Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Băieţii deştepţi care au executat Transalpina au ajuns la DNA

DNA a intrat pe fir şi în ceea ce priveşte execuţia a unui tronson din DN 67C Transalpina, precum şi în derularea ulterioară a lucrărilor, fiind sesizată de Corpul de Control al Guvernului despre posibile fapte de natură penală.

Corpul de Control al guvernului a efectuat un control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) şi au constatat mai multe nereguli. Inspectorii susţin că documentele aferente ofertei financiare a Romstrade, declarată câştigătoare, au fost neconforme, ca o serie de clauze contractuale privind modalitatea de plata au fost modificate în funcţie de interesele companiei şi ca Romstrade nu a respectat contractul în ceea ce priveşte constituirea garanţiei de bună execuţie pentru lucrările efectuate.

Aceştia arată că, în 2008, directorul adjunct al CNADNR Cristian Duică a solicitat iniţierea procedurii de atribuire a acestui contract finanţat în sistem credit-furnizor, deşi obiectivul de investiţii nu era cuprins în programul achiziţiilor publice şi nu erau identificate sursele de finanţare, solicitare respinsa de către direcţia de achiziţii. Ulterior, însă, conducerea executivă a CNADNR a propus, fiind aprobat, ca atribuţia de acordare a contractului să revină Direcţiei Regionale Craiova, de la direcţia similară din Cluj.

Necesitatea lucrărilor a fost argumentată cu faptul că acest drum naţional are un trafic ridicat deşi era încadrat ca drum naţional secundar, cu o intensitate a traficului redusă.

În cadrul depunerii de ofertă, cea propusa de firma Shapir Structures, de 250 milioane euro fără TVA, a fost respinsă, fiind acceptată oferta Romstrade, de 345,4 milioane euro fara TVA. Inspectorii susţin că documente depuse de către Romstrade la oferta financiara erau neconforme, dar membrii comisiei de evaluare au acceptat oferta fără acte care să ateste susţinerea financiară a societăţii. Membrii comisiei de evaluare de la Craiova au introdus clauze noi privind acceptarea unui bilet la ordin ca instrument de plată, cu încălcarea principiului tratamentului egal şi al transparenţei, la recomandarea conducerii CNADNR.

Inspectorii guvernamentali consideră că documentatia de atribuire a fost, astfel, modificata conform continutului ofertei Romstrade, in raport de interesele economico-financiare ale societatii, modificarile fiind operate dupa finalizarea procedurii de atribuire si fara sa fie prezentate celorlalte firme care au achizitionat documentatia de atribuire.

Ulterior, prin act aditional, costurile de proiectare si montaj au fost ridicate cu 41,5 milioane lei, iar directorul general al CNADNR a decis ca lucrarea sa fie preluata de la centru, invocand derularea defectuoasa a contractului de catre directia din Craiova, prin acelasi act aditional fiind agreate lucrari suplimentare de 110,2 milioane lei, cu prelungirea termenului de executare.

Inspectorii mai arata ca, pentru anumite sectiuni de drum, lucrarile au fost executate de Romstrade dupa expirarea valabilitatii autorizatiilor de constructie si fara un acord de mediu.

O alta constatare este ca Romstrade nu a respectat contractul in ceea ce priveste constituirea garantiei de buna executie pentru lucrarile efectuate, deoarece toate politele au fost emise in favoarea CNADNR de catre societatea de asigurari Astra, dar Romstrade nu a mai constituit garantia de buna executie pentru o suma de 93,9 milioane lei, dupa expirarea scadentei, pentru patru polite. Reprezentantii Romstrade si cei ai Astra „au creat insa convingerea reprezentantilor CNADNR ca asiguratul a indeplinit obligatia achitarii primei de asigurare si ca aceste polite sunt valabile”, se arata in raport.

In perioada noiembrie 2008-august 2012, Romstrade a emis facturi de 1,2 miliarde lei fara TVA, iar CNADNR a achitat, de la bugetul de stat, 49,9 milioane lei si a emis bilete la ordin de 320,3 milioane euro, pentru perioada 2014-2015 mai fiind de achitat bilete la ordin de 123,5 milioane euro, reprezentand 23% din valoarea veniturilor proprii estimate sa fie incasate de CNADNR pentru acest interval.

La jumatatea lunii mai, DNA a informat ca Nelu Iordache, administrator al societatii Romstrade SRL, este trimis in judecata pentru fapte de coruptie privind lucrari de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina, fiind acuzat de instigare la fals in inscrisuri sub semnatura privata, in forma continuata si instigare la abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, in forma continuata, cu consecinte deosebit de grave.