Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Sclavia din taximetria vâlceană trebuie stopată!

În absența unei legislații ferme și a unor controale eficiente ale administrației locale în Râmnicu Vâlcea, taximetria seamănă din ce în ce mai mult cu o sclavie modernă. Sute de bărbați (dar am întâlnit și câteva femei), care nu au găsit un loc de muncă în altă parte, acceptă să muncească 10-12 ore uneori și mai multe pe zi pentru a putea face un ban.

În cele mai multe cazuri acești oameni nu au propriile lor ma șini pe care să lucreze. Prin urmare au acceptat să lucreze pe ma șinile altora. Proprietarii ma șinilor cer o sumă fixă pe zi de la fiecare taximetrist. De fapt, este vorba de un fel de închiriere de ma șină și nicidecum de o angajare de șiofer. Cu toate acestea există cărți de muncă pentru a face față controalelor. Cărțile de muncă sunt încheiate însă pentru un program de 4 ore pe zi. Multe sunt încheiate pentru un program de doar 2 ore pe zi. Curată bătaie de joc ținând cont că oricare din acești taximetriști trebuie să lucreze mult mai mult, inclusiv sâmbetele, duminicile și alte sărbători legale pentru a putea plăti taxa cerută de proprietarii ma șinilor, combustibilul consumat și să le mai rămână și lor ceva. Sunt zeci de taximetriști care lucrează în Râmnicu Vâlcea de ani buni în acest job și nu au avut niciodată concediu de odihnă. Mulți nu au timp nici măcar să se odihnească între programul de lucru și stau pe taximetre până la epuizare. Mănâncă ce apucă, fumează, beau multe cafele, nu dorm. E ușor de presupus că mulți se vor îmbolnăvi prematur, iar majoritatea vor beneficia peste ani de o pensie de mizerie și vor avea nevoie de ajutoare sociale sau de subvenții pentru a putea supraviețui. În plus, toți acești oameni au contribuții minime la bugetul asigurărilor de sănătate deoarece în acte au trecut salariul minim. Adică jumătate de salariul minim pentru că declară că muncesc doar 4 ore pe zi. Propunem parlamentarilor vâlceni să solicite reglementarea activității de taximetrie în sensul în care fiecare taximetrist să trebuiască să completeze zilnic o foaie de parcurs cu ora ie șirii în traseu și ora retragerii. Controalele ar trebui să urmărească în primul rând ca acești oameni să nu lucreze mai mult de 8 ore pe zi, să aibă achitate orele suplimentare lucrate sâmbăta și duminica, să aibă concediu de odihnă plătit de patron, anunțat din timp (perioadă în care să nu desfășoare activitate de taximetrie). Dacă procedeele sunt asemănătoare la nivel de țară este de presupus că o determinare a acestor oameni de a avea contracte de muncă pe 8 ore pe zi nu pe 2 sau 4 va duce la o creștere semnificativă a contribuțiilor la bugetul de asigurări de sănătate, la cel de șiomaj și la cel pentru pensii. De asemenea, ar trebui găsite metode ca taximetria să fie un job cu salariu fix sau la acord, dar nu o afacere în care unii să închirieze de fapt (la negru) ma șini unor oameni care să muncească până la epuizare pentru a putea plăti chiria ma șinii și a câștiga și ei ceva.

RADU DUMITRESCU