Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

INTERVIU: „Cunosc foarte bine situaţia de la Oltchim şi i-am ajutat pe oamenii disponibilizaţi de acolo”

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) a împlinit, marţi, 10 decembrie a.c. 15 ani de la înfiinţare. În 1991, prin hotărârea Guvernului nr. 88 a fost creat Serviciul de stat pentru ocuparea forţei de muncă şi primele sale structuri teritoriale. În 2003 a fost promovată Legea pentru ocuparea forţei de muncă, iar ANOFM a devenit principalul actor pe piaţa forţei de muncă. Timp de 15 de ani, de serviciile Agenţiei au beneficiat circa un milion de cetăţeni, dintre care 380 mii au fost ajutaţi la plasarea în câmpul muncii, iar 87 mii de şomeri au absolvit cursurile de instruire, organizate de Agenţie. De un an şi jumătate, ANOFM este condus de Cristiana Barbu, vâlceancă get-beget, cu o largă expertiză în domeniul ocupării şi formării forţei de muncă. La ceas aniversar, Cristiana Barbu a acceptat să răspundă câtorva întrebări ale redactorilor Vocea Vâlcii şi să clarifice în acest fel multe dintre necunoscutele ANOFM.

• Rep. Doamnă Cristiana Barbu, care este rolul Agenţiei pe piaţa muncii din România?

• Cristiana Barbu: Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, este o instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, înfiinţată la 1 ianuarie 1999, care funcţionează sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi implementează politicile şi strategiile privind ocuparea forţei de muncă şi formarea profesională în România. Anul acesta, este aniversar pentru serviciul Public de Ocupare din România, pentru că împlinim 15 ani în slujba cetăţeanului.

• Rep. Aţi preluat mandatul de preşedinte al ANFOM de aproape 2 ani. Care au fost principalele dvs. obiective şi ce aţi reuşit să realizaţi până acum?

• C.B. – În calitate de preşedinte ANOFM îmi desfăşor activitatea din data de 25 mai 2012, iar numirea în această funcţie m-a onorat. De la această dată am încercat alături de colegii mei să oferim servicii de calitate clienţilor noştri, punând un accent deosebit pe implementarea eficientă a Planului de Ocupare a Forţei de Muncă, a Programului de Formare şi pe activităţile din cadrul proiectelor pe care le gestionăm din Fondul Social European.

• Rep. Cum colaboraţi cu actualul ministru al Muncii, Mariana Câmpeanu?

• C.B. – Am o colaborare foarte bună cu ministrul Muncii, doamna Mariana Câmpeanu, care ne-a sprijinit în acţiunea noastră de modificare şi completare a unor acte normative importante, mă refer în mod special la Legea nr. 250 din 19 iulie 2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi pentru modificarea Legii nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, la Legea uceniciei şi la normele metodologice la acest act normativ.

• Rep. Dacă aş fi şomer, ce ar trebui să fac pentru a-mi găsi un loc de muncă prin intermediul Agenţiei?

• C.B. – Important pentru persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă este să caute activ un job, să se înregistreze la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, să participe la acţiunile organizate de reprezentanţii acestora, job cluburi, mese rotunde, burse ale locurilor de muncă, generale, sau locale, să urmeze cursuri de formare profesională, care sunt gratuite, în condiţiile legii, să acceseze/ vizualizeze site-urile agenţiilor de ocupare sau unde sunt postate zilnic informaţii despre locurile declarate ca şi vacante de către angajatori. Pentru a vedea locurile de muncă vacante din ţară se poate accesa Serviciul Electronic de Mediere a Muncii, http://www.semm.ro/LMV/home.seam sau pentru locurile de muncă vacante din străinătate, EURES ANOFM , http://eures.anofm.ro/.

• Rep. ANOFM a înfiinţat deja două birouri self-service pentru românii din regiunea Castilla-La Mancha, în scopul informării acestora despre piaţa muncii din România, locurile de muncă vacante, în general, despre serviciile oferite de ANOFM. Vă gândiţi să vă extindeţi şi alte ţări europene, unde sunt comunităţi mari de români?

• C.B. – Într-adevăr, Agenţia a deschis în Spania două birouri self-service pentru românii din regiunea Castilla-La Mancha, a doua mare concentrare de români din Spania cu peste 100.000 de cetăţeni români, în scopul informării acestora despre piaţa muncii din România, locurile de muncă vacante, în general, despre serviciile oferite de ANOFM.

