Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

A început procesul fostului primar de la Bujoreni! VEZI AICI la cât se ridică prejudiciul din dosar

Fostul primar al localităţii Bujoreni, Alexandru Roşu, este cercetat sub control judiciar, alături de Cristian Ştefan Marinescu, funcţionar public achiziţii publice în cadrul primăriei, într-un dosar instrumentat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Vâlcea.

Dosarul a ajuns pe masa judecătorilor vâlceni, după o amplă acţiune a procurorilor şi poliţiştilor de la DGA Vâlcea, care, au descins, la începutul lunii martie 2016 la Primăria Bujoreni, dar şi la locuinţele funcţionarilor publici ai instituţiei, la consilierii locali şi la 10 societăţi comerciale, ce au sediile în Bujoreni, Călimăneşti şi Râmnicu Vâlcea şi au contracte cu primăria.

Punerea sub acuzare a fostului edil de la Bujoreni a însemnat şi sfârşitul carierei sale politice, acesta nemaicandidând pentru un nou mandat de primar la alegerile din 5 iunie 2016.

În total au fost 28 de percheziţii, fiind ridicate mii de documente şi duse la Parchetul de pe lângă Tribunalul Vâlcea, acolo unde au fost audiaţi zeci de martori.

Deocamdată, inculpaţi în dosar sunt doar primarul Alecsandru Roşu, dar şi funcţionarul public de la achiziţii publice Marinescu Cristian Ştefan, urmând ca după desigilarea documentelor şi verificarea lor să se extindă cercetarea penală şi în cazul altor funcţionari sau administratori de firmă. Procurorul de caz – Cerasela Ungureanu – se pare că vizează mai multe contracte de achiziţii şi de atribuire lucrări din primăriei. Alecsandru Alexsandru este acuzat de abuz în serviciu, conflict de interese şi uz de fals, iar Cristian Ştefan Marinescu este acuzat de complicitate la abuz în serviciu şi fals intelectual.

„În perioada 2011-2013, inculpatul Roşu Alexsandru a încheiat în numele comunei Bujoreni, cu încălcarea dispoziţiilor legale, contracte de achiziţii publice cu diverse societăţi comerciale, având ca obiect diferite lucrări, inculpatul asigurând plata tuturor sumelor către societățile respective cu toate că, lucrările nu erau realizate. Totodată, inculpatul a încheiat contracte vizând aceeaşi lucrare cu diferite societăţi comerciale, achitând practic către fiecare dintre acestea lucrarea şi prejudiciind astfel comuna Bujoreni.

De asemenea, în baza înțelegerii preexistente dintre Marinescu Cristian Ștefan și Roșu Alexsandru, inculpatul Marinescu Cristian Ștefan a întocmit procese verbale de recepție, prin care a atestat în mod nereal faptul că lucrările care au făcut obiectul contractelor au fost realizate, iar aceste procese verbale au stat la baza ordonanțării plății de către Roșu Alexsandru” – se arată într-un comunicat al Parchetului Vâlcea.

Contracte prestate doar pe hârtie

În urma verificării şi examinării materialului documentar existent la dosarul cauzei si a celor prezentate de părţile aflate în litigiu, expertiza contabilă formulează următoarele concluzii:

1. Raportat la adresele nr. 8823/15.06.2016 şi nr. 27037/24.05.2016, emise de ITM Vâlcea şi DGASPC Vâlcea cât şi la cele înscrise în notele de relaţii, lucrările expertizei arată că prin înregistrarea facturii fiscale nr. 29/23.12.2013, în contabilitatea patrimonială a Primăriei Bujoreni, a fost inclusă o obligaţie nereală şi în consecinţă plata în valoare de 12.304,65 lei, reprezintă prejudiciu pentru Primăria comunei Bujoreni.

Modalitatea prin care a fost produs prejudiciul, este reprezentată de angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor în valoare de 12.304,65 lei pentru achiziţii de servicii, care potrivit înscrisurilor existente la dosar nu au fost efectuate.

Acceptarea la plată a facturii nr. 29/23.12.2013, în valoare totală de 12.304,65 lei, s-a efectuat cu încălcarea art. 14 (3) din Legea 273/29.06.2006 privind finanţele publice locale şi a prevederilor OMFP 1792/2002, pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale.

2. Prejudiciul produs în patrimoniul Primăriei Bujoreni, este egal cu 2.000 lei şi reprezintă diferenţa rezultată între suma achitată în valoare de 11.800 lei şi suma de 9.800 lei, prevăzută în Contractul de Prestări Servicii nr. 396 încheiat cu SC Infrarut-Cons SRL.

