Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Se reînfiinţează şcolile profesionale

INEDIT. 100.000. Acesta este numărul de azi al celor care nu au luat bacalaureatul din 2011. Majoritatea sunt prinşi la şomaj, puţini care s-au angajat ca necalificaţi şi o mică parte deja a plecat din ţară pentru diferite munci ziliere. O altă cifră scoasă din statistică arată următorul aspect: 15 milioane de euro pierderi la bugetele Universităţilor private pentru anul 2011 – 2012 şi 4 milioane de euro, locurile cu taxă la cele de stat.

În ultimii 10 ani, nu mai puţin de 50 de filiale ale universităţilor de stat şi particulare au apărut în orăşele şi 70 de şcoli postliceale private s-au născut în România. Totul pleacă din anul 2003 când Ecaterina Andronescu dă un ordin de ministru şi pur şi simplu lichidează învăţământul profesional, forţând liceele industriale să-şi mărească numărul de clase de liceu, astfel încât toţi absolvenţii de gimnaziu să poată fi şcolarizaţi.

Sunt licee care fac un exces de zel aici, înfiinţând şcoli de maiştrii şi şcoli de tehnicieni sub formă de ciclu postliceal. Paradoxul este că la 20 de ani, un absolvent de liceu tehnologic devenea maistru sau tehnician şef (sic!) dar în paralel desfiinţându-se şcolile de meserii, era în fapt şef peste nimeni.

200.000 a devenit astfel cifra bacalaureaţilor din România (jumătate din ei ar fi urmat în mod normal o şcoală profesională). Ne amintim că niciodată procentul final de promovabilitate nu scădea sub 90%. Subiectele erau la fel de dificile ca şi anul trecut, dar în liceele tehnologice exista un pact mutual al comisiei de examinare, a profesorului universitar care participa, a directorului liceului şi a cadrelor didactice care îşi băgau sub preş deficitul de predare şi notele mari (din burtă) pe care le acordaseră propriilor elevi. Majoritatea absolvenţilor intrau în învăţământul superior,sau urmau ceva – facultate, postliceală, maiştrii etc.

România a ajuns în zece ani la cifra de 1 milion de studenţi de la 500.000 câţi erau în anul 2000. Se simte asta în economie? Avem cumva firme de succes, un PIB dublu? Performanţe? Răspunsul e clar, nu.  În schimb universităţile private şi-au dublat cifra de afaceri, cele de stat şi-au diminuat voit locurile bugetate şi le-au dimensionat pe cele cu taxă, calitatea învăţământului s-a dus pe apa sâmbetei. Paradoxal salariile profesorilor universitari de la stat au crescut:

Noua lege a educaţiei încearcă să repare acea eroare făcută de social-democrata Ecaterina Andronescu. De exemplu la Vâlcea se vor reînfiinţa pentru început 12 clase profesionale. Inspectorul general al ISJ Vâlcea, prof. Gabriela Ene, a declarat că doreşte ca aceste 12 clase de învăţământ profesional care se vor reînfiinţa în toamnă să reprezinte o opţiune pentru absolvenţii de clasa a IX-a. „Noi ne-am întâlnit cu agenţii economici din judeţul Vâlcea şi m-am bucurat că mulţi dintre ei fuseseră deja contactaţi de conducerea unor licee tehnologice pentru reluarea unor colaborări de tradiţie care au existat în trecut. Agenţii economici sunt dispuşi să se implice în învăţământul profesional vâlcean, pentru că au remarcat şi ei, de altfel, o lipsă deja acută a unei pieţe de muncă mai puţin specializate. Mulţi vor pune la dispoziţia elevilor logistică şi spaţiu pentru desfăşurarea practicii şi, de ce nu, la absolvire, poate, celor mai buni meseriaşi le vor oferi contracte de muncă”, a declarat Gabriela Ene, adăugând că la şcolile profesionale se pot înscrie absolvenţii claselor a IX-a de liceu care realizează că sunt mai bine pregătiţi pentru a învăţa o meserie decât pentru a continua un ciclu teoretic.

„Cred că şi cei 200 de lei lunar pe care Ministerul Educaţiei îi va oferi vor fi un stimulent în acest sens. Mai mult, prin opţiunea spre învăţământul profesional, elevii nu vor pierde varianta unui liceu, ei având şi această posibilitate la un moment dat, de a continua învăţământul liceal la seral. Important este însă că elevii vor obţine un atestat profesional, iar la examenul final va participa şi agentul economic care a contribuit la şcolarizare”, a mai spus Ene. Clasele de învăţământ profesional vor avea specializări în agricultură,  industria lemnului şi construcţii şi vor funcţiona pentru început  lângă patru licee tehnologice. Pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a fost postat calendarul programului de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic “Alege-ţi drumul!”, care a fost lansat oficial în 5 martie.

VLAD SOARE