Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Senatorul Bulacu acuză diminuarea numărului de clase profesionale

Prin intermediului unui interpelări adresate ministrului Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, senatorul PNL, Romulus Bulacu, acuză diminuarea numărului de clase profesionale, începând cu anul școlar viitor. În acest moment, sunt județe unde inspectoratele au diminuat deja locurile la liceu, iar acum sunt puse în situația de a mai reduce până la 34 de clase. În opinia sindicatelor, numărul de clase aprobat  este nerealist, imposibil de aplicat și în defavoarea copiilor, părinților și  a cadrelor didactice.
De asemenea, senatorul Romulus Bulacu dorește să afle care este studiul în baza căruia ați emis Ordinul privind transformarea claselor tehnologice în clase profesionale și ați stabilit numărul acestora și cum s-a decis noul plan de școlarizare aferent județului Vâlcea. Senatorul liberal vrea să știe dacă s-a efectuat vreo analiză de către Inspectoratul Școlar Vâlcea, în baza solicitărilor operatorilor economici privind înființarea claselor în sistemul profesional și dual și cum au fost respectate acestea.
”În anul 2009 ați desființat, peste noapte, printr-un ordin, fără o justificare reală, învățământul profesional. La o distanță de 10 ani, perioadă în care piața muncii din România s-a deteriorat grav, lipsa acută de meseriași fiind resimțită în toate sectoarele economiei, aflându-vă din nou în postura de ministru, luați alte decizii care nu fac altceva decât să bulverseze sistemul de educație. De pe o zi pe alta, apar în Monitorul Oficial, noi ordine de ministru care schimbă regulile jocului pentru elevii care se pregătesc de examene, în condițiile în care cifra de școlarizare pentru anul școlar 2019-2020 trebuia publicață din luna ianuarie. Circa 26000 de locuri la învățământul liceal, clasa a IX-a, sunt desființate pentru anul școlar 2019-2020. Dispar clase definitiv, iar altele se transformă din liceu în clase de școală profesională. Directorii de școli, profesorii, părinții și elevii sunt confuzi și nimeni nu mai poate explica exact încotro se îndreaptă. Nu doresc să fiu înțeles greșit, sunt un susținător al implementării sistemului profesional și dual, dar etapizat, strategic, și mai ales prin consultări cu operatorii economici, respectiv alinerea ofertei cu cerințele existente pe piața actuală a muncii. Directorii liceelor tehnologice cărora li s-a impus înființarea unor noi clase de școală profesională sunt puși acum în situația de a căuta agenți economici care să semneze cu aceste școli contracte-cadru pentru efectuarea stagiilor de pregătire practică a elevilor. Mai mult, școlile nu sunt pregătite pentru noi clase de profesională, nu au resursa umană și dotările necesare, sau ele sunt prea vechi și nu mai corespund cu cerințele actuale ale pieței muncii. În plus, toate liceele afectate trebuie să refacă acum planurile de încadrare pentru anul școlar viitor.
Fără nicio dezbatere sau avertizare, în ședința de Guvern din luna mai a fost aprobat noul proiect, substanțial modificat, 134.600 de locuri (cu aproape 30.000 de locuri mai puțin!). La presiunea sindicatelor și a câtorva inspectori neintimidați de posibilitate pierderii funcțiilor, reveniți și asupra acestei decizii și modificați iarăși (dar numai în câteva județe), număr final, 26.000 de elevi în plus la școlile profesionale. Mai mult decât atât, noul proiect apare ca fiind publicat în aprilie, el fiind pur și simplu înlocuit cu cel vechi pe site-ul Ministerului Educației. Rezultatul abordării dumneavoastră ar fi direcționarea a mii de elevi, absolvenții claselor gimnaziale, către aceste așa zise școli profesionale înființate arbitrar. Modelul profesional trebuie să reprezinte o alternativă, nu o obligativitate care să afecteze viitorul unui copil. Cariera lui trebuie să pornească de la veleitățile și înclinațiile pe care elevul le are și nu din dorința de a încuraja statisticile nerealiste ale ministerului. Există în același timp riscul disponibilizărilor în rândul profesorilor și nu în ultimul rând creșterea ratei de abandon școlar”, arată Romulus Bulacu.