Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Decriptarea amuletei dreptunghiulare de la Tărtăria-2 (Mesaj de la Milady Abhijit)

Capitolul 1. Introducere

Tăblița care face obiectul acestui studiu este una dintre cele trei, descoperite în anul 1961 lângă localitatea Tărtăria, jud. Alba (Fig. 1). Descoperirile au fost făcute de către arheologul clujean Nicolae Vlassa și au o vechime de 7.300 de ani. În mormântul neolitic, alături de cele trei tăblițe, a fost descoperit și scheletul unei femei, despre care se presupune că a fost proprietarul tăblițelor și poate chiar autorul inscripțiilor hieroglifice. Se presupune de asemenea că este vorba despre o femeie șaman, o preoteasă și că textele hieroglifice reprezintă formule magice, deci au un conținut religios. Pentru decriptarea inscripției s-au folosit informații obținute din decriptarea inscripției hieroglifice conținute în tăblița Tărtăria discoidală. Tăblița, Fig. 2, are formă dreptunghiulară cu dimensiunile de 6, 2 cm x 3 cm și o perforație mediană, deci a fost tot o amuletă ca și tăblița discoidală. Se observă că tăblița este împărțită în trei casete prin două linii verticale, situate în stânga și dreapta perforației, perpendiculare pe latura mare a tăbliței, Fig. 3. Caseta din centru conține două hieroglife, separate de o linie verticală, iar caseta din stânga este împărțită în patru căsuțe mai mici, prin segmente de dreaptă, de separare, Fig. 3. Aceste segmente, folosite de către autorul inscripției pentru separarea hieroglifelor, nu au fost luate în considerație pentru decriptare. Hieroglifelor li s-au atribuit numere de ordine începând de la caseta din stânga și au fost interpretate de la stânga spre dreapta, Fig. 2. Hieroglifele 2 și 7 sunt formate din câte două simboluri. Textul conține două pictograme în căsuțele șase și șapte, un cap de măgar și respectiv, un cap de cerb. Toate hărțile astronomice prezentate sunt orientate spre nord, dacă nu se specifică altfel. Toate stelele conținute în hărțile astronomice, folosite pentru decriptare au magnitudinea cuprinsă între zero și șase, deci sunt vizibile cu ochiul liber. S-au folosit dicționare sanscrito – engleze și englez – român și informații din astrologia vedică, astronomia vedică, mitologia vedică, religia vedică și limba vedică (vechea sanscrită). Pentru decriptare am folosit aceeași metodă utilizată la decriptarea amuletei discoidale, adică identificarea unor conexiuni între cuvintele limbii vedice, casele zodiacului vedic lunar și constelațiile asociate acestor case. Toate hieroglifele tăbliței, cu excepția celor două pictograme, reprezintă fragmente ale unor constelații cunoscute. Am formulat ipoteza că limba folosită în textul hieroglific al amuletei dreptunghiulare este limba vedică. Pentru identificarea hieroglifelor am folosit informații preluate din cele cinci științe vedice menționate și din istoria indo-europenilor.

Capitolul 2. Decriptarea hieroglifei nr. 1

Hieroglifa nr. 1, Fig. 2, este formată dintr-un segment de dreaptă orizontal cu ramificații sub formă de ace de brad. Această configurație conduce la constelația Lira, Fig. 4. Prin unirea stelelor ”eta”, ”zeta” și ”beta”, a stelelor ”teta”, ”delta” și ”gama” și a stelelor ”iota”, ”delta” și ”zeta” se obține configurația constelației Lira din Fig. 5, care este identică hieroglifei nr. 1. Stelele ”alfa”, ”epsilon” și ”zeta” ale constelației Lira, formează un grup de stele, numit în astrologia vedică “Abhijit”, care este asociat casei lunare vedice a 28 a, casa “Brahmi” sau casa “Abhijit”. În sanscrita veche ”Abhijit” este denumirea stelei Vega. Luând în considerație aceste informații, hieroglifa nr. 1 a fost interpretată ca “Abhijit”. In India modernă ”Abhijit” este un nume masculin, prin urmare interpretarea “Abhijit” poate fi numele autorului inscripției. Ținând seama de ipoteza conform căreia proprietarul tăbliței a fost o femeie, o preoteasă, numele ”Abhijit” poate fi un nume feminin. În ”Dicționarul Sanskrit” termenul ”Abhijit” este menționat și ca un nume feminin. În decriptarea acestei hieroglife am ținut seama de context, luând în considerație rezultatele decriptării celorlalte hieroglife. De fapt această hieroglifă a fost decriptată ultima.

