Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Firma MATDAN atentează la viața călătorilor: Transport de persoane cu șoferi care dorm la volan!

Publicația noastră a atras de mai multe ori atenția asupra serviciilor de transport persoane de proastă calitate prestate pe raza județului Vâlcea de către firma Matdan a controversatului transportator argeșean Daniel Matei. Și nu doar despre serviciile de proastă calitate, dar și despre mai multe nereguli de natură a atenta la integritatea și chiar viața călătorilor, dintre care nu au lipsit situații în care șoferii să fie depistați în trafic aproape în comă alcoolică. De departe cea mai gravă abatere de la normele AETR săvârșită de conducerea acestei firme de transport persoane, constă din nerespectarea programului de lucru al șoferilor. Așa cum se vede și din imaginile alăturate, din acest motiv, s-a ajuns la situația în care șoferi în etate, precum Victor Stelea, cu grave probleme de sănătate (diabet), să lucreze până la epuizare, zi de zi, câte 14 ore. Omul a ajuns să doarmă prin microbuz, în cele câteva minute cât durează pauzele între curse. Nu același noroc a avut și Constantin Pușcașu, șofer al acestei firme, pe traseul Râmnicu Vâlcea – Cernișoara, care, după 35 de zile lucrate fără pauză, câte 18 ore pe zi, a adormit la volan. Doar vigilența călătorilor, care au reușit să îl trezească în ultimul moment, a făcut ca tragedia să nu fie mai mare. Trezit în ultimul moment, șoferul a tras cât a putut dreapta de volan, reușind să evite un carnagiu, oprindu-se cu microbuzul cu numărul de înmatriculare VL – 19 – AZY, plin cu pasageri, în spatele unei basculante (vezi foto).

Ce spune legea?

Conform Legii 561/2006 și normelor AETR, durata maximă de conducere continuă este de 4 ore și 30 minute, iar durata de conducere zilnică este de 9 ore. Durata de conducere zilnică poate fi prelungită, însă numai de două ori pe săptămână, la maxim 10 ore. După 4 ore și 30 minute de conducere, conducătorul auto trebuie să facă o pauză de cel puțin 45 de minute. Această pauză poate să fie înlocuită cu o pauză neîntreruptă de cel puțin 15 minute, urmată de o altă pauză de cel puțin 30 de minute, luată înainte să conducă din nou. Aceeași legislație prevede și excepții de la aceste reguli, însă fără exagerare.
Astfel, conducătorul auto poate să se abată de la aceste reguli, pentru a asigura securitatea persoanelor sau a încărcăturii sale cu condiția de a nu periclita siguranța rutieră. În această situație, conducătorul auto trebuie să menționeze genul și motivul derogării pe foaia de parcurs sau în aparatul de control pentru a rămâne înregistrate sau în registrul de serviciu, cel târziu la punctul de staționare. În ceea ce privește durata de conducere săptămânală, legea prevede în mod expres ca, dincolo de excepțiile de care vorbeam anterior, durata de conducere săptămânală nu poate depășii 56 de ore.
O nouă perioadă de odihnă săptămânală începe până la sfârșitul a 6 perioade de conducere (24 h) de la începerea muncii după o perioadă de repaus anterioară. Ori, în cazul firmei de transport persoane Matdan, pauzele săptămânale nici nu există, șoferii lucrând zi de zi, timp de 31 de zile, cât despre durata zilnică de condus efectiv, la această firmă, vorbim de minim 14 ore, ceea ce înseamnă un timp de condus săptămânal de 98 – 119 ore, așadar, la Matdan, șoferii lucrează de peste două ori mai mult decât timpul maxim prevăzut de lege.