Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Romeo Rădulescu atacă permanent Guvernul

IMPLICARE. Unul dintre cei mai activi deputaţi din judeţul Vâlcea face parte din firava noastră opoziţie, fiind parlamentar PDL. Deşi ştie că de cel mai multe ori, interpelările sale nu sunt tratate cu seriozitate de membrii cabinetului Ponta, Romeo Rădulescu insistă şi trage importante semnale de alarmă vizavi de chestiuni importante pentru judeţul Vâlcea. De curând, deputatul Romeo Rădulescu i-a adresat o întrebare vicepremierului şi ministrului Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu despre posibila continuare a Programului naţional de dezvoltare a turismului “Schi în România“ şi finalizarea proiectului “Transalpina Ski Resort”. Deputatul este interesat să obţină informaţii despre  modalitatea în care Guvernul Ponta înţelege să continue Programul naţional de dezvoltare a turismului “Schi în România“, precum şi data când Primăria Voineasa va beneficia de alocare bugetară pentru suma restantă, necesară finalizării proiectului Transalpina Ski Resort, ţinând cont că judeţul Vâlcea se confruntă deja cu o situaţie economică grea, generată de insolvenţa combinatului chimic Arpechim – Oltchim, iar turismul este singura soluţie imediată de revigorare economică locală.

La începutul anului 2000 se pronostica o mare şansă pentru turismul românesc. Un studiu elaborat de specialişti americani anunţa apariţia pe piaţa vacanţelor de iarnă a două vedete de primă mărime – Andorra şi România. Pe ce se bazau? “Amândouă ţările au un potenţial fabulos – afirmau respectivii specialişti – ce oferă condiţii de practicare a sporturilor din “sezonul alb”, aproape egale, la toate cele trei paliere ale munţilor – altitudine mică, medie şi de vârf”. Între timp, Andorra a devenit, într-adevăr, fără un program naţional trecut prin Parlament, o destinaţie turistică europeană dintre cele mai căutate pentru domeniul său schiabil, exploatând cu mare succes şi profit această bogăţie naturală. Din păcate, România n-a putut evita repetarea experienţei neplăcute avută cu dezvoltarea infrastructurii de transport, reuşind astfel să mai rateze un obiectiv.

Parlamentul a votat Legea nr. 526/2003 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare a turismului montan „Superschi în Carpaţi”, iar ulterior Executivul adoptă OG nr. 3/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr. 526/2003 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare a turismului “Schi în România“, ambele reglementări propunându-şi să înscrie România în rândul ţărilor cu un atractiv patrimoniu turistic în acest domeniu. Dezideratul se putea realiza doar prin investiţii consistente, parte a unei strategii inteligente de stabilire riguroasă a priorităţilor.

Investiţii de milioane de euro blocate

Aşa s-a ajuns la conceptul de “Noul Innsbruck” al României, un domeniu schiabil modernizat transjudeţean, care “unea” pe harta turistică a ţării staţiuni din două judeţe învecinate: Hunedoara şi Vâlcea. Recent, mass-media a semnalat opiniei publice următoarele aspecte îngrijorătoare:

• Staţiunea Parâng – beneficiară a unui proiect aprobat în valoare de aproape 80 milioane de euro, care ar trebui să se întindă pe o perioadă de 4–5 ani, în funcţie de alocaţiile de la buget. Până acum s-a lucrat în munte, lucrările fiind axate pe dezvoltarea domeniului schiabil, valoarea deconturilor fiind de 30,828 milioane de lei. Au fost finalizate lucrările la instalaţiile de producere a zăpezii artificiale, au fost montaţi stâlpii pentru telescaunul TS3 ce face legătura între Hotel Rusu şi Cota 1.700, au fost amenajate şi pârtiile. Dl Marian POPESCU, Administratorul Public al Municipiului Petroşani, spune că, “pe lângă ce s-a făcut până acum, mai trebuie să terminăm telescaunul TS3 şi să amenajăm telescaunul TS4, iar abia atunci am putea spune că se deschide cam 70% din staţiune (…) potrivit proiectului finanţat de stat, domeniul schiabil din Parâng se va întinde pe o suprafaţă de 150 hectare şi va avea 17 pârtii; între Petroşani şi staţiunea montană Parâng ar urma să fie amenajate 2 telegondole, iar în munte 7 telescaune (…) în prezent proiectul trenează, asocierea de firme constructoare având un litigiu în valoare de 8 milioane de euro cu Primăria Petroşani, cauza fiind lipsa finanţării de la stat”.

