Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Autobuzele vechi, luate fără respectarea cerinţelor, vor fi înlocuite

DECIZIE. În numărul trecut al bisăptămânalului VOCEA VÂLCII semnalam faptul că în luna august a anului în curs, municipalitatea anunţa reînnoirea parcului auto a societăţii ETA cu opt noi autobuze, toate second hand, din Olanda. Ce-i drept, suma plătită pentru toate autobuzele a fost una infimă – 220 mii euro – însă nu ne-am fi gândit că acestea sunt atât de uzate încât ar fi trebuit casate acum multă vreme. Deşi directorul ETA, Florian Borza, declara sus şi tare că autobuzele au trecut de toate verificările tehnice, în realitate ele nici măcar nu corespundeau caietului de sarcini. Acum, primăria se vede nevoită să cumpere altele, pentru că cele 8 cumpărate de curând pot fi duse, fără regrete, la cimitirul de maşini.

Pe surse, am aflat că pentru a părea că au făcut o afacere bună, mecanicii ETA s-au chinuit zile-n şir să le repare, însă, în van. Pe la colţuri se zvoneşte că cele întâmplate la ETA ar fi ajuns şi în atenţia DNA. Pe cale de consecinţă, Primăria Râmicului se vede obligată să scape de buclucaşele autobuze şi să cumpere altele, conforme cerinţelor. „Patru din cele nouă autobuze achiziţionate vor fi trimise înapoi pentru că nu îndeplinesc condiţiile impuse de caietul de sarcini. Au kilometrajul depăşit. Trebuiau să aibă 700.000 km şi au mult mai mult. Le vom da înapoi şi vom face o altă licitaţie pentru alte 20 de autobuze”, a spus primarul Romeo Rădulescu. „Luând în discuţie Raportul nr. 28861 din 22.09.2011, întocmit de Direcţia Investiţii şi Achiziţii Publice, prin care se propune achiziţionarea pentru anul 2011 a unui număr de 20 autobuze folosite, precum şi a 10 autovehicule folosite pentru anul 2012. Având în vedere că prin Hotărârea Consiliului Local nr. 221/2011, privind rectificarea bugetului local şi a listelor de investiţii pe anul 2011, a fost alocată în lista de investiţii suma de 150.000 lei pentru achiziţionarea unor autobuze de transport de călători în vederea reînnoirii parcului auto al SC ETA SA, ţinând cont de faptul că SC ETA SA, în calitate de operator de transport, utilizează încă autobuze marca IKARUS, UDM şi UDA, cu durata de serviciu realizată şi norma de casare îndeplinită, care nu asigură condiţii de transport civilizate, fiind dotate cu motoare non Euro, constituind un factor însemnat de poluare chimică şi fonică. Structura de rezistenţă a acestor autobuze este îmbătrânită şi dacă legiuitorul a stabilit o durată de serviciu, menţinerea lor în exploatare peste această durată este posibilă numai cu creşterea accentuată a cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii dar şi cu riscuri majore privind sistemele care concură la siguranţa circulaţiei. O dificultate importantă în asigurarea procesului de întreţinere şi reparaţii este asigurarea pieselor de schimb pentru aceste tipuri de autobuze. O bună parte din repere nu se mai fabrică în România fiind procurate din import, dar în perioade de timp şi la costuri mai mari. Aceste motivaţii conduc spre necesitatea achiziţionării a încă 30 de autovehicule transport călători (autobuze folosite cu caracteristici tehnice superioare celor existente în parcul SC ETA SA), pentru transportul public de călători.”, aflăm dintr-un raport al primăriei. OLIVIA PÎRVU-CÎRCIU