Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Peste 1.300 de vâlceni, deconectați ilegal de CEZ Electrica

TUPEU. CEZ Electrica a schimbat regulile în timpul jocului fără a- și informa în prealabil clienții. Conducerea societății a schimbat clauzele contractului de furnizare electrică fără a- și informa clienții. Astfel, de la începutul anului și până în prezent, peste 1.300 de vâlceni au fost deconectați de la rețeaua electrică pentru neplata facturii radio-tv, cu toate că CEZ nu a semnat contractelor adiționale pe anul 2012 cu beneficiarii acestor servicii. Vâlcenii s-au trezit debranșați peste noapte pentru o datorie restantă către o altă societate, respectiv Televiziunea Română.

Peste 1.300 de vâlceni sunt obligați să plătească aproximativ 3 milioane lei vechi pentru rebranșarea la rețeaua electrică pentru datorii restante înregistrate către Televiziunea Română. În luna octombrie a anului trecut, CEZ Electrica a încheiat un nou contract cu Televiziunea Română pentru recuperarea datoriilor restante și colectarea taxei radio-tv. Trecând peste faptul că CEZ s-a transformat într-o firmă de recuperare, și-a executat clienții fără a-i informa în prealabil despre modificările survenite în  contractul adițional, multe dintre ele nefiind actualizate.

Clienții CEZ vizați au contestat facturile cu acte, cu toate acestea, pe factura din luna ianuarie au fost facturate atât deconectările abuzive făcute de CEZ, cât  și reconectările la rețeaua electrică. Cei 1.305 vâlceni sunt pu și să plătească două taxe a câte 1.600 lei fiecare pentru o datorie înregistrată către Televiziunea Română, nu către CEZ.

Păgubiții susțin că CEZ a ținut la secret noile condiții pentru a- și țepui clienții prin debranșarea de la rețeaua electrică, deoarece sumele astronomice  încasate  aduc un profit uriaș societății cehe.

Conducerea CEZ recunoaște într-un comunicat de presă că beneficiarii nu pot fi deconectați decât pentru debitele înregistrate către furnizorul de electricitate. „Obiectul deconectării unui client de la alimentarea cu energie electrică îl constituie debitul acumulat pentru neplata facturii la energie electrică, penalizări și taxele pentru serviciile prestate de deconectare/reconectare. La nivelul județului Vâlcea, de la începutul anului, au fost emise 1335 comenzi de deconectare pe raza județului Vâlcea (1305 clienți).”

Conducerea CEZ mai susține că factura emisă pentru plata contravalorii energiei electrice trebuie achitată în termenul de scadență de 15 zile de la data emiterii facturii pentru clienții casnici și 10 zile pentru clienții agenți economici, data emiterii facturii și termenul de scadență fiind înscrise pe factură. Neachitarea facturii de către consumator în termen de 30 de zile de la data scadenței atrage penalități de întârziere ce sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligațiilor bugetare.

Prin intermediul facturii, toți clienții sunt înștiințați de valoarea debitelor aferente locurilor de consum, având la dispoziție toate elementele ce constituie suma totală de plată. Suplimentar, pentru o informare corectă și completă, pe factură este menționat un mesaj de forma: ATEN ȚE ÎNREGISTRA Ț FACTURI RESTANȚE! sau NU ÎNREGISTRA Ț FACTURI RESTANȚE VĂ MULȚUMIM!.

Comunicatul CEZ este foarte explicit, doar că practica bate teoria. Luna aceasta factura de curent a venit chiar în prima zi a termenului de scadență, unele dintre facturi semnalând restanțe de și clienții erau la zi cu plata, chiar și cu plata taxei radio-tv.

Românii sunt țepuiți astfel de trei ori, o dată prin achitarea taxei de cablu în care este inclusă și taxa către Televiziunea Română, a doua oară prin achitarea taxei radio, chiar și în lipsa aparatului cu pricina și, a treia, prin achitarea unor deconectări de reconectări la rețeaua electrică practicate de conducerea CEZ abuziv, pentru o datorie inexistentă, înregistrată către o altă societate. Pentru a scăpa de responsabilitate, CEZ a recomandat clienților săi trei modalități de a nu plăti taxa radio-TV: scutirea conform legii; declarația pe proprie răspundere că nu dețin aparate radio și TV; informare asupra refuzului la plată, care trebuie aprobat de SRTV! Un demers sortit eșecului deoarece SRTV nu va aproba niciodată aceste cereri ce ar duce la diminuarea veniturilor. Consumatorii au fost informați de TVR că vor achita taxa de radio, chiar dacă nu dețin aparatul, pentru că ascultă posturile radio… pe telefonul mobil. Și cu această explicație s-a spus totul despre țara în care trăim.

DANA NEDESCU