1

Moldovenii nu vor Unirea

Înainte de a aborda un subiect extrem de important din punctul meu de vedere și anume ce vor învăța despre România juniorii moldoveni la istorie începând cu anul de învățământ 2006 2007, aș vrea săvăspun o istorioară.

         În urmă cu trei ani de zile, am participat, la Sofia, la un curs despre management în presă, alături de alți 10 jurnaliști din Europa răsăriteană. M-am bucurat teribil de mult când am văzut pe lista de participare că este și o jurnalistădin Republica Moldova. Ajunsăla hotel, măsimțeam destul de stingheră, într-un loc total necunoscut mie, unde se vorbea o limbădin care nu înțelegeam o iotăși m-am decis săo sun în camerăpe colega mea din Moldova și săo invit la o cafea. Am aflat numărul camerei, am sunat și firesc m-am adresat în limba română. Spre totala mea stupefacție, colega mi-a răspuns în engleză. Am întrebat dacă vorbește românește și mi-a răspuns afirmativ, tot în limba engleză. Apoi, dialogul dintre noi s-a purtat în englezăși mi-a spus că este obosităDupă drum și că ne vedem mâine dimineațăla cursuri.

         Am rămas cu receptorul în mână. Nu-mi venea săcred că individa aia, deși știa română, mi-a vorbit în engleză. În fine, fiecare cu ale lui, mi-am zis, și am coborât singurăla cafea. A doua zi, eram decisăsăelucidez „misterul”. La cursuri, am abordat-o tot în românăși am întrebat-o care e treaba, pe la ei pe acolo ce limbăse vorbește? Mi-a răspuns, până la urmăîn limba română, că ea lucreazăla un ziar de limbărusădin Chișinău și că nu prea vorbește în românăcă nu are cu cine. M-am convins că nu prea mai are rost săinsist, deși orgoliul de româncă mândrăera oarecum zdruncinat, și atunci am înțeles că cei care mai susțin unirea celor două țări, o fac ori din demagogie, ori având vreun interes de moment.  

         Revenind în zilele noastre, acum câteva săptămâni, când președintele Traian Băsescu a făcut afirmația că Moldova va intra în Uniunea Europeană odatăcu România, am avut impresia că președintele nostru a uitat de uzanțele diplomatice, asta ca săfiu politicoasăîn exprimare. Nu poți săanexezi un stat așa pur și simplu și săspui că ne integrăm împreunăîn marea familie Europeană . Chiar dacă este vorba despre Moldova, despre care știm cu toții că de 2.000 de ani suntem de-un neam și-o limbă. Mai apoi, m-am gândit că dacă refacerea României Mari se aflăpe agenda prezidențialănu-i rău deloc. însă , modul cum a fost ea expusăpublic, mi s-a părut cam forțat. 

         Dar iatăînsă , cum răsplătesc „frații noștri de peste Prut”, eforturile băsesciene de a fi împreună. Ministrul Educației din Republica Moldova, Victor Tvircun, a declarat, zilele trecute că „istoria integratăva fi predatăîn școli ca un curs de bazăîncepând cu anul de studii 2006 – 2007″. Pentru a-i face loc acestei discipline, materia „Istoria românilor” ar putea dispărea din programă. Așadar, din programa anului viitor va fi dat afarăstudiul României trecute.

         Priviți câteva mostre de cum poți falsifica istoria și cum se spalăcreierele de pe băncile școli. „Pretutindeni armata românăa fost întâlnităcu rezistențăși peste tot calea ei a fost împresuratăde cadavrele basarabenilor. Toți care nu erau de acord cu intervenția românească au fost împușcați, printre care și mulți oameni de vază”, se poate citi în noul manual de istorie integratăpentru clasa a XII-a.

         De exemplu, manualul descrie astfel intrarea trupelor române în Basarabia în anul 1941: „La Chișinău, în primele zile ale ocupației, oamenii erau uciși pe străzi, femeile violate, copiii înjunghiați cu baionetele. Sute de cadavre erau aruncate spre sfâșiere câinilor”. În consecință, la 28 iunie 1940, în urma ultimatumului dat de Kremlin, Moldova nu a că zut victima Pactului Ribentrop-Molotov, ci a fost „eliberatăde că tre URSS” de sub ocupația românilor. Și multe alte aberații de acest fel, manualul slăvindu-i pe bolșevicii sovietici și aruncând cu noroi în români. Conform manualului denigrator, românii au instituit acolo timp de peste două decenii „o dominație militarăstrăină”.

         Revenind la istorioara mea de la început, devine clar de ce tinerii moldoveni abia „rup” limba românăși habar nu au despre istoria noastrăcomunăde peste 2 milenii.