Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Directorul Dumitraşcu are în plan cadastrarea întregului judeţ

PROFESIONALISM. În cadrul unui interviu, directorul Oficiului pentru Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Vâlcea, Gheorghe Dumitraşcu, ne-a mărturisit că intenţionează să facă lucrări de cadastrare în întreg judeţul, însă bugetul nu îi permite să facă acest lucru într-un singur an. Tocmai de aceea, anual propune Bucureştiului să-i fie acordate fonduri pentru câte patru – cinci unităţi administrativ – teritoriale pe care să le cadastreze. Directorul Dumitraşcu susţine că astfel îi poate ajuta pe primari să obţină mai uşor fonduri europene, deoarece fără cadastru nu pot accesa niciun proiect.  

Rep.: Domnule director, de când sunteţi în funcţie la Oficiul pentru Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Vâlcea şi ce satisfacţii vă aduce acest post?

• Gheorghe Dumitraşcu: Director aici sunt din anul 2009. Am avut o întrerupere între 2007 – 2009, când am fost director în cadrul Agenţiei Naţionale de Cadastru. Satisfacţia cea mai mare este atunci când rezolvăm problemele tuturor, pentru că în permanenţă avem contact cu cetăţenii, autorităţile judeţene, prefectura şi primarii. Când vine cetăţeanul la audienţă, îl îndrumi, îi spui ce acte îi trebuie pentru problemele cu care vine aici. Eu vreau ca atunci când cetăţeanul vine în audienţă, întotdeauna să plece lămurit sau cu problema rezolvată. Eu, ca director, nu am trimis pe nimeni înapoi, ca să mai facă alt drum, chiar dacă de multe ori oamenii nu vin în ziua de audienţă.

• Rep.: Aveţi probleme cu personalul la OCPI Vâlcea? Personalul este suficient pentru a face faţă volumului imens de muncă?

• G.D.: La ora actuală avem un număr de 46 de angajaţi. În urma reducerilor de personal din 2010 s-a redus numărul acestora, precum şi salariile. Atunci au fost restructuraţi 13 colegi. Pentru că Ministerul de Interne, atunci eram subordonaţi acestui minister, în 2010, a aprobat un număr de personal, a trebuit să reducem posturilor. Mai sunt situaţii în care colegii mai rămân după program, pentru că orice lucrare are un termen şi ca să ne încadrăm în acest termen trebuie să facem un efort mai mare. În principiu, nu ne putem plânge, pentru că lucrurile decurg normal, iar colegii mei fac eforturi mari să ne încadrăm în termene.

• Rep.: Ce prevede legislaţia în vigoare privind obligaţia efectuării cadastrului?

• G.D.: Pot să vă spun că, în anul 2008, a fost dat un memorandum în care se prevedea să facem cadastru general pentru toată ţara. Sigur că acest lucru nu se poate face într-un singur an şi de aceea s-a luat decizia de a se face cadastru treptat, iar an de an, în funcţie de buget, să cadastrăm câteva localităţi. Pentru acest an ni s-a cerut să propunem 4 unităţi administrativ-teritoriale, în măsura în care bugetul de stat ne permite. Ideal ar fi să facem tot judeţul, dar, aşa cum spuneam, se va face acest lucru în viitor, în etape, în măsura în care partea financiară ne va permite.

• Rep.: Care sunt cele 4 localităţi care intră anul acesta în programul de cadastrare?

• G.D.: Cele 4 localităţi propuse sunt comuna Nicolae Bălcescu, comuna Olanu, comuna Prundeni şi comuna Suteşti. În alte judeţe, aceste lucrări de cadastrare se fac cu banii localităţilor, de către firme autorizate de cadastrare. Chiar în judeţul Gorj este o comună care face această lucrare cu o firmă de cadastrare. Primarii ştiu că pentru orice problemă sau pentru promovarea unor proiecte îţi trebuie carte funciară şi cadastru. Chiar dacă accesezi fonduri europene, trebuie neapărat să ai o evidenţă clară asupra terenurilor, asupra categoriei de folosinţă a acestora şi încheierea lor în cartea funciară. Problema este de ordin financiar însă, iar multe dintre administraţiile publice locale nu-şi permit să facă aceste lucrări de cadastrare din bani de la bugetul local.

• Rep.: Cam cât la sută din suprafaţa judeţului este înscris în cadastru până la ora actuală?

• G.D.: Ceea ce avizăm noi acum este un cadastru sporadic. Fiecare cetăţean, fiecare persoană juridică face cadastru în funcţie de nevoi. Dacă doresc să înstrăineze o parcelă de teren, cu sau fără construcţie, dacă doresc să ia o linie de credit sau un credit de nevoi de la bănci, sunt obligaţi de către unităţile care le acordă aceste împrumuturi să aibă cadastru. Cei care au apartamente cumpărate după 1989 nu sunt obligaţi să facă cadastru, doar atunci când vor să înstrăineze apartamentul sau când îl ipotechează.

• Rep.: Ce se întâmplă atunci când un primar pune în posesie, pe aceeaşi parcelă de pământ, doi proprietari?

• G.D.: Dacă există erori ca pe aceeaşi parcelă de pământ, comisia locală să pună doi cetăţeni ca proprietari conform prevederilor legale, se poate revoca unul din titluri de către Comisia Judeţeană, prin depunerea titlului pentru persoana care a intrat eronat în posesie. Dacă aceasta nu doreşte, atunci cei doi proprietari se duc în instanţă. Noi avem în arhiva unităţii toate cotoarele de la titlurile de proprietate şi se poate apela şi la ajutorul nostru pentru a identifica proprietarul de drept.

• Rep.: Aveţi posibilitatea, în urma verificărilor pentru eliberarea documentelor funciare, să descoperiţi eventuale fraude?

• G.D.: În general, noi nu descoperim fraude, pentru că nu au de ce natură să fie. Atunci când noi avizăm o documentaţie facem verificări tehnice, care sunt făcute de un inspector de la cadastru şi partea juridică, care înseamnă verificarea actelor care stau la baza eliberării documentaţiei. Noi putem doar să constatăm mici nereguli, de exemplu când două suprafeţe se suprapun. Atunci sunt două variante: vecinul să îşi refacă documentaţia şi să fie de acord pe parte amiabilă, iar dacă nu e de acord, se pot duce în instanţă, ceea ce nu sfătuiesc pe nimeni, pentru că instanţa înseamnă timp şi bani. Toate terenurile sunt ca un puzzle, ele se îmbină perfect, dar niciodată nu se pot suprapune.

CLAUDIA STANCIU