Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Primarul Niţu se luptă să obţină cofinanţarea pentru proiectele europene din Horezu

EFORTURI SPORITE. În cadrul unui interviu acordat publicaţiei noastre, primarul oraşului Horezu, Constantin Niţu, s-a arătat extrem de indignat de faptul că primăriile nu au cu ce să cofinanţeze proiectele europene. La ora actuală, Primăria Horezu are câteva proiecte cu fonduri nerambursabile extrem de importante pentru dezvoltarea comunităţii locale, însă numai unul dintre acestea necesită o cofinanţare cât aproape tot bugetul local. În altă ordine de idei, din cauza problemelor financiare cu care se confruntă la Primăria Horezu, primarul Constantin Niţu este nevoit să disponibilizeze 21 de funcţionari publici.

• Reporter: Domnule Gheorghe Niţu, care sunt problemele cu care vă confruntaţi ca primar al localităţii Horezu, în momentul actual?

• Constantin Niţu: În primul rând avem problemele curente pe care să le rezolvăm pentru că astea sunt pe primul plan. Treaba noastră, a celor ce suntem în fruntea Primăriei Horezu, este să rezolvăm problemele pe care le ridică cetăţenii oraşului, să avem o bună comunicare cu aceştia şi să fim în întâmpinarea unor dorinţe pe care le au, în limita posibilităţilor financiare pentru că ştiţi foarte bine ce se întâmplă în momentul de faţă din punct de vedere financiar nu numai în mediul administraţiei, ci şi în mediul privat. Pe lângă acestea, însă, avem alte probleme majore cu care ne confruntăm. Una dintre acestea este lipsa fondurilor pentru cofinanţări la proiectele europene pe care noi le dezvoltăm. De câţiva ani de zile, ştiţi foarte bine că se bate moneda  foarte mult pe chestiunea atragerii de fonduri europene. Noi, primarii, asta facem, dar de unde să luam cofinanţarea pentru aceste fonduri europene. Consider că ar trebui revizuită total strategia la aceste fonduri europene, măcar la nivelul localităţilor mici, al comunelor şi al oraşelor mici, din acest punct de vedere.

• Rep.: Care sunt proiectele pentru care nu aveţi cofinanţare?

• C.N.: Vă dau un exemplu concret. Avem un proiect de reabilitare a reţelei de apă, proiect finanţată prin Phare 2006, la care trebuie să plătim TVA şi ultima tranşă. Asta înseamnă 14,5 miliarde lei vechi, adică aproape bugetul oraşului pe un an de zile. De unde să avem aceşti bani? E clar că trebuie să ne împrumutăm, dar după aceea vine legea şi spune că dacă ai depăşit gradul de împrumut pe care îl poate suporta comunitatea nu mai ai voie să te împrumuţi. Iar, acesta nu este singurul proiect… mai avem şi altele. Pentru unele aşteptăm să vedem dacă sunt eligibile, iar altele sunt deja câştigate şi ne străduim cum putem să facem rost de bani pentru cofinanţare. Una peste alta, asta e o mare problemă şi nu înţeleg de ce trebuia să plătească administraţiile publice locale TVA şi să-şi recupereze banii abia la sfârşitul proiectului. Pentru că dacă nu suntem plătitori de TVA, este o problemă majoră.

• Rep.: Mai spuneţi-ne câteva proiecte pe care le aveţi în derulare şi care ar fi planurile dumneavoastră pentru viitor?

• C.N.: Pe lângă exemplul pe care vi l-am dat mai devreme, noi am mai încheiat o serie de proiecte europene chiar anul acesta. Avem un proiect pe infrastructură în valoare totală de 400.000 de euro. Mai avem un proiect pe fondul român de dezvoltare socială în valoare de 106.000 euro. Aici este vorba de reabilitarea albiei râului din zona Sălişte şi mai avem şi alte proiecte pe fonduri de la Guvern. Vorbesc aici de Ordonanţa nr. 7, de Ordonanţa nr. 577. Pe Ordonanţa nr. 7 avem un  proiect de reabilitare a a bazei sportive, proiect care este în derulare, baza sportiva fiind in curs de modernizare. De asemenea, avem acest proiect pe anvelopare a blocurilor, proiect care este aproape de final. Vreau să vă spun că în Horezu s-au anvelopat deja şase blocuri, la care sper, ca în două săptămâni, să fie recepţia şi atunci vom avea clară imaginea unui oraş puţin schimbat. Nu mai sunt blocurile acelea cenuşii pe care le ştia toată lumea că sunt la tot pasul în oraşele noastre. Acum avem blocuri cu o altă culoare, mai veselă, mai caldă, care pentru un oraş turistic chiar era necesar. De asemenea, se lucrează de zor la Casa de Cultură, iar acesta este un proiect în valoare de 34 de miliarde de lei vechi. Se va reabilita total Casa de Cultură, s-au semnat deja toate actele, am predat amplasamentul Companie Naţională de Investiţii. Vreau sa mai spun ca s-a finalizat reabilitarea centrului oraşului, părculeţul acesta din faţa primăriei este aproape finalizat, iar Centrul de Informare Turistică, parcarea din faţa liceului cu Centrul de Informare Turistică sunt şi ele finalizate.