• Staţiunea Straja – beneficiară a unui proiect aprobat în valoare de aproape 45 milioane de euro, care îşi propune unirea cu zona Pasul Vâlcan. Odată ajunşi în munte, pentru turişti se pregăteşte o pasarelă de 60 metri, care să facă trecerea dintr-o parte în alta, în zona staţiei de întoarcere a telegondolei, pârtia trecâd pe sub aceasta.

• Proiectul prevede şi construcţia unui telescaun din Şaua Mutu până în Vf. Straja. Dl Gabriel LUNGU, Administratorul Public al Municipiului Lupeni spune că “avem finalizate lucrările lacului de acumulare de 75.000 mc şi avem în exploatare telegondola ce este amplasată pe traseul vechiului telescaun; are o lungime de 2,5 kilometri, 46 de cabine a câte 8 locuri şi aduce turiştii, în doar 8 minute, de la poalele masivului (…) problema este să rezolvăm şi cu anumite utilităţi indispensabile dezvoltării turismului: alimentarea cu apă şi canalizarea în staţiunea Straja (…) avem un proiect de aproximativ 16 milioane de lei în acest sens”. În valoare de 8 milioane de euro, telegondola din Straja şi-a dovedit din plin utilitatea până acum. Problema este că, în acest caz, constructorul nu a primit nici măcar 1 Leu din finanţarea promisă de la Guvern.

• Vidra – Transalpina Ski Resort – în imediata vecinătate a fostei staţiuni Vidra, aflată acum în paragină, s-a dezvoltat un paradis montan, beneficiar al unui proiect aprobat de aproximativ 38 milioane euro, care o poate repune pe aceasta în elita turismului sportiv din ţara noastră. Zăpada se menţine în jur de 6 luni pe an, iar drumul este accesibil traficului auto în tot sezonul rece. O staţiune de munte apărută de nicăieri, un proiect îndrăzneţ, care a absorbit în această iarnă turişti din alte destinaţii de vacanţă cu renume. La 2.000 de metri altitudine, pe un teren virgin, un grup inimos de profesionişti a ridicat, într-un timp record, unul dintre cele mai mari domenii de schi din România, situat la 120 km de Râmnicu Vâlcea şi de Sibiu şi la numai 37 km de Petroşani. O lună de zile schi gratuit oferit în decembrie 2012 a fost suficient să convingă practicanţii sporturilor de iarnă să vină în număr mare tot sezonul. Aici au funcţionat din plin: o telegondolă, un telescaun, instalaţii de teleschi, posturi pentru jandarmi şi pentru salvamontişti, bazine de apă pentru tunurile de zăpadă (a fost amenajat un lac artificial la 1.934 metri altitudine cum nu mai există nicăieri la noi în ţară), 9 km de pârtii şi o parcare pe trei nivele cu 400 locuri. Deşi au lucrat cu o viteză ameţitoare pentru România, constructorii mai au de recuperat sume importante. Dl Gheorghe STANCIU, Primarul staţiunii Voineasa, situată la 38 km de noul domeniu schiabil, spune că “avem o situaţie extrem de favorabilă în ceea ce priveşte aşezarea, relieful, peisajul (…) investiţia în pârtie, ne-a clasat drept cea mai pitorească destinaţie pentru schi din sudul Europei (…) din păcate, avem 8 milioane de euro + TVA datorie către constructorul pârtiei, lucrări nefinalizate şi multe alte lipsuri logistice (…) începând cu luna iunie 2013, conform datelor oficiale, domeniul schiabil Transalpina Ski Resort a intrat în conservare, deschiderea acestuia pentru sezonul următor fiind incertă, deoarece s-a primit deja somaţia de executare silită pentru suma datorată.” Dl Dan FAUR, managerul de proiect, a declarat că “acesta este preţul pe care trebuie să-l plăteşti în România pentru dezvoltarea turismului ca întreprinzător privat: constructorul intră în faliment, iar muncitorii în şomaj”.

MAGDA POPESCU