Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Proiecte majore, orgolii mărunte

INVESTIŢIE. „Vrem o ţară ca afară”, pentru cei din conducerea primăriei Râmnicului, nu mai e doar un simplu slogan, el prinzând contur şi în realitate. Proiectele Executivului de a fluidiza traficul în Rm. Vâlcea, unele fiind deja în execuţie, pot transforma Râmnicul într-un adevărat oraş european. Numai că nicio decizie majoră nu se ia fără caznă, iar consilierii USL s-au luptat verbal cu cei de la PDL pentru a trece prin Consiliul Local un nou proiect rutier, care vine în continuarea pasajului suprateran Tudor Vladimirescu. Primarul Râmnicului, Emilian Frâncu, a explicat că data limită până la care trebuie depus proiectul pentru a prinde finanţare europeană este 31 martie a.c. N-au lipsit jignirile, atacurile la persoană şi cuvintele dure schimbate între consilierii PDL şi cei ai USL, ambele părţi arătând că ambiţiile politice sunt mai mari decât interesele râmnicenilor.

Investiţia “Artera de legătură între Bulevardul Nicolae Bălcescu şi Bulevardul Tineretului, inclusiv rampele aferente pasajului suprateran”, a creat puternice divergenţe în Consiliul Local între consilierii USL şi PDL. Acest nou proiect este în strânsă legătură şi continuate cu cel de la pasajul suprateran Tudor Vladimirescu, pasaj care are nevoie de artere de legătură cu cartierele municipiului pentru a-şi atinge scopul propus, acela de fluidizare a circulaţiei rutiere în oraş. Când au auzit propunerea conducerii actuale a primăriei, consilierii PDL au strâmbat din nas, spunând că această variantă este mult prea costisitoare. Useliştii şi-au apărat cu îndârjire punctul de vedere, argumentând că soluţia propusă de ei fluidizează mult mai bine traficul în zonă. Practic, conflictul s-a declanşat în momentul în care s-a discutat despre despăgubirile ce vor fi acordate pentru ca proiectul să se realizeze, despăgubiri care se ridică la 3 milioane euro.

Consilierii PDL susţin că proiectul este prea scump

Discuţiile pe marginea acestui subiect au aprins dispute demult uitate, iar orgoliile politicienilor au fost în creştere. Cosmin Constantinescu a punctat două chestiuni de ţinut minte pentru municipalitate. „Avem Ordonanţa de Urgenţă 26/2012 a Guvernului condus de domnul Victor Ponta, privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărire a disciplinei financiare. La articolul 5 prevede: «Autorităţilor şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, li se interzice efectuarea de cheltuieli pentru achiziţionarea sau elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate şi altor studii aferente obiectivelor de investiţii în oricare dintre următoarele situaţii: dacă în ultimii 5 ani bugetari au fost întocmite şi înregistrate în contabilitate studii având acelaşi obiect. În această situaţie se procedează la actualizarea studiilor existente». Noi avem un studiu de fezabilitate realizat de un arhitect vâlcean, este vorba de domnul Ciuruş, acum mai puţin de 5 ani. Din punctul meu de vedere, acest studiu nu este legal. Actualizarea trebuia făcută de acelaşi proiectant”, a spus consilierul Constantinescu. De asemenea, consilierul PDL a constatat că, în termenii stabiliţi de primărie, este greu să te încadrezi în proiect, acesta afirmând că perioada de îndeplinire a procedurilor legale se duce la 3,5 ani, adică va ajunge în anul 2017, în condiţiile în care ultima plată trebuie efectuată până la 1 ianuarie 2015, fapt care, în opinia aleşilor locali ai PDL, arată că proiectul nu este fezabil.

„Nu facem proiecte doar pentru a satisface ambiţiile cuiva” – Emilian Frâncu

Primarul Emilian Frâncu a subliniat plusurile propunerii sale, dar şi faptul că proiectul se va încadra în termenele stabilite. „Noi am repartizat anume implementarea lui ca să se poată face o parte acum, o parte pe fondurile pe care le vom obţine din 2014 până în 2020 pe POR, pentru că acest amplu program de absorbţie a fondurilor europene va continua. Şi dacă nu începem o dată să facem proiecte mari, de anvergură, atunci vom rămâne de ruşine. A face doar o supratraversare, deşi era mult mai bine şi avantajos să facem o subtraversare, doar pentru a satisface ambiţiile cuiva, nu cred că face cinste municipiului Râmnicu Vâlcea această lucrare simplă care, de fapt, crea două cocoaşe acolo, în zona podului de peste râul Olt. Soluţiile pe care noi le-am gândit, într-adevăr, sunt soluţii de anvergură. Tocmai pentru a economisi banul public le-am propus în aşa fel încât să nu afectăm bugetul local foarte mult”, a precizat primarul Emilian Frâncu.

