Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Nereguli grave la centrele de plasament din Vâlcea. Lipsa de personal specializat afectează grav dezvoltarea psihică a copiilor instituţionalizaţi!

După cum ştim, în urma evenimentelor nefericite în care au fost implicaţi copii de la centrele de plasament din Vâlcea, prefectul a propus un proiect de hotărâre prin care să fie constituită o comisie mixtă care să aibă în componenţă un reprezentant al Instituţiei Prefectului, un reprezentant al Inspectoratului de Poliţie, un reprezentant al Direcţiei de Sănătate Publică Vâlcea şi un reprezentant al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului. Membrii comisiei vor vizita în perioada iulie-septembrie 2016, centrele de plasament pentru copii aflate în subordinea DGASPC Vâlcea. Vor verifica condiţiile de igienă, de sănătate şi de tratament, în scopul preîntâmpinării unor eventuale abuzuri. Comisiile vor fi coordonate de reprezentantul Instituţiei Prefectului şi vor prezenta, lunar, un raport de activitate în cadrul şedinţelor Colegiului Prefectural. Asta înseamnă că până în septembrie, la toate şedinţele, să se aducă în discuţie acest subiect, lucru care s-a şi întâmplat şi în această lună.

În cadrul şedinţei de astăzi a fost prezentată situaţia în următoarele unităţi:

• Centrul de plasament “Andreea”
• Centrul de plasament “Ana”
• Seviciul integrare socioprofesională a tinerilor
• Centrul pentru copilul abuzat, neglijat, exploatat (CPCANE)
• Centrul pentru copilul cu dizabilități Nord
• Centrul de zi de recuperare și îngrijire pentru copilul cu dizabilități
• Complex familial pentru recuperarea copilului cu dizabilități – Goranu
• Serviciul de tip rezidențial pentru recuperarea copilului cu dizabilități CPL
• Serviciul casa “Materna”
• Centrul pentru victimele violenței în familie
• Serviciul de tip rezidențial “Pinocchio” – Băbeni
• Centrul rezidențial de recuperare a tinerilor cu afecțiuni neuropsihice Băbeni

Concluziile comisiei nu sunt unele bune:

• Legat de condiții igienico-sanitare, în toate centrele vizitate se constată că este necesară intervenție, atât pentru reabilitare generală, dar și pentru întreținere constantă, zilnică/periodică, după caz. Sunt vizate: curțile și dotările cu echipamente de joacă exterioare, clădirile, în ansamblu, interior și exterior, spațiile de cazare, de întreținere a igienei personale, de joacă și agrement și de reabilitare, administrative, blocuri alimentare.
• Activitatea DDD (de dezinsecţie) este absentă.
• Problemele legate de deficitul de personal, îndeosebi de specialiști în domeniile legate de educație, reabilitare şi inserție socială, sunt acute și deosebit de grave, făcând ca aceste unități să îndeplinească, în cea mai mare parte, doar rolul de găzduire și de asigurare a hranei, procesul de instruire / reabilitare/asigurare a confortului psihic fiind acoperit în mod susținut doar la CPCANE
• Centrele în care se află adolescenți se confruntă cu fenomenul de agresivitate, manifestată atât între asistați, cât și la adresa personalului.
• Plecarea voluntară, neanunțată, reprezintă un fapt consemnat destul de des, o contribuție având-o și absența unui serviciu specializat de pază.
• Deprinderile gospodărești, care să asigure o inserție firească în societate și care să ateste responsabilitate față de păstrarea unui mediu de viață curat și agreabil și participarea la activități curente aferente menținerii curățeniei și pregătirii hranei lipsesc cu desăvârșire, relația creată între asistați și personal fiind una incorectă; mentalitatea asistaților este una de persoane având rol de comandă, cărora trebuie să li se satisfacă necondiționat orice cerință; orice refuz venit din partea personalului, la solicitări care încalcă regulile de funcționare, atrage reacții violente, verbale și fizice, soldate cu distrugeri de echipamente, veselă, etc.
• Este evidentă necesitatea elaborării și derulării unor programe de ocupare/petrecere a timpului pe perioada vacanței, atractive și utile, variate și adecvate vârstei, dar și desfășurarea, în mod continuu, a unor activități colaborare cu instituțiile de cultură locale.

Recomandări:

• Analiză detaliată a modului de organizare și funcționare în cadrul DGSAPC.
• Măsuri adecvate la nivelul managementului, care să conducă la corectarea lacunelor majore care au impact cu potențial sever asupra asistaților.
• Analiza modului de utilizare a clădirilor și spațiilor aparținând DGASPC, înlăturându-se situațiile care duc la afectarea funcționalității și destinației lor, precum și în scopul ameliorării rezultatelor privind pregătirea pentru viața în societate a asistaților.
• Analiza modului în care se realizează managementul fiecărui caz în parte, precum și a procesului de re-inserție în familie.
• Crearea unor posibilități de desfășurare a activităților de ergoterapie, adecvate fiecărei grupe de vârstă, pentru formarea de deprinderi ce sunt necesare în viața post-instituționalizare.
• Încadrarea cu personal de specialitate pentru asigurarea proceselor de educare/reabilitare/inserție în societate a asistaților.
• Respectarea legislației privind sănătatea și securitatea în muncă (personal angajat).
• Asigurarea pazei unităților cu personal specializat/ externalizarea serviciului de pază/ realizarea unui sistem de monitorizare video.