Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

INCREDIBIL: De ce este blocată autostrada Sibiu – Pitești? Este nevoie de tuneluri pentru urși și trasee pentru lilieci

Autostrada Pitești-Sibiu începe să devină o glumă chiar proastă. Amânările permanente și informările lipsite de informații de la Ministerul Transporturilor ne arată că realizarea acestei autostrăzi se transformă într-o utopie și nici urmașii, urmașilor noștri nu vor circula pe ea.

De ce s-a amânat din nou începerea lucrărilor, deși licitațiile pentru construcția secțiunilor 1 și 5 au fost finalizate? Compania de Drumuri nu poate obţine acordul de mediu în această vară, cum estima iniţial. Experţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului au apreciat că documentaţia depusă este incompletă şi trebuie revizuită. Ei au cerut tuneluri pentru urşi și trasee pentru lilieci, iar lucrarea a devenit de peste două ori mai scumpă pe tronsonul respectiv.

După ce va obţine aprobările necesare, lucrările ar trebui să înceapă cel mai devreme în 2020. Acesta era anul în care miniștrii Transporturilor estimau că se va finaliza autostrada, iar acum noi nu știm dacă în 2020 vor începe lucrările. Este rușinos și este bătaie de joc la adresa tuturor plătitorilor de taxe din țara asta.

Acordul de Mediu pentru Autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi emis abia la finele anului, conform celor mai recente estimări ale Ministerului Transporturilor. Până atunci, chiar dacă vor fi desemnaţi câştigători pentru construcţia secţiunilor 1 şi 5, contractele nu vor putea fi semnate, iar secţiunile 2, 3 şi 4 nu vor putea fi scoase la licitaţie.

Pentru că graba strică treaba, CNAIR aşteaptă până va fi emis Acordul de Mediu pentru a continua proiectul Autostrăzii Sibiu – Piteşti.

Contactat de către Economica.net, Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a spus că procedurile pentru obţinerea Acordului de Mediu sunt în derulare.

„Suntem în faza de completare a studiului de evaluare adecvată cu informaţii şi date solicitate de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi Consiliul Judeţean Alba. Urmează faza de depunere raport de impact asupra mediului, realizat de către un consultant după îndrumările ANPM. După ce parcurgem toate aceste etape, trimitem la Mediu”, a explicat Şerbănescu.

El a adăugat că CNAIR a mai obţinut şi acordul de principiu al tuturor ONG-urilor de mediu implicate în proiect.

„Măsurăm de şapte ori şi tăiem o dată. Deşi dorinţa CNAIR este de a urgenta anumite proiecte, în cazul în care arzi etape, adică nu urmezi toate procedurile, rişti să blochezi proiectul. E mai bine să meargă mai greu decât să se blocheze definitiv”, a mai spus reprezentantul CNAIR.

El a făcut referire la proiectul Autostrăzii Lugoj-Deva, unde din dorinţa de a-l urgenta, CNAIR a semnat contractul cu italienii de la Salini pentru lotul 2, înainte să fie gata Acordul de Mediu revizuit. Noul document de mediu a impus însă construcţia faimoaselor tuneluri pentru urşi care creşte de 2,4 ori preţul lucrărilor. În aceste condiţii, anul trecut CNAIR a reziliat parţial contractul cu Salini, pentru a scoate separat la licitaţie secţiunea E din lotul 2, ce include tunelurile. Încă se aşteaptă lansarea acestei licitaţii.

Acordul de Mediu este necesar pentru emiterea Autorizaţiei de Construire.

Valoarea totală a investiţiei în Autostrada Sibiu-Piteşti va fi de 3,34 miliarde de euro (15 miliarde de lei), potrivit unui document postat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

În iulie 2017, CNAIR a scos la licitaţie secţiunile 1 şi 5 din Autostrada Sibiu-Piteşti, pentru execuţia cărora a primit în octombrie nouă oferte (secţiunea Sibiu – Boiţa), respectiv opt oferte (secţiunea Curtea de Argeş – Piteşti).

Autostrada Sibiu – Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est. Aceasta este cerută şi de către Dacia – Renault, cel mai mare exportator al României.