Norocoşii care vor beneficia de despăgubiri de 3 milioane de euro

În final, proiectul de hotărâre, în varianta propusă de Executivul Primăriei municipiului Râmnicu Vâlcea, a trecut, că doar USL are o confortabilă majoritate.  Proiectul prevede un studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiţii “Artera de legătură între b-dul Nicolae Bălcescu şi b-dul Tineretului, inclusiv rampele aferente pasajului suprateran” şi indicatorii tehnico-economici la valoarea totală de 38.975,813 mii lei cu TVA, respectiv 8.895,338 mii euro cu TVA, din care C+M – 21.244,246 mii lei, respectiv 4.848,513 mii euro cu TVA, pentru 1 euro = 4,3816 lei la data de 25.02.2013, precum şi declanşarea procedurii de expropriere a imobilelor – terenuri şi construcţii, cuprinse în coridorul de expropriere. Despăgubirile se ridică la suma de 3 milioane de euro şi vor fi acordate unor firme şi unor persoane fizice: Compania Naţională Căile Ferate Române (pentru 3 terenuri), SC ALFATOP SRL, Maria Georgescu, Filofteia Vulpeanu, Ion şi Cristina Colţoş, SC OMV Petrom MARKETING SRL, SC OMV Petrom SA, Elena Lăzăroiu, Paraschiva Pascu, Ştefan N. Ene, Florin Mihai Cimpoeru.

„Cheltuim doar 2,6 milioane de euro pentru despăgubiri” – Gigi Matei

Într-o formă de zile mari, viceprimarul Gigi Matei i-a apostrofat pe consilierii PDL, ba, mai mult, a anunţat că va face o conferinţă de presă, în care va dezvălui cum se făceau despăgubirile în mandatul 2008 – 2012. „Aşteptam felicitări de la PDL pentru că noi nu am făcut despăgubiri cu 1.700 euro/ m.p., aşa cum aţi făcut dvs. În loc de 10 milioane de euro, noi cheltuim pentru despăgubiri 2,6 milioane euro şi probabil că asta nu vă convine. O să vorbesc eu mai mult despre acest plan diabolic public, într-o conferinţă de presă. Vă spun doar atât: aţi pus oameni să gajeze terenurile la bănci cu 1.700 euro m.p., iar acum terenurile aparţin băncilor şi dacă ar fi să plătim despăgubiri ar trebui să dăm 1.700 euro/m.p. Noi am făcut despăgubiri cu maximum 194 euro/m.p., ceea ce înseamnă teren plus clădiri. E o diferenţă, nu-i aşa? Propunerea dvs., de fapt a marelui arhitect Cristinel Vlad, este o propunere mai economicoasă într-adevăr, dar nu respectă anvergura proiectului. Ceea ce dvs. susţineţi nu este decât populism. Propunerea dvs. nu este fezabilă pentru că nu se mai pot face racordări de bretele de pe podul de peste Olt, deoarece anul acesta podul intră într-un vast proiect de refacere tot cu fonduri europene şi timp de 5 ani nu se mai poate interveni” – a subliniat viceprimarul Gigi Matei.

În replică, consilierul local PDL, Mihai Persu, a declarat că s-a renunţat la ideea cu despăgubirile din economie: „Tocmai datorită sumelor colosale care s-ar fi dus pe despăgubiri, am renunţat, noi, PDL-ul, la ceea ce doream iniţial. În proiectul pe care dvs. ni-l propuneţi, în acest moment nu reuşim să rezolvăm cu exproprierile problema pasajului suprateran şi a căilor de legătură. Soluţia pe care noi o considerăm viabilă în acest moment, este vorba de a crea acele căi de acces pe podul de la Goranu, este mult mai ieftină. Grupul consilierilor PDL solicităm dezbatere publică pentru aceste două soluţii să vedem dacă râmnicenii sunt de acord cu îndatorarea municipalităţii cu 3 milioane euro, la cât se ridică despăgubirile”.

MAGDA POPESCU