Capitolul 3. Decriptarea hieroglifei nr. 2

Hieroglifa nr. 2, Fig. 2, este formată din două simboluri care au fost tratate împreună, considerând că formează o singură hieroglifă, deoarece simbolurile nu sunt despărțite print segment de separare. Simbolul din partea superioară a căsuței este format din trei arce de cerc, orientate în același sens, cu concavitatea spre stânga, spre vest. În Fig. 6, prin unirea prin arce de cerc a stelelor ”eta”, ”zeta” și ”beta”, a stelelor ”teta”, ”delta” și ”gama” și a stelelor ”3124- Cyg”, ’’iota’’ și steaua ”BSC-7237” se obțin trei semicercuri, aproape egale și echidistante formând un ansamblu foarte asemănător simbolului din partea superioară a hieroglifei nr. 2. Simbolul din partea inferioară a hieroglifei nr. 2, situat pe rândul al doilea, este format dintr-un mic arc de cerc cu concavitatea spre stânga și un alt arc de cerc, mai mare cu aceeași orientare, intersectat de un segment de dreaptă orizontal, care pătrunde în interiorul arcului de cerc. În Fig. 7, am construit un arc de cerc cu centrul în steaua ”zeta” având raza egală cu mărimea distanței dintre stelele ”zeta” și steaua ”5387”. Acest arc de cerc a fost trasat între stelele ”alfa” și ”zeta”. În Fig.7, prin unirea stelelor ”kappa”, ”miu” și ”steaua 5372” se obține un arc de cerc mai mare, iar prin unirea stelei ”alfa” (Vega) cu steaua ”5377” se obține un segment de dreaptă care pătrunde în interiorul arcului mare. Cele două arce de cerc și segmentul ”alfa – steaua 5377” din Fig. 7 formează simbolul situat pe rândul al doilea al hieroglifei nr. 2. Configurația constelației Lira din Fig. 8 este perfect asemănătoare hieroglifei nr. 2, luată în ansamblu, prin înserierea primului rând de deasupra cu rândul al doilea. Stelele ”alfa”, ”epsilon” și ”zeta” formează un grup de stele, numit în astrologia vedică “Abhijit”, care este asociat casei lunare vedice a 28 a, casa “Brahmi” sau casa “Abhijit”. Zeitatea care patronează această casă lunară este chiar zeul suprem Brahma. Din motive care vor fi precizate pe parcursul lucrării, pentru hieroglifa nr. 2 am optat pentru semnificația “tuvibrahmana” adică “preot foarte devotat zeului Brahma”. A se vedea nota de la capitolul 8.

Capitolul 4. Decriptarea hieroglifei nr. 3

Această hieroglifă are forma literei majuscule upsilon (Y), Fig.2. Deasupra hieroglifei Y se găsesc două segmente mici de dreaptă, puțin înclinate spre stânga. În această casetă suprafața tăbliței a fost deteriorată în urma tratării cu acid și cele două segmente nu sunt foarte clare. Oricum, aceste două semne sunt secundare și nu influențează soluția de decriptare a hieroglifei nr. 3. Forma hieroglifei conduce direct la constelația zodiacală Cancer a zodiacului vedic sideral, Fig. 9, adică zodia “Karka”. Prin rotirea constelației Cancer cu 180 de grade se obține imaginea perfectă a hieroglifei nr. 3, Fig. 10. Prin unirea stelelor ”1236” și ”1248” și a stelelor ”1247” și ”1237”, Fig. 10, se obțin cele două segmente de dreaptă și o imagine identică hieroglifei nr. 3. Autorul inscripției a reprezentat cele două segmente de dreaptă deasupra hieroglifei nr. 3 pentru a localiza cu precizie hieroglifa în constelația Cancerului. În toate situațiile în care o fost nevoie și a fost posibil, autorul inscripțiilor hieroglifice a folosit simboluri suplimentare pentru a localiza hieroglifele cu precizie în constelațiile respective, unde făceau trimitere casele lunare. Din dicționarul explicativ al limbii sanscrite și dicționarul sanscrit – englez am găsit pentru cuvântul “karka” traducerea “strălucit”.

