Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Construirea sensurilor giratorii, transformată într-o afacere

Primăria a ajutat firma să- și mai vâre ceva bani în conturi

INUTIL. Primarul Râmnicului, Romeo Rădulescu, ne promite că, în scurt timp,  Calea lui Traian se va transforma într-o stradă ușor de circulat. Reabilitarea celei mai mari străzi din municipiu a presupus și realizarea a nu mai puțin de 6 noi sensuri giratorii, patru dintre ele deja finalizate. Până acum, totu și, realitatea ne-a demonstrat contrariul: traficul este un adevărat coșmar pentru bieții șioferi datorită giratoriilor care îngreunează cumplit circulația,  iar asfaltarea Căii lui Traian pare să nu se mai termine niciodată. Cât despre giratorii, să fim serio și! Ele sunt făcute doar pentru ca societatea bucureșteană să mai câștige ceva bani publici.

Tot mai mulți șioferi râmniceni se plâng că traficul din municipiu a devenit un calvar. Sensurile giratorii, atât de mult lăudate de reprezentanții municipalității, sunt de-a dreptul inutile, iar reabilitarea Căii lui Traian s-a transformat într-o afacere cu iz politic, despre care ziarul nostru a mai scris și cu alte ocazii. Marea câștigătoare a licitației de modernizare a principalei artere de circulație din Râmnic este nimeni alta decât DELTA ACM, aceea și societate care, după cum bine se șitie, va executa, în următorii patru ani, lucrările de anvelopare a blocurilor din oraș. Trebuie spus că, și avem informații suficiente în acest sens, construirea sensurilor giratorii de pe Calea lui Traian s-a dovedit a fi o adevărată afacere pentru DELTA, firmă sprijinită de partidul de guvernământ PDL să câștige bani cu nemiluita.

Dar pentru a evita să fim prolic și, ar fi mai indicat să explicăm exact cum s-a transformat executarea de sensuri giratorii pe Calea lui Traian, care sunt, repetăm inutile și care, atenție!, nu au fost prevăzute în caietul de sarcini. Din documentele care ne-au parvenit până acum, aflăm că o bucată de drum ce traversează Calea lui Traian, care are o lungime de 1,180 de kilometri, a aparținut Drumurilor Naționale. ” ( ) Cu adresa înregistrată la primăria municipiului nr.2607/2010, Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale România „Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova, a solicitat Consiliului Local acordul privind demararea procedurilor de preluare în administrare a sectorului de drum situat pe DN 64km cu o lungime de 1,180 km, aflat în prezent în administrarea Ministerului Transportului și Infrastructurii și concesionat Companiei Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA” , aflăm dintr-un  raport al primăriei privind preluarea în administrarea Consiliului Local a sectorului de drum mai sus menționat. Facem precizarea că este vorba de DN 64 Caracal –Băile Olănești, ce traversează municipiul Rm. Vâlcea, suprapunându-se cu Calea lui Traian „arteră principală ce străbate municipiul de la nord la sud, pe sectorul cuprins între intersecția acesteia cu străzile General Magheru și Splaiul Independenței, spre sud până la PECO Troianu.

Nimic despre giratorii

Conform hotărârii 329 din 26 august 2009, privind aprobarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenții și indicatorii tehnico-economici la obiectivul de investiții ” Amenajare și reabilitare Calea lui Traian” a aprobat documentația de avizare a lucrărilor de intervenții și indicatorii tehnico-economici. Valoarea investițiilor se ridică la valoarea de 33.387.689,17 lei (7.912.163,19 Euro). Menționăm că studiul de fezabilitate ” Lărgirea carosabilului și a pietonalului la Calea lui Traian” se ridică la suma de 3.568,723 mii lei. Suma totală a licitației câștigată de DELTA ACM se ridică la suma de 17.300.000 lei.

Sectorul de drum la care făceam referire în rândurile de mai sus a fost asfaltat și modernizat pe banii celor de la Drumuri Naționale, ceea ce, în mod firesc și logic, ar fi însemnat ca Primăria Râmnicului să scadă din suma cu care s-a câștigat licitația DELTA ACM bucata de drum reabilitată, adică, estimativ, în jur de 15 miliarde de lei vechi. Dar nu s-a întâmplat deloc așa. Pentru a ajuta DELTA să mai câștige ceva bani, mințile luminate care conduc primăria s-au gândit că pentru a se ” închide” perfect în suma la care a fost adjudecată licitația, ar fi mult mai potrivit ca societatea să execute vestitele sensuri giratorii.

În studiul de fezabilitate al ” lărgirii carosabilului de pe Calea lui Traian” , nu se face nicio referire la construirea de sensuri giratorii. Legea spune că dacă municipalitatea ar fi dorit ca, ulterior, să realizeze asemenea construcții ar fi fost nevoie de o nouă licitație. ” Încadrarea părții carosabile se face cu borduri prefabricate din beton simplu, pe fundație de beton simplu montate aparent. Încadrarea spațiilor verzi și a trotuarelor se face cu borduri prefabricate, executate similar” , se arată în studiul amintit. Nimic, așadar, despre giratorii. Totu și, studiul arată că este necesară înlocuirea vechilor borduri cu unele moi, din granit. ” Datorită ridicării cotelor la marginea părții carosabile, bordurile trebuie repozate. Starea lor de deteriorare în prezent, cât și riscul de deteriorare la desfacerea lor în timpul execuției lucrărilor de reparații, impune înlocuirea tuturor bordurilor existente cu borduri noi prefabricate din beton, respectiv borduri noi din granit” , mai spune documentul cu pricina.

DELTA ACM face dezmăț pe banii publici

Compania Delta ACM „93, unul dintre cei mai mari constructori de drumuri de pe piață, a ajuns la investiții de 50 de milioane de euro, circa jumătate fiind în unități de producție de materiale de construcții. Delta ACM este o firmă administrată de Florea Diaconu, iar director este Irinel Pirpiliu, adică fratele deputatului PD-L de București, Ștefan Daniel Pirpiliu. Conform propriei declarații de avere a deputatului Pirpiliu, soția acestuia, Alina, este director economic la o altă firmă din cadrul Grupului „Delta” , și anume la SC Delta Cont Consult SRL București. Afacerile firmei Delta ACM cu banii publici gestionați de primăriile ” portocalii” au dus la o sporire semnificativă a cifrei de afaceri și a profitului companiei. În 2003, firma avea o cifră de afaceri de 23 milioane lei noi și un profit de 769.000 lei, în anul următor ajungea la 62 milioane lei cifră de afaceri și un profit de două milioane lei. În 2005, Delta ACM consemnează o cifră de afaceri de 86 milioane lei noi și un profit de aproape 3,8 milioane lei, pentru ca, în 2006, firma să înregistreze o cifră de afaceri de 234 milioane lei și un profit de 15 milioane lei. Iar de atunci, firma devine din ce în ce mai prosperă. Ceea ce intrigă este că DELTA ACM a câștigat licitații peste licitații în orașele conduse de primari pedeliști, fără nici o influență politică și fără să conteze că în multe situații oferea un preț mai mare decât al altor firme concurente. Pentru cine mai crede încă în coincidențe!

OLIVIA PÎRVU-CÎRCIU