Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

ETA va avea autobuze electrice în cel mult doi ani

INTERVIU. Aflat de doar 6 luni de zile la conducerea societăţii ETA SA, directorul Ion Popescu a demonstrat că poţi gestiona inteligent banul public şi în acelaşi timp să-ţi mulţumeşti şi clienţii. Proaspătul director, om de bază în echipa primarului Emilian Frâncu, are planuri mari în ceea ce priveşte societatea de transport, însă, deocamdată acesta vrea să stopeze pierderile şi să le creeze angajaţilor un climat armonios de muncă. În cadrul unui interviu acordat redactorilor VOCEA VÂLCII, Ion Popescu ne-a dezvăluit planurile sale de redresare a ETA, astfel încât aceasta să devină o societate profitabilă.

Rep.: În ultima perioadă, de când aţi preluat conducerea SC ETA SA, aţi ieşit în întâmpinarea locuitorilor municipiului cu mai multe acţiuni de conştientizare a importanţei transportului în comun şi pentru siguranţa călătorilor.

• Ion Popescu: Chiar de când am venit la conducerea acestei societăţi am dorit să impun angajaţilor de la ETA şi în special şoferilor să respecte cetăţeanul, pentru că el este cel care ne susţine financiar, în primul rând. Am dorinţa de a fi respectat orice cetăţean, pentru că el este clientul nostru. Cum clientul nostru este şi stăpânul nostru, logic că trebuie să îi asigurăm toate condiţiile pentru un transport civilizat, modern. Din păcate, nu am reuşit să realizăm tot ce ne-am propus, pentru că parcul de autobuze este învechit şi nu avem autobuze corespunzătoare. Din cele 38 de autobuze pe care le avem, 15 autobuze sunt cu perioadă expirată şi trebuiau casate de 10 ani de zile. De aceea, una dintre primele acţiuni ale mele şi ale Primăriei a fost de a achiziţiona autobuze noi. Deja, Consiliu Local a aprobat achiziţionarea de 8 autobuze noi, deşi noi am solicitat 20 de autobuze. Pentru a avea un parc auto optim avem nevoie de 55 de autobuze. În perioada mandatului meu de 4 ani în mod cert vom ajunge la acest număr de autobuze. În acest an, vom încerca să mai achiziţionăm încă 12 autobuze. Din 2014, vom beneficia de fonduri de finanţare europeană, fonduri nerambursabile şi atunci intenţionăm să achiziţionăm autobuze noi hibrid sau electronice. Eu sunt convins că Râmnicu Vâlcea va fi unul dintre primele municipii din ţară care va beneficia de autobuze electrice. Atunci nu vom mai depinde de bugetul primăriei, pentru că 80% din valoarea autobuzelor va fi suportat de Uniunea Europeană şi doar 20% de către Primărie sau ETA.

Rep.: Este posibil implementarea unui sistem cu hartă digitală a traseelor în staţii sau în autobuze?

• Ion Popescu: Întrebarea este foarte bună pentru că în planul de management pe care l-a aprobat Consiliul de Administraţie la sfârşitul lunii decembrie şi care este instrumentul principal după care vom conduce această unitate, am prevăzut modernizarea nu numai a parcului auto, ci şi a staţiilor şi bineînţeles introducerea unui nou sistem de taxare, pe cartele magnetice, dar şi această informare a cetăţenilor cu hărţi digitale. În momentul de faţă, din păcate, sistemul nostru de informare este deficitar. Probabil, în prima fază a acestui proiect de informare a cetăţeanului, vor fi acele pancarte unde să avem afişat un program precis al cursele din staţii şi urmează să achiziţionăm aceste hărţi digitale care să faciliteze informarea cetăţeanului.

Rep.: Ştim că în septembrie s-a realizat de către ETA, la nivelul municipiului Rm. Vâlcea, un sondaj de opinie la nivelul călătorilor. Care sunt nemulţumirile şi care sunt problemele care le-au ridicat cetăţenii prin acest sondaj?

• Ion Popescu: Acest sondaj a fost iniţiativa mea şi spre surprinderea mea, rezultatele au fost bune. Nemulţumirile care au fost la începutul activităţii mele erau multiple şi oamenii solicitau tot felul de lucruri. Dacă la început aveam 15-20 de sesizări pe săptămână, în ultimele două luni şi jumătate n-am mai avut nici o sesizare, ceea ce înseamnă că am rezolvat în mare parte problemele pe care le-au ridicat oamenii. În acest sondaj am pus chiar să fie notat cu note activitatea ETA în general, activitatea şoferilor, relaţia şoferilor cu călătorii, comportamentul controlorilor în trafic şi să ne sugereze călătorii noştri cum ar dori să fie transportul în comun în Râmnicu Vâlcea. Notele au fost peste 8,70, ceea ce reprezintă un calificativ bun pentru noi. Avem şi câţiva nemulţumiţi atât în ceea ce priveşte curăţenia din autobuze, cât şi în privinţa transportului. Aşa cum am spus, mă aşteptam ca în urma acestui sondaj să văd multă lume nemulţumită, dar nu a fost aşa.

