Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Elevii învaţă lângă „bombe”

• Centralele termice funcţionează fără autorizaţie GRAV. Şcolile vâlcene au devenit din ce în ce mai nesigure. Acesta este durerosul adevăr cu care părinţii copiilor se confruntă în ultimii ani. În multe dintre unităţile şcolare din judeţ primejdia pândeşte din umbră. Inspectorii Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) au descoperit că numai autobuzele cu care sunt transportaţi copiii au multiple probleme tehnice, dar şi centralele termice care nici măcar nu au autorizaţii de funcţionare. În urma unui control recent, s-a stabilit că în 45 şcoli vâlcene centralele nu funcţionau în condiţii normale, fapt ce a condus la sistarea activităţii unităţilor unde au fost înregistrate astfel de probleme. În perioada august-septembrie 2010, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Vâlcea a verificat 45 de unităţi de învăţământ, ocazie cu care s-a constatat lipsa avizului tehnic de funcţionare al centralelor, fapt ce a condus la sistarea activităţii pentru 39 de centrale termice. În unităţile şcolare unde au fost montate centrale termice începând cu anul 2006-2007 nu au fost obţinute toate avizele de funcţionare din parte forurilor competente. În plus, personalul care deserveşte instalaţia termică, fochiştii, nu este instruit şi autorizat conform legislaţiei în vigoare. Inspectoratul Teritorial de Muncă Vâlcea a dispus sistarea funcţionării centralelor termice până la punerea în legalitate şi obţinerea autorizaţiilor de funcţionare. Printre unităţile şcolare verificate se numără: Rm. Vâlcea, Drăgășani, Berbești, Călimănești, Brezoi, Bujoreni, Budești, Galicea, Olanu, Golești, Milcoiu, N.Bălcescu, Ioneşti, Orlesti, Alunu, Mateești etc. Obligaţii legale În ceea ce priveşte autobuzele şcolare, inspectorii ITM au stabilit pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a activităţii de transport a elevilor cu microbuzele şcolare, angajatorul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să fie în posesia autorizării de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, respectiv certificat constatator, obţinut în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pentru activitatea de „alte transporturi terestre de călători”,  a unei evaluări a riscurilor de accidentare specifice activităţii de transport rutier de persoane, dar  şi a unui plan de prevenire şi protecţie, compus din măsuri tehnice, organizatorice şi sanitare prin care aceste riscuri să fie reduse sau eliminate. În plus, acesta trebuie să elaboreze instrucţiuni proprii de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţii desfăşurate, iar instruirea conducătorilor auto, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă,  să fie făcută în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Foarte important este ca starea de sănătate a conducătorilor auto să fie supravegheată, iar fişa de aptitudine să fie completată şi semnată de medic de medicina muncii.

Autovehiculele trebuie să fie dotate cu trusă sanitară de acordare a primului ajutor, stingătoare de incendiu, 2 triunghiuri reflectorizante, vestă reflectorizantă, trusă de scule, cric.  În fişa postului de conducător auto vor fi stabilite atribuţiile şi răspunderile acestuia în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

OLIVIA PÎRVU-CÎRCIU