Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Directorul Florian Borza, interesat de confortul și siguranța călătorilor vâlceni

ENTUZIASM. În ziua de 29 iunie 2012, directorul general al SC ETA SA a participat, în calitate de membru al Biroului Executiv al Uniunii Române de Transport Public (URTP), la Workshopul Național  al Proiectului ENERQI care a avut loc la București. Workshopul a fost organizat de URTP și s-a desfășurat sub deviza: „Eficiența energetică pentru creșterea  calității transportului public”. Obiectivul principal al proiectului este creșterea numărului de utilizatori ai transportului public, prin eliminarea barierelor în accesarea acestui serviciu, schimbarea atitudinii cetățenilor față de transportul public, îmbunătățirea calității și eficienței energetice a transportului public.

La lucrările acestui atelier  au participat 7 operatori demonstratori internaționali care au fost selecționați: CARRIS – Lisabona, Portugalia; OASA-Atena, Grecia; HEBRO BUS – Plovdiv, Bulgaria; GRAZER LINIEN – Graz, Austria; Burnley & Pendle – Lancashire, UK; TISSEO – Toulouse, Franța; ARRIVA & VEOLIA -  Brabant, Olanda. Proiectul ENERQI își propune să atragă un număr de ADEP Ț (Followers), calitate care trebuie susținută de îndeplinirea unor condiții considerate minimale  de transport public: utilizarea unor mijloace de transport confortabile, curate, cu acces pentru persoanele cu dizabilități, încălzite și ventilate corespunzător și dacă este posibil dotate cu aer condiționat; autobuzele să fie echipate  cu GPS ceea ce permite utilizarea unui sistem de management și dispecerizare a flotei, astfel încât pe toate traseele  autovehiculele să fie localizate în timp real pe o hartă digitală. Acest  sistem, printr-o legătură permanentă cu dispeceratul central, permite optimizarea pe parcurs în funcție de aglomerările din trafic, avarii sau accidente; în minim 75%  din stațiile de autobuz trebuie să existe panouri electronice de  afișaj cu timpul real de sosire al mijloacelor de transport al fiecărei linii care trece prin stația respectivă; existența la nivelul localității a unui sistem integrat de monitorizare a traficului rutier.

În cadrul lucrărilor atelierului, directorul Florian Borza s-a adresat participanților prezenți subliniind preocupările autorităților publice și ale SC ETA SA în transportul public din municipiul Rm. Vâlcea. „Programul nostru de transport a fost în permanență adaptat la nevoile orașului și ale cetățenilor ținând cont de creșterea numărului de călători în anumite zone, extinderea unor trasee existente, introducerea unor trasee noi în cartiere în care nu există transport în comun. De asemenea, am subliniat faptul că din anul 2011 a început înlocuirea autobuzelor, activitatea fiind continuată în anul 2012, an în care dorim să finalizăm înlocuirea întregului parc auto. Așa cum s-a subliniat și de către reprezentanții operatorilor de transport public din alte orașe precum Sibiu, Galați, Tulcea, Ia și, din cauza unor resurse limitate ale bugetelor publice și în municipiul Rm. Vâlcea s-a ales soluția achiziției de autovehicule rulate (second-hand). Scopul măsurilor care au fost adoptate deja precum și cele care vor fi luate în perioada următoare este îmbunătățirea substanțială a condițiilor de transport și creșterea calității transportului public. Numai în acest fel operatorul public de transport ETA SA poate să îndeplinească condițiile pentru a deveni ADEPT (Follower) în cadrul acestui proiect” a declarat Florian Borza.

În continuarea programului s-au desfășurat lucrările Adunării Generale Extraordinare  a membrilor URTP. Cred că s-ar cuveni să prezint în câteva cuvinte Uniunea Română de Transport Public. Uniunea este condusă de Adunarea Generală și între sesiuni de Biroul Executiv format din 13 membri care reprezintă operatorii de transport public din 13 municipii reședință de județ: Cluj Napoca, București, Timișoara, Sibiu, Ia și, Craiova, Pitești, Arad, Rm. Vâlcea, Bistrița-Năsăud, Oradea, Bacău. Prezența orașului nostru pe care Florian Borza l-a reprezentat în cadrul acestui organism constituie o apreciere a activității manageriale de la SC ETA SA, precum și  a eforturilor administrației publice locale pentru înlocuirea parcului auto și în consecință a îmbunătățirii condițiilor de transport public, în condițiile în care în componența Biroului Executiv nu au intrat reprezentanți ai operatorilor de transport din orașe mai mari decât Râmnicul.

În cadrul lucrărilor, printr-o intervenție, directorul Florian Borza a reluat problema  prevederile Ordonanței de Guvern nr. 6, din 2012, care stipulează, printre altele, că Inspecția Tehnică Periodică la autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune   și care au o vechime mai mare de 12 ani inclusiv, cu excepția troleibuzelor, să se efectueze de către RAR. „Cum majoritatea operatorilor de transport public au Stații ITP proprii autorizate de către RAR și cu personal calificat și autorizat, se  consideră această prevedere ca fiind o greșeală. Am subliniat faptul că, în condițiile în care fiecare operator a investit sume importante pentru calificare personalului, modernizarea și autorizarea stațiilor proprii, se consideră o lipsă de încredere din partea RAR în operatorii de transport public și, în mod direct, o mărire  importantă a costurilor de transport, cunoscându-se faptul că autobuzele trebuie să efectueze ITP la un interval de 6 luni. Trebuie reținut faptul că această cheltuială suplimentară se  adaugă la alte  creșteri de prețuri ale componentelor importante ale activității de transport public: motorina, uleiuri, piese și materiale, anvelope, acumulatori, asigurări, costuri licențiere etc. din ultimii ani” a mai adăugat Florian Borza.

VLAD SOARE