Planul meu de management are trei componente de bază. Unul este satisfacerea călătorilor ETA, îndeplinirea tuturor cerinţelor lor. Al doilea ar fi de rentabilizarea activităţii societăţii, de obţinerea de profit. Vreau să spun că de 10 ani de când s-a înfiinţat această societate, ea a înregistrat pierderi. Într-un fel, este ceva normal în România, unde toate societăţile de transport în comun au înregistrat pierderi, dar eu ştiu că sunt suficiente resurse pentru a putea reduce costurile. Eu sunt un tip care descopăr neregula şi o rezolv foarte rapid. Această societate va arăta cu totul altfel peste doi ani, o să vedeţi asta. Anul acesta vom face o modernizare şi a întregii incinte a acestei societăţi, pentru că aceste clădiri sunt foarte vechi şi nu le-a reparat nimeni.

Rep.: Vorbeaţi mai devreme despre persoanele care circulă fără bilet. Cât la sută din călători mai circulă în prezent fără bilet?

• I.P.: Noi nu am identificat un procent foarte mare. Din fericire, avem un procent de 3-4%, nu mai mult. Am atras atenţia organelor de control ale noastre ca, indiferent de motiv, să nu dea jos din mijlocul de transport vreun copil care nu are bilet. Ştiţi că la noi beneficiază de gratuitate foarte mulţi cetăţeni şi copiii sunt una din categoriile care beneficiază de această gratuitate, poate că acel copil găsit fără bilet a uitat legitimaţia sau biletul acasă. Toţi pensionarii peste 62 de ani beneficiază de gratuitate totală, ei circulă fără bilet, numai cu cuponul de pensie, iar pensionarii până în 62 de ani au o gratuitate de 50% la abonamente. Beneficiază de gratuitate şi persoanele cu handicap. Chiar am primit două sesizări de la nişte mame care ne-au semnalat că copii lor au fost daţi jos din mijlocul de transport şi eu am sancţionat salariaţii noştri pentru aceasta. Eu nu iert pe nimeni aici, la ETA, când greşeşte. De transportul în comun beneficiază cei cu venituri mici, cei cu venituri mari au propriile autoturisme sau iau taxiul. Primăria a acordat aceste facilităţi şi noi le respectăm, chiar dacă şi acum preţul biletului la noi este mai redus decât în alte oraşe. Am prevăzut în planul nostru de management pe următorii 4 ani să mărim acest tarif de transport. Vom discuta cu primăria dacă vom face asta din acest an, dacă nu, subvenţia pe care să o primească ETA să fie puţin mai mare. Eu cred că nu trebuie acordate facilităţi pentru toţi la fel, nu vreau să fiu acuzat de discriminare. Vreau să dau un exemplu, un pensionar care are o pensie de 20 de milioane nu poate beneficia de aceeaşi gratuitate cu un pensionar care are o pensie de 5 milioane sau mai mică şi eu am prevăzut în planul de management ca cei care au venituri peste 12 milioane lei vechi să nu mai beneficieze de gratuitate. ETA este o societate comercială şi ea trebuie să funcţioneze în baza gestiunii proprii şi a obţinerii de profit.

„Voi face din ETA SA o societate profitabilă”

Din fericire, pentru anul 2012, faţă de anul  2011, reducerea pierderilor este undeva la 54%, ceea ce este un lucru foarte bun şi ne dă nouă speranţa că putem rentabiliza această unitate. Eu sunt un optimist şi vreau să fac lucrurile să meargă bine. Vom încerca să obţinem profit nu neapărat prin mărirea costului biletului, ci prin reducere a costurilor, pentru că am identificat multe posibilităţi de reducerea costurilor materiale, mai ales a costurilor cu combustibilul. Am introdus acum, spre dezamăgirea şoferilor noştri, un sistem de urmărire a consumului de motorină şi nu cred că vor mai avea loc furturi de motorină, pentru că nu vor mai putea face lucrul acesta.

Cel mai important lucru pe care îl voi face la această societate va fi creşterea venitului din alte activităţi, şi aici avem ITP-ul. În legătură cu acest ITP am avut discuţii cu toţi directorii de societăţi mari din municipiu ca să vină la noi să facă ITP-ul, pentru că o să fie şi cel mai ieftin. O să avem o altă politică de publicitate pe autobuze şi pe staţiile de autobuz, o să închiriem spaţiile excedentare ale societăţii şi în urma modernizării care o facem o să avem suficient spaţiu să îl închiriem la alţii.

O altă componentă foarte importantă pentru noi este îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a salariaţilor de la ETA şi chiar îmbunătăţirea condiţiilor lor de trai, asta înseamnă o creştere a salariilor lor.

În politica mea de resurse umane, chiar dacă depăşesc dorinţele unor membri ai consiliului de administraţie, eu voi face angajări conform organigramei aprobate de către Consiliul Local şi de către AGA. Voi aduce oameni tineri, pentru că trebuie să împrospătăm personalul. Sunt conştient că perioada cât stau eu la ETA va fi de 4 ani, dar vreau să las ceva în urma mea, o ETA mai rentabilă.

Oamenii spun, nu eu, că am făcut la ETA în câteva luni mai mult decât au reuşit ceilalţi directori în 10 ani şi aceste spuse mă mobilizează. Pentru că dacă salariaţilor lor le oferi condiţii optime de muncă, ei vor avea randament. Vreau să mulţumesc colegilor din primărie, în special domnului primar Emilian Frâncu şi Consiliului Local pentru că ne sprijină ori de câte ori pot.

CLAUDIA STANCIU