Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!
FOTO: www.evz.ro

Bilanţ ANPC: amenzi de 403.800 lei. Turişti serviţi cu mâncare stricată pe litoralul românesc

FOTO: www.evz.roAutoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a înfiinţat Comandamentului Litoral 2016 care are ca scop prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor şi asigurarea dreptului consumatorilor de a fi informaţi.

După 30 de zile de controale a fost prezentat primul bilanţ pe site-ul ANPC-ului. Aşa cum era de aşteptat, neregulile au fost numeroase! Astfel, comisarii ANPC prezenţi în cadrul Comandamentului Litoral 2016 au desfăşurat acţiuni de verificare la 628 de operatori economici. Au fost aplicate 98 de amenzi contravenţionale în valoare de 403.800 lei şi 75 avertismente pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor. S-a dispus măsură opririi temporare a prestării serviciilor până la remedierea deficientelor în 25 de cazuri. S-au oprit definitiv de la comercializare sau de la utilizare în prestarea de servicii produse alimentare în valoare totală de 7.838 lei, iar temporar au fost oprite de la comercializare produse alimentare şi nealimentare în valoare de 25.735 lei.

Comandamentul Litoral 2016 acţionează pe trei zone operaţionale, iar locaţiile unde consumatorii pot formula reclamaţii sunt:
• Mamaia- staţiunile Mamaia şi Năvodari
• Costinesti– staţiunile Costineşti, Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla, 23 Agust
• Mangalia- staţiunile Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn, Mangalia, 2 Mai, Vama Veche.

Cele 628 acţiuni de control efectuate au vizat verificări pentru 60 operatori economici care comercializau bunuri alimentare, 267 prestatori de servicii în alimentaţie publică, 138 de operatori economici care comercializau bunuri nealimentare şi 163 prestatori de servicii nealimentare.

Principalele deficienţe constatate au fost:

Bunuri alimentare
-nerespectarea condiţiilor de depozitare a preparatelor din carne oferite la comercializare (produsele au fost interzise definitiv de la comercializare);
-indicarea necorespunzătoare a preţurilor produselor alimentare oferite la comercializare;
-legume şi fructe expuse la comercializare fără indicarea ţării de origine şi a clasei de calitate;
-mijloace de măsurare neverificate metrologic, conform prevederilor legale , utilizate la comercializarea produselor alimentare în vrac;
-icre expirate de 3 zile, oferite la comercializare (s-au interzis definitiv de la comercializare);
-neafisarea la loc vizibil a copiei certificatului de înregistrare de la Registrul Comerţului, în structura de comercializare a produselor alimentare;
-bauturi răcoritoare depozitate necorespunzător, sub directa acţiune a razelor solare, conducând la modificarea proprietăţilor acestora;
– nerespectarea temperaturii de păstrare a pâinii, aceasta era în stare congelată.

Prestări servicii alimentare
-nementionarea în lista menu a ingredientelor cu posibil efect alergen pentru preparatele culinare oferite;
-nementionarea ingredientelor şi a gramajelor pentru preparatele culinare înscrise în lista menu;
-preparate din carne (ficăţei pasăre, pulpe pui) şi preparate culinare (ardei umpluţi) la care s-a modificat starea termică, acestea au fost congelate în condiţiile în care temperatura de păstrare a acestora era de 0-8 grade Celsius;
-carne şi preparate din carne cu data limită de consum depăşită şi fără elemente de identificare şi caracterizare utilizate la pregătirea preparatelor culinare (s-au interzis definitiv de la utilizare);
-tavite cu mâncare ce nu prezentau eticheta cu denumirea produsului şi ingredientele înscrise;
-lipsa afişării certificatului de clasificare;
-lipsa informaţii cu privire la timpul de realizare a preparatelor culinare (timpul de aşteptare a consumatorilor până la onorarea comenzii).

Prestări servicii nealimentare

Servicii de cazare
• neafişare în recepţia structurii de cazare a listei serviciilor cu plata şi fără plată;
• lipsa instrucţiunilor privind utilizarea aerului condiţionat în cameră;
• uşa acces camera baie necorespunzătoare (plină de praf);

Alte servicii nealimentare
• zona destinată plajei pe nisip nesemnalizata;
• nemarcare zona de plajă destinată cearceafurilor şi nerespectarea proporţiei de 30 % din totalul sectorului de plajă închiriat (pentru cearceafuri).

În cadrul Comandamentului Litoral 2016 s-au desfăşurat şi acţiuni de consiliere gratuită a operatorilor economici din turism sau a celor cu funcţiuni de alimentaţie publică, dar şi alte tipuri de servicii nealimentare ( agrement, închiriere obiecte specifice pentru plaja etc.). Consilierea a avut ca scop aducerea la cunoştinţă prestatatorilor de servicii a ultimelor modificări de legislaţie în domeniu pentru a preîntâmpina eventualele probleme ale consumatorilor şi pentru aplicarea corectă a legislaţiei.