Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Senatorul Cotescu cere reducerea preţurilor la carburanţi

Prin intermediul unei interpelări, senatorul PNL Adrănel Cotescu îi solicită ministrului de Finanţe, Ioana petrescu, o regândire a taxelor ce cuprind preţul carburanţilor din România, după modelul altor ţări europene şi, implicit, de a micşora preţul acestora. Ţara noastră deţine locul doi în Uniunea Europeană la preţul fără taxe al benzinei, după Danemarca, şi penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria. Conducem detaşat în topul preţurilor regionale la carburanţi din cauză că adaosul comercial este exagerat. La motorină, situaţia este similară: împărţim locul 1 la preţul fără taxe cu Grecia (0,777 euro pe litru) şi ne aflăm pe locul 7 la nivelul accizei practicate, dar la mică distanţă (doar doi eurocenţi) de Bulgaria şi Grecia, care percep cea mai mică acciză pe litru).

„Din nou, pe piaţa noastră se practică adaosuri mari, cu beneficii relativ reduse pentru buget. De reţinut, la motorină ne aflăm ca preţ final la pompă peste media europeană (aici intervine şi nivelul ridicat al TVA), în timp ce la benzină rămânem, totuşi, cu aproximativ cinci procente sub media UE. Este o dispunere a preţurilor caracteristică pentru economii mai puţin dezvoltate, fapt evident din datele disponibile pentru Franţa şi Germania. Franţa şi Germania au preferat să taxeze prioritar, pe calea unor accize sensibil mai mari, benzina (carburant preponderent pentru autoturismele personale) şi să menţină niveluri rezonabile de taxare la motorină (carburantul folosit preponderent la transportul mărfurilor). De aceea, ele au preţuri peste media UE la benzină, dar sub aceasta sau la nivelul acesteia la motorină. Pe această cale, bugetul german încasează cu 75% din accizarea benzinei faţă de România, dar nu compromite preţurile din economie prin scumpirea exagerată a trnsporturilor. Francezii aduc şi ei în plus faţă de noi 60% din accizarea benzinei şi peste 20% la accizarea motorinei, deşi preţul la motorină este cu şase procente sub media UE.

Ţara cu economia proximă faţă de România ca dimensiune, structură şi nivel de dezvoltare, Polonia, a ales să egalizeze preţurile practicate la pompă pentru benzină şi motorină, în condiţiile în care percepe o acciză cu aproape 20% mai mare decât România la benzină şi cu 2% mai mică la motorină. Iar asta în condiţiile în care preţurile sunt la ambele tipuri de carburanţi cu circa 10% mai mici decât în România. Este o abordare care aduce mai mulţi bani la buget şi avantajează transportul mărfurilor” – se arată în interpelarea senatorului liberal.