Capitolul 5. Decriptarea hieroglifei nr. 4

Această hieroglifă are forma unei clepsidre, Fig. 2 și conduce direct la constelația Orion, Fig. 11. Conform celei mai vechi legende vedice, constelația Orion este corpul zeului Brahma, omorât de zeul Shiva cu o săgeată cu trei vârfuri. Cele trei stele din centura constelației Orion, ”zeta”, ”epsilon” și ”delta” reprezintă locurile unde zeul Brahma a fost lovit. Capul zeului Brahma este reprezentat de steaua ”lambda”, situată în nordul constelației Orion, și care face parte din grupul de stele “cap de cerb”. Prin urmare, hieroglifa nr. 4 are semnificația “zeul Brahma”.

Capitolul 6. Decriptarea hieroglifei nr. 5

Hieroglifa are forma unei cruci cu raze, Fig.2. Această observație a fost făcută și de către alți cercetători. Ținând seama de informațiile acumulate prin decriptarea hieroglifei nr 8, hieroglifa “brahmanadhinam”, a inscripției amuletei Tărtăria de formă discoidală, am stabilit că simbolul “cruce” conduce direct la constelația Acvila, Fig. 12 și la traducerea ”brahman” adică ”preot”. Decriptarea este următoarea: Din dicționarul explicativ al limbii sanscrite s-au găsit pentru cuvântul “brahman” sinonimele “atmabhu” și “ireza”, ambele având semnificația “numele lui Vishnu”, adică două dintre cele 108 nume secundare ale zeului Vishnu. Zeul vedic Vishnu este patronul casei lunare a 21 a, casa “Shravana”. Stelele asociate acestei case sunt stelele ”alfa”, ”beta” și ”gama” din constelația Acvila, Fig. 12. Prin unirea stelelor ”gama”, ”delta” și ”steaua 444”, și a stelelor ”teta” și ”epsilon” se obține o cruce orientată pe direcția nord-vest, Fig. 13. Din această decriptare rezultă că semnificația hieroglifei nr. 5, “cruce”, este termenul “brahman” adică “preot”. În Fig. 14, prin unirea stelelor ”eta” și ”niu”, ”sigma” și steaua ”502”, ”iota” și steaua ”461”, ”alfa” și steaua ”501”, ”beta” și ”miu” și stelele ”463” și ”480” se obțin razele crucii. Configurația constelației Acvila din Fig. 14 este perfect asemănătoare hieroglifei nr. 5. Și în acest caz razele crucii obținute prin unirea unor stele ale constelației Lira, localizează cu precizie crucea în constelația Lira. Prin urmare această hieroglifă are semnificația “brahman” adică “preot”.

Capitolul 7. Decriptarea hieroglifei nr. 6

Această hieroglifă are forma unui cap de măgar, Fig.2. Din dicționarul român – englez am găsit traducerea ”donkey”, iar din dicționarul englez-sanscrit am identificat termenul ”smarasmarya”. Acest cuvânt sanscrit are semnificația “to be remembered by Kama”, unde “Kama” este “numele lui Vishnu”, un alt nume secundar al zeului Vishnu. Din dicționarul englez – român, găsim pentru expresia “to by remebered by Vishnu” semnificația, “a fi remarcat de zeul Vishnu” sau “a fi lăudat de zeul Vishnu”. Luând în considerație semnificația hieroglifei anterioare, adică cea de “preot”, hieroglifele nr. 5 și nr. 6 pot fi interpretate împreună prin expresia “preot lăudat (remarcat) de zeul Vishnu” adică “preot al zeului Vishnu”.

