Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Senatorul Cotescu vrea noi investiţii în industria auto

Prin intermediul unei interpelări, senatorul PNL Adrănel Cotescu l-a întrebat pe ministrul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri, Andrei Gerea, care sunt măsurile implementate de minister în vederea atragerii de investitori străini din industria auto. În opinia senatorului Cotescu, România are nevoie de o nouă politică industrială care să fie racordată la priorităţile europene din acest domeniu, putând fi finanţată şi cu fonduri europene.

„România este una din țările active în arena est-europeană a industriei auto. Numai că în țara noastră producția este pe un trend descendent. Slovacia este ţara din Europa Centrală şi de Est cu cea mai mare creştere a producţiei auto. Slovacia produce, spre exemplu, mai multe automobile decât Italia sau Marea Britanie, ambele state cu populaţii mult mai numeroase. În România, doar Renault se remarcă pe segmentul de producţie auto. Fabrica Ford funcţionează la turaţie minimă. Slovacia a concurat cu Polonia câteva luni bune pentru o fabrică Jaguar – Land Rover. Proprietarul constructorului englez, indienii de la Tata Motors, a luat în considerare şi spaţii din Ungaria și Cehia. În cele din urmă, indienii au ales să construiască o fabrică lângă oraşul Nitra, din vestul Slovaciei, încurajaţi de intenţia guvernului de a dezvolta acolo primul parc industrial strategic al ţării. Polonia ar fi avut avantajul unor costuri cu forţa de muncă mai mici (8,4 euro pe oră în industrie, faţă de 10,1 euro pe oră în industria din Slovacia – în România costul orar al forţei de muncă din industrie este de 4,7 euro, conform datelor Eurostat pentru 2014). Însă Slovacia foloseşte euro, ceea ce elimină riscurile valutare pentru vânzările în zona euro.

Sectorul de producţie al industriei auto poloneze are peste 150.000 de angajaţi. Alte 400.000 de persoane sunt angajate în comerţul auto şi în sectorul serviciilor auto. Industria auto exportă de 19 miliarde de euro pe an şi contribuie cu 12% din PIB-ul ţării, potrivit Financial Times. Volkswagen are o nouă fabrică în Polonia, lângă Poznan, unde va asambla înlocuitorul autoutilitarei Crafter. VW mai are o uzină la Wrzesnia. Kirchhoff, un furnizor de mărime mijlocie din Germania, constuieşte o fabrică în Gniezno pentru a aproviziona noua uzină VW. Kirchhoff mai are trei facilităţi de producţie în Polonia. Fiat Chrysler are linii de asamblare la Tychy, iar Opel la Gliwice. Fabricile de la Poznan, Tychy, Gliwice şi Wrzesnia au în apropierea lor una sau chiar două autostrăzi”, se arată în interpelarea senatorului Adrănel Cotescu.