Plata facturii fiscale nr. 007/01.02.2013, în valoarea de 11.800 lei, a reprezentat o alternativa costisitoare, încălcându-se astfel prevederile OMFP 1792/2002, pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, potrivit cărora ordonatorii de credite trebuie să se asigure că măsura luată respectă principiile unei bune gestiuni financiare, ale unui management financiar sănătos, în special ale economiei şi eficienţei cheltuielilor.

3. Pentru lucrările înscrise în facturile nr. 0153/08.05.2012 şi nr. 0154/09.05.2012, emise de SC Casvil si factura nr. 2/06.03.2012, emisă de SC Stigi House SRL, nu există documente justificative care să ateste realitatea serviciilor prestate şi în consecinţă nu au fost respectate procedurile privind parcurgerea fazelor de angajare, lichidare şi plată a cheltuielilor.

Imprimatele denumite Procese-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor nr. 424/23.01.2012 şi nr. 1470/01.03.2012 încheiate de Primăria comunei Bujoreni cu SC Stigi House SRL şi SC Casvil SRL. nu au anexate situaţii de lucrări sau orice alte documente acceptate de beneficiar, care să ateste că lucrările facturate şi achitate au fost executate.

Plata facturilor nr. 0153/08.05.2012 şi nr. 0154/09.05.2012, emise de SC Casvil şi a facturii nr. 2/06.03.2012, emisă de SC Stigi House SRL, în valoare totală de 158.638,23 lei, s-a efectuat cu încălcarea prevederilor art. 51 şi 54 din Legea 273 2006, şi reprezintă prejudiciu pentru Primăria comunei Bujoreni.

4. Angajarea şi plata efectivă a facturilor către societăţile comerciale: Vladi Project SRL, în valoare de 74.400 lei, către SC Stigi House SRL în valoare de 84.923,88 lei şi către Comprod SRL în valoare de 341.000 lei, au condus la diminuarea fondurilor aparţinând Primăriei comunei Bujoreni.

Prejudiciul total în valoare de 500.323,88 lei, constând în plata efectivă a facturilor către societăţile Vladi Project SRL, Stigi House SRL şi Comprod SRL, a fost produs ca urmare a exercitării unei activităţi necorespunzătoare de către managementul Primăriei comunei Bujoreni, care trebuia să analizeze atât aspectele cu implicaţii în diminuarea fondurilor publice locale cât şi necesitatea obiectivă de achiziţii realizate.

5. Prejudiciul produs în patrimoniul Primăriei comunei Bujoreni, este egal cu 94.790,17 lei şi reprezintă valoarea facturii fiscale nr. 24 în data de 30.10.2012 în valoare de 81.630,83 lei, la care se adaugă dobânda la împrumut în valoare de 13.159,34 lei.

Modalitatea de producere a prejudiciului constă în constituirea în mod nejustificat a unei obligaţii de plată pentru obiective de achiziţii care nu erau necesare, cu consecinţa angajării fondurilor Primăriei Comunei Bujoreni şi a plăţii efective a acestora.

Angajarea fondurilor Primăriei Comunei Bujoreni a fost efectuată de către ordonatorul de credite fără a demonstra necesitatea achiziţiei şi fără a respecta principiile de legalitate şi regularitate, prevăzute de art.5 din OG nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

6. Diferenţele între salariul cuvenit în cazul în care raporturile de muncă nu ar fi încetat şi valoarea facturilor emise de Cabinet Expert Contabil Oprea M. Mihaela, pentru serviciile prestate, este egală cu 199.384 lei.

Întrucât Primăria comunei Bujoreni, avea organizat compartiment financiar-contabil, plata sumei în valoare de 199.384 lei, către Cabinet Expert Contabil Oprea M. Mihaela, pentru serviciile de evidenţă contabilă prestate la un tarif superior salariului, a fost efectuată cu încălcarea art. 47 din Legea 273/29.06.2006.

7. În baza Dispoziţiilor nr. 159/14.07.2008, nr. 169/22.07.2008, nr. 210/20.08.2008, nr. 254/03.10.2008, nr. 31/30.01.2009, nr. 305/03.07.2009, nr. 418/29.09.2009, nr. 45/25.02.2014, nr. 37/619/2015, nr. 179 înregistrată sub nr. 5821/07.09.2015, au fost acordate salarii brute în valoare totală de 67.671 lei.

8. Prejudiciul produs ca urmare a neînregistrării proceselor verbale, în vederea urmăririi acestora, este egal cu 116.067,45 lei.