Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Alternativa Step By Step la învăţământul tradiţional

Elaborată pentru prima dată în SUA, Step by Step (SBS) este o metoda alternativa de educatie, care are la baza teorii ale unor pedagogi celebri si care promoveaza metode de predare-invatare centrate pe copil si pe implicarea familiei. In Romania, programul SBS a debutat in 1994. La ora actuala el se aplica in gradinite si scoli publice din Romania, singurele institutii private fiind Gradinita Bambi si Scoala Gimnaziala Step by Step din Bucuresti.

Clasele step by step te invită să le descoperi, sprijinind nevoia de dezvoltare a copiilor şi creând un spaţiu în care elevii pot învăţa prin descoperire. La această vârstă, copiii învaţă prin asocierea informaţiilor noi cu cele deja cunoscute, utilizând deopotrivă materiale noi, alături de cele familiare. Modul de organizare al unei clase step by step este foarte important, deoarece trebuie să creeze spaţii în care copiii să se simtă confortabil, în siguranţă şi dornici de explorare. În clasele step by step, mobilierul din lemn are dimensiunile potrivite pentru nivelul de vârstă şi este distribuit în sală, astfel încât să creeze spaţii sau centre de studiu. În cadrul centrelor de studiu copiii îşi pot desfăşura activitatea individual sau în grupuri mici sub îndrumarea unui cadru didactic. Materialele cu care sunt dotate aceste centre sunt accesibile copiilor, încurajând alegerea şi negocierea.

Într-o clasă step by step întâlnim centrele: alfabetizare, matematică şi materiale manipulative, ştiinţe, arte, joc de rol, construcţii şi nisip şi apă, însă cadrele didactice pot decide să introducă, pe parcursul anului noi centre care să răspunde nevoilor, preocupărilor şi intereselor elevilor. Centre de studiu sunt etichetate şi accesibile tuturor.

Sălile sunt decorate de copii împreună cu echipa de învăţătoare şi profesoarele de arte plastice, iar în dreptul fiecărui centru de activitate există spaţii speciale pentru afişarea tuturor lucrărilor realizate de elevi pe parcursul zilei.

La nivelul fiecărei clase sunt amenajate: • un panou special pentru anunţarea aniversărilor şi marcarea sărbătoriţilor; • un spaţiu în care se afişează regulile după care funcţionează fiecare clasă în parte, stabilite de elevi, sub îndrumarea învăţătoarelor la fiecare începutul anului şcolar şi îmbogăţite sau modificate pe parcursul anului, în funcţie de nevoile grupei; • un centru tematic în care sunt puse la dispoziţia copiilor materiale specifice temei (zilnice sau săptămânale) abordate; • un spaţiu în care se afişează orarul clasei şi programul zilnic, stabilit de elevi împreună cu învăţătoarele; • un spaţiu larg, în care se realizează Întâlnirea de dimineaţă, în care scăunelele sau salteluţele pot fi aranjate în cerc. Spaţiul este personalizat de Calendarul naturii, care îi ajută pe copii să discute despre aspecte legate de trecerea timpului, despre starea vremii sau despre evenimente de interes pentru întregul grup. În acelaşi spaţiu întâlnim şi Scaunul autorului, care se diferenţiază de celelalte scaune din clasă prin mărime, culoare sau prin simbolurile care îl împodobesc. Scaunul autorului oferă elevului aşezat pe el posibilitatea de a expune în faţa colegilor opiniile şi ideile personale, de a povesti experienţe sau de a propune rezolvări pentru anumite situaţii cu care grupul se confruntă. Scaunul autorului îi conferă elevului o poziţie specială în faţa colegilor, încurajându-l să se exprime liber datorită faptului că are atenţia şi respectul grupului.