem un plus de 12 față de aceea și perioadă a anului trecut. În privința măsurilor, vreau să vă spun că am încercat în ultimii ani să facem tot felul de acțiuni de prevenire și să-i facem pe șioferi să conștientizeze că viața este valoroasă și trebuie prețuită. Cu toate acestea, vedeți că avem foarte multe accidente grave. De aceea, de acum înainte îi voi îndemna pe colegii mei de la Rutieră să fie mult mai fermi și intransigenți față de cei care încalcă normele rutiere, sancționând orice aba-tere de la normele rutiere. Poate doar așa îi vom determina pe șioferi să nu se mai urce în stare de ebrietate la volan sau să conducă cu viteză. Sigur că și anul acesta vom continua acțiunile de prevenire și acestea vor fi din ce în ce mai dese.

CLAUDIA STANCIU