Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Povestea unei afaceri de succes care a depășit granițele județului

CURAJ. Omul de afaceri vâlcean Dan Mutu, proprietarul cunoscutului holding „Annabella”, se află în topul conducătorilor de companii care au ca activitate comerțul cu amănuntul. Acest lucru ne oferă un prilej de mândrie locală, în condițiile în care acest segment de activitate este dominat, după cum bine se știe, de jucători străini precum Kaufland, Carrefour și Real, ale căror afaceri anuale variază de la câteva sute de milioane de euro la peste un miliard. Așadar, opt antreprenori români sunt aproape pe picior de egalitate cu greii din comerțul internațional. Familia Mutu apare în „Forbes Top 500 Miliardari” cu o avere de 14 milioane de euro, în urcare cu un milion de euro față de anul trecut.

Pe lângă lanțul de magazine, 32 la număr, despre care aminteam în rândurile de mai sus, Dorina și Dan Mutu din Râmnicu Vâlcea, dețin și fabrica de conserve Râureni, intrând în afaceri în urmă cu 17 ani. Deși foarte mulți patroni au fost afectați de criză disponibilizând personal, soții Mutu au reușit să asigure salariile celor peste 1.000 de angajați pe care îi au, iar în ultimii ani au reușit chiar să mai angajeze încă 300 de oameni. Punând cărămidă peste cărămidă și dorind permanent să devină din ce în ce mai puternici, antreprenorii vâlceni au reușit să clădească un adevărat imperiu financiar, cifra de afaceri din acest an depășind câteva zeci de milioane de euro. Soții Mutu au intrat în afaceri în anul 1994, deschizând un magazin „Annabella”, urmând ca după 17 ani de muncă asiduă să dea în funcțiune încă 32. În 2008, au devenit proprietarii fabricii Râureni, pe care au achiziționat-o cu 4,5 milioane de euro, în prezent aceasta producând peste 50 de tipuri de conserve de fructe și legume. De abia în 2011, oamenii de afaceri au reușit să pună în funcțiune toate liniile de producție retehnologizate, estimându-se ca cifra de afaceri să ajungă la 6 milioane de euro, față de 4,2 milioane de euro anul trecut, fiind așteptată o creștere de peste 20% a diviziei. Pentru a atinge o asemenea performanță în afaceri, soții Mutu susțin că este nevoie de un efort susținut și multe, foarte multe ore de muncă. Dacă la începuturi oamenii de afaceri nu aveau mai mult de șapte angajați, acum ei au peste o mie, devenind al treilea cel mai important angajator din județul Vâlcea. Dorina Mutu este cea care se ocupă în special de partea comercială a rețelei de magazine Annabella, în timp ce Dan Mutu se concentrează pe partea de producție și agricultură, afaceristul fiind de părere că industria alimentară și agricultura sunt domenii în care activitatea e grea, „pentru că depindem de timp, de vreme, de piață”. În momentul preluării fabricii Râureni, de pe ale cărei linii de producție ieșeau conserve din 1968, era „fiare vechi”. După ani și ani de muncă și investiții însemnate, ei au reușit, printre altele, să monteze un depozit frigorific cu o capacitate de 2.000 de tone, dar și o stație de epurare a apei tehnologice. Perseverență Dacă vă imaginați cumva că investițiile au fost făcute „din banii familiei”, vă înșelați amarnic. Ei au luat credit după credit, reușind ca patru ani consecutiv, până la venirea crizei financiare, să obțină: 400.000 de euro în 2005, apoi jumătate de milion de euro în anul următor, 800.000 de euro în 2007 și 7,8 milioane de dolari în 2008, atrăgând, deopotrivă, și bani europeni: vreo trei milioane de euro. Și pentru că perseverența este întotdeauna cheia reușitei, ei și-au făcut și o fermă, la Drăgășani, aici investind peste 2 milioane de euro în utilaje agricole, sisteme de irigații, depozite sau sistemelor de cântărire și sortare. Astfel, au reușit să aibă propria linie de producție a legumelor, pe care, ulterior, le-au comercializat în propriile magazine. Dacă agricultura „înghite” mai mulți bani decât produce, totuși antreprenorii vâlceni văd un potențial imens în producerea de conserve, care, în acest moment se vând în mai multe magazine din întreaga țară precum Metro Cash & Carry, Carrefour, Billa sau Mega Image. Dan Mutu susține că are, în plan, ca în perioada care urmează, să-și dezvolte afacerea și în afara granițelor județului. Target-ul antreprenorilor este ca producția de conserve să meargă spre export înspre țări precum Italia, Spania, Germania, Anglia, Austria sau Canada. Oficialii grupului Annabella estimează piața românească de conserve din legume și fructe la peste 150 de milioane de euro, din care 45% reprezintă importurile. Principalii concurenți ai producătorului de la Râureni sunt firmele Leader Internațional, Marathon (cu brandul Olympia), dar și fabricile de conserve de la Fetești și Buftea. În anii următori, investițiile grupului se vor axa pe extinderea suprafeței cultivate cu legume și fructe. OLIVIA PÎRVU-CÎRCIU