Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Lăcomia patronilor şi indulgenţa autorităţilor a transformat şoferii români de tir în sclavii Europei

Chiar dacă potrivit unei percepţii generale se consideră că şoferii români de tir care efectuează curse şi în străinătate, câştigă mii de euro, se pare că lucrurile nu stau aşa. Din contră, aceştia sunt supuşi la nişte condiţii inumane de trai, hrănindu-se tot timpul „din mers” pentru a nu depăşi timpii de condus. Vestul Europei este plin de camioane conduse de români care campează, fac duș și mâncare la marginea drumului pentru că dacă ar cheltui diurna pe casă și masă s-ar întoarce în țară fără niciun ban. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre şoferii firmelor din străinătate care parchează în locuri special amenajate.

În cadrul unei conferinţe organizate în Râmnicu Vâlcea, cu ocazia alegerilor sindicale din cadrul Cartel Alfa, Petru Dandea a adus în discuţie şi problemele şoferilor de tir. Olandezii spun că în Europa Occidentală jumătate din şoferi sunt români, unguri și polonezi, fiind astfel detaşaţi din ţara de baştină în străinătate. Problema conaționalilor noștri este că deşi lucrează în ţări din Uniunea Europeană, salariile sunt româneşti. „Nouă ne spunea Fanică Gabor, colegul nostru care este preşedinte la Braşov, că sunt patroni italieni care vin din Italia, deschid o firmă la Braşov, angajează oameni, oamenii respectivi nu lucrează o lună în România, după care sunt detaşaţi în Italia. Acolo lucrează pe salariile din România.”, a declarat Petru Dandea.

Aşadar, totul se întâmplă din cauză că firmele fie ele străine sau române, nu respectă legislaţia europeană în vigoare. Şoferi vrând-nevrând devin complici ai patronilor care îi împing de la spate să depășească timpii de condus, înșelând autoritățile, prin acțiuni penale. O problemă foarte gravă se referă şi la oboseala care de multe ori este ucigătoare. În branșă se cunosc multe situaţii în care șoferi au murit la volan sau au ucis din culpă.

Totul se derulează sub ochii îngăduitori ai autorităților. Legislația europeană cere ca șoferii să fie plătiți cu salariul pe care îl încasează un angajat din țara în care fac cele mai multe curse. Șoferii români conduc între 60 și 80% din timpul de lucru în țări ca Danemarca, Belgia, Olanda, dar sunt plătiți ca în România. Salariul minim este de 1.250 de lei brut, adică 912 lei bani în mână, la care se adaugă o diurnă de minimum 35 de euro pe zi. Salariul cu care se încadrează un șofer din Olanda sau Belgia poate să fie chiar şi de 12 ori mai mare, diurna ridicându-se la aproximativ același nivel, plus alte sporuri substanțiale.