Înfiinţarea birourilor a fost posibilă în cadrul proiectului european „FII INFORMAT!”, cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial „Dezvoltarea Resurselor Umane” (POSDRU) şi implementat de către ANOFM, în parteneriat transnaţional, proiect ce are ca obiectiv creşterea vizibilităţii serviciilor SPO. Această iniţiativă a fost bine primită în regiune şi o considerăm un exemplu de bună practică care poate fi folosit şi pentru alte spaţii de destinaţie preferate de cetăţenii români.

• Rep. Fiind vâlceancă, ne gândim că sunteţi cu adevărat preocupată de soarta şomerilor vâlceni, mai ales cei proveniţi de la OLTCHIM SA. Ce măsuri aţi luat pentru ca aceştia să se integreze pe piaţa muncii?

• C.B. – Cunosc foarte bine situaţia de la Oltchim SA, deoarece pe tot parcursul anului 2013 am fost în contact cu probleme de acolo. Practic, după intrarea în insolvenţă a Combinatului, la începutul anului, a trebuit să ne organizăm de aşa manieră pentru ca cei de acolo să nu fie afectaţi foarte mult de procesele de reorganizare şi restructurare iniţiate de administratorii judiciari. Într-o primă fază am reuşit să asigurăm stabilitatea şi pacea socială prin acordarea din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale a drepturilor de personal restante pentru cei aproape 3.200 de salariaţi de la Rm. Vâlcea şi Piteşti. Este vorba de 16.602.810 lei, reprezentând drepturi salariale restante aferente lunilor decembrie 2012 (parţial), martie şi aprilie 2013. Efortul financiar a fost unul foarte mare şi a necesitat chiar şi o rectificare bugetară. Cred că am reuşit să fim operativi şi oamenii şi-au primit toate drepturile.

Totodată, încă din luna mai anul curent, am dispus măsuri organizatorice în cadrul AJOFM Vâlcea pentru a facilita obţinerea de informaţii legate de piaţa muncii, şomaj, drepturi prevăzute de legislaţie şi tot ceea ce înseamnă măsuri active de ocuparea unui loc de muncă. În acest mod am evitat suprapunerea fluxului curent de solicitanţi cu cei care urmau să intre în perioada de şomaj de pe platforma chimică Rm. Vâlcea. La aceste măsuri puteam adăuga şi serviciile de preconcediere pe care cei de la AJOFM Vâlcea le-au acordat celor aflaţi în situaţia de a-şi pierde locul de muncă.

În acelaşi timp am susţinut găsirea unei soluţii legislative de protecţie socială a persoanelor disponibilizate şi astfel a apărut Ordonanţa 36/2013 privind concedierile colective. Dacă este să vorbim despre drepturile acordate în prezent disponibilizaţilor Oltchim SA, prevăzute în OUG 36/2013, vă pot spune că aceştia beneficiază lunar de o sumă plătită din bugetul asigurărilor sociale de şomaj constând din: indemnizaţia de şomaj stabilită conform Legii 76/2002, plus un venit de completare stabilit conform ordonanţei de mai sus. Practic, în luna septembrie a anului 2013, problema financiară a salariaţilor, respectiv disponibilizaţilor Oltchim a fost soluţionată din punct de vedere al instituţiei pe care o conduc.

Ulterior ne-am concentrat eforturile pe găsire de soluţii pentru integrarea în câmpul muncii cât mai rapidă a celor 598 vâlceni disponibilizaţi intraţi în evidenţele AJOFM Vâlcea. Aceştia au beneficiat de servicii de informare şi consiliere, mediere şi consultanţă în vederea deschiderii unei afaceri. În urma acestor servicii, ţinând cont de calificarea acestora, specializată pe domeniul chimic, disponibilizaţii au fost cuprinşi în programe de formare profesională derulate de AJOFM Vâlcea. Vorbim aici de cursuri de calificare, recalificare, specializare sau iniţiere care au ca scop creşterea şanselor de găsire a unui loc de muncă. Nu a fost neglijată nici oportunitatea ca cei de la Oltchim să-şi poată găsi un loc de muncă în străinătate prin intermediul serviciului EURES şi avem câteva cazuri în care aceştia au ales să meargă să lucreze în spaţiul Uniunii Europene, chiar dacă, iniţial este vorba de o perioadă determinată.