Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

GfK: Dorinţa românilor de a cheltui rămâne la un nivel scăzut

Potrivit studiului “Climatul de consum”, realizat de GfK, dorinţa românilor de a cheltui rămâne la un nivel scăzut, iar veniturile sunt, de regulă, suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi.

„Anul trecut, economia românească a înregistrat progrese. În al doilea trimestru al anului 2015, produsul intern brut a înregistrat o valoare cu 3,3 procente mai mare faţă de cea înregistrată în aceeaşi perioadă a anului precedent. Deşi previziunile economice în trimestrul al treilea au scăzut cu 2,8 puncte până la nivelul actual de 18,5 puncte (indicator GfK pentru Climatul de consum al GfK n.r.) , comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, s-a înregistrat o creştere semnificativă de aproape 15 puncte.

În luna septembrie, indicatorul corespunzător a crescut cu doar 2,8 puncte până la 21,3 puncte, comparativ cu luna iunie. Cu toate acestea, în contextul comparaţiei cu aceeaşi lună a anului trecut, creşterea este relativ mare, şi anume de 16 puncte. În ciuda acestui fapt, veniturile sunt de regulă suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi. Pe cale de consecinţă, dorinţa de a cheltui în România rămâne la un nivel scăzut. Cu -6,4 puncte, aceasta continuă să se situeze în intervalul negativ, deşi o creştere de 5,1 puncte a fost înregistrată în raport cu luna iunie.

Climatul de consum EU28 a scăzut din luna iunie cu jumătate de punct, ajungând la 10,3 puncte. (…) În linii mari, situaţia din ţările care fac obiectul studiului este foarte diferită. În unele ţări, cei care au stat în principal la baza generării unui anumit scepticism economic au fost factorii psihologici, cum ar fi crizele care îi preocupau din ce în ce mai mult. În multe cazuri, evaluările de către cetăţeni ale previziunilor în materie de economie şi venituri, precum şi intenţia de cumpărare erau superior negative estimărilor determinate pe baza cifrelor emise la nivel intern. Cu toate acestea, în alte ţări, aspecte precum creşterea economică şi şomajul au rămas în prim-plan, şi, astfel, au fost responsabile de impactul asupra indicatorilor individuali”, se arată în studiul citat mai sus.