• Rep.: Aţi avut probleme cu inundaţiile ca în anii trecuţi?

• C.N.: Am avut probleme cu grindina de mărimea oului de gâscă. Au fost deteriorate acoperişurile în pproporţie de peste 70% şi la cetăţeni şi la instituţii, inclusiv aici la primărie. A curs apa direct în birouri, peste calculatoare, peste situaţiile funcţionarilor publici, s-a spart ţigla. A fost un dezastru şi la spital, la grădiniţe, la liceu, cam peste tot. Acum am refăcut mare parte. Cel puţin la Primărie am refăcut tot acoperişul, însă mai avem puţin de lucru la creşa din oraş. Mulţumim lui Dumnezeu că nu am mai avut probleme în cătunul Sălişte, mai exact în Romanii de Sus. Acolo, într-adevăr au fost mari probleme în anii trecuţi, când viitura le-a luat casele oamenilor. Acum, însă, vom rezolva şi această problemă pentru că avem proiectul acela pe fondul român de dezvoltare socială, proiect în urma căruia se vor consolida malurile râului în zona caselor ca să nu mai fie nicio problemă cu inundaţiile.

• Rep.: Din punct de vedere financiar, cum vă descurcaţi la Primăria Horezu?

• C.N.: Cu partea financiară ne descurcăm foarte greu. Eu am preluat primăria cu datorii foarte mari, undeva la 15 miliarde de lei vechi, adică un buget anual din impozite şi taxe locale. Deci bugetul pe un an de zile nu l-am găsit în visterie. E clar că am reuşit, cu eforturi şi cu o strategie bine pusă la punct, să avem restanţe la salarii doar cu o lună, în condiţiile în care am un cont de salarii care impresionează pe oricine când aude cât aveam pe lună. Ca să vă faceţi o idee, vreau să vă spun că fondul de salarii la Primăria Horezu este în jur de două miliarde de lei vechi pe lună. Acum după reduceri nu o să mai fie atât, însă. Va trebui să fac reduceri conform noii organigrame. Voi fi nevoit să mă supun ordonanţelor guvernului şi să disponibilizez în jur de 21 de persoane. Aşadar, din 79 de angajaţi cât sunt la ora actuală în primărie, trebuie să mai rămână doar 58.

• Rep.: Datorii aveţi la ora actuală?

• C.N.: Am mai plătit şi am ajuns undeva la şase miliarde de lei vechi, în condiţiile în care datorii de numai patru miliarde de lei vechi le reprezintă numai asfaltul pus înainte de alegeri.

• Rep.: Să trecem puţin şi la partea politică. Ca membru al PDL, cum vedeţi scandalul care s-a iscat în sânul democrat liberalilor vâlceni de la venirea secretarului de stat, Valentin Iliescu?

• C.N.: Nu vreau să comentez acest aspect, nu am nici calitatea. Vreau să am numai o remarcă. Tot timpul mi-a plăcut să fie linişte şi pace şi să existe dialog între colegii de partid. Fără comunicare şi dialog nu se poate obţine niciun fel de performanţă.

• Rep.: Vă doriţi să candidaţi la viitoarele alegeri pentru vreo funcţie în partid?

• C.N.: Nu cred, pentru că am destule probleme administrative la Primăria Horezu şi vreau să fiu aproape de cetăţenii acestui oraş. Nu am timpul necesar şi pentru o altă funcţie de conducere. În momentul în care îţi asumi o responsabilitate trebuie să ai timpul necesar, iar eu nu am şi pentru politică.

Claudia Stanciu