Capitolul 8. Decriptarea hieroglifei nr. 7

Caseta din dreapta a tăbliței conține două simboluri, care formează împreună hieroglifa nr. 7, Fig. 2, pentru că cele două simboluri nu sunt despărțite de un segment de separare. Simbolul din partea inferioară a casetei are forma unei clepsidre, și am interpretat-o ca fiind constelația Orion, Fig. 11. Simbolul din partea superioară a casetei reprezintă un cap de cerb. Se poate observa că acest simbol reprezintă capul unui animal din specia “capra negară”, un animal autohton. Forma particulară a coarnelor este specifică acestei specii de capre. Steaua ”lambda” a constelației Orion împreună cu stelele ”fi-1” și ”fi-2”, situate în nordul constelației, formează un grup de stele, Fig. 11, numit în astrologia vedică grupul “Mrigasira” (cap de cerb). Cuvântul “mriga”, adică “cerb” sau “căprioară” are sinonimele “harina” (cerb) și “harini” (căprioară). Termenul “harini”’ este unul dintre cele 108 nume secundare ale zeiței Aditi. Am ajuns la concluzia că cele două simboluri formează împreună o hieroglifă care a fost decriptată cu semnificația “zeița Aditi”. Autorul inscripției a reprezentat simbolic constelația Orion printr-o clepsidră, alături de simbolul “cap de cerb” pentru a localiza cu precizie “capul de cerb” în constelația Orion și pentru a evita confuzii, deoarece simboluri asemănătoare capului de cerb pot fi întâlnite în astrologia vedică și în cazul altor constelații.

Notă: Ținând seamă de semnificația hieroglifelor 3 – 7, am ajuns la următoarea soluție de decriptare: “…….strălucitului Brahma, preot al zeului Vishnu și al zeiței Aditi”.

Am ajuns la concluzia că hieroglifa nr. 2 trebuie sa aibă o semnificație compatibilă cu textul de mai sus, adică “preot”, sau “brahmana”, dar care poate fi dedus folosindu-se constelația Acvila. Hieroglifa nr. 2 face însă trimitere la constelația Lira, adică la zeul Brahma. Ținând seamă de aceste considerente am adoptat termenul “tuvibrahmana”, adică “preot foarte devotat zeului Brahma” sau “preot al zeului Brahma”, pentru a se putea folosi trimiterea pe care hieroglifa nr. 2 o face la constelația Lira. Expresia ”preot al zeului Brahma” poate fi dedusă din constelația Lira, constelația zeului Brahma.

Capitolul 9. Concluzii

1. Ținând seamă de rezultatele decriptării celor șapte hieroglife, inscripția amuletei dreptunghiulare de la Tărtăria poate fi următoarea:

“(Eu sunt) Abhijit, preot foarte devotat al strălucitului Brahma, preot al zeului Vishnu și al zeiței Aditi”.
Propoziția este eliptică de subiect și predicat.
Traducerea în limba vedică este următoarea:
“Ahijit, tuvibrahmana karka Brahma,
Brahmana smarasmaria Aditi.”

În această inscripție proprietarul tăbliței, și probabil și autorul inscripției, preoteasa de la Tărtăria, oferă informații personale: numele de Abhijit, poziția de preot în comunitate și specializarea ca preot al zeilor Brahma, Vishnu și Aditi. Un cercetător a numit-o pe această preoteasă ’’Milady Tărtăria’’, iar eu am numit-o ’’Milady Abhijit’’.

2. Amuleta dreptunghiulară de la Tărtăria este foarte asemănătoare tăblițelor folosite în prezent de către preoții budiști din Tibet, Nepal si nordul Indiei. Unele tăblițe au o vechime de cca la 900 de ani, Fig. 15. Aceste tăblițe sunt foi de papirus confecționate din frunze de palmier. Este posibil ca acest tip de tăblițe să fi fost preluat de către preoții budiști la preoții vedici. Deși nu s-au descoperit documente scrise din perioada vedică a Indiei (1500 î.C – 650 î.C.), se știe că scrierea a fost folosită în școlile de preoți vedici, unde se foloseau ca suport pentru scriere frunze de copac și scoarță de copac, probabil papirus confecționat din aceste materiale. Tăblițele budiste au formă dreptunghiulară, o perforație mediană și două casete de-o parte și de alta a perforației, care conțin scripturile, Fig. 15. Tăblițele se păstrează împreună înșirate pe o sfoară. Este posibil ca originea tăblițelor budiste și vedice să fie tăblițele din lut, de forma celei în discuție, ale preoților indo-europeni din spațiul carpato-dunărean. O tradiție veche de cel puțin 7.300 de ani.

3. Caseta centrală conține două hieroglife mici în colțurile de sus. Aceste hieroglife sunt deteriorate și indescifrabile și nu au fost luate în considerație în studiul de față.

• Ing. Gheorghe VASILE (sept. 2016)