Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

CET GOVORA SE AFLA IN MARE IMPAS

     ” Iarna bate la ușă și principalul „calorifer” al Vâlcii are probleme ” reprezentanții Exploatării Miniere Berbești amenință că vor sista livrarea de lignit că tre CET Govora dacă până la finele anului societatea nu va plăti datoriile curente de 400 miliarde de lei vechi ” „Dacă CET Govora este nevoită să treacă pe consumul de gaze, costurile de producție vor crește cu circa 100 miliarde de lei vechi în fiecare lună. Cred că săptămâna viitoare se va realiza transferul acțiunilor la AVAS, deținute de CET Govora la USG, urmând ca din banii obținuți din vânzarea acestor acțiuni să se plătească datoria CET că tre EM Berbești”, a precizat Dumitru Bușe ” CET Govora va organiza, în luna noiembrie a acestui an, licitația în vederea asigurării serviciului de transport rutier de că rbune, de la Berbești la CET Govora, în cursul anului 2007 ” rezerva de stat la că rbune existentă la CET Govora se ridică în prezent la cantitatea de doar 250.000 de tone de lignit

 

       Marți, 31 octombrie, în cadrul unei ședințe a Consiliului Județean Vâlcea, președintele Dumitru Bușe și consilierii județeni Ioana Liță (director resurse umane la CET Govora) și Gheorghe Chelcea (directorul Exploatării Miniere Berbești) au tras public pentru prima dată un puternic semnal de alarmă în ceea ce privește situația aprovizionării cu că rbune a CET Govora în perspectiva iernii care se apropie cu pași repezi. Astfel, președintele Consiliului Județean Vâlcea a confirmat că societatea are datorii curente că tre Societatea Națională a Lignitului Oltenia (din care face parte și Exploatarea Minieră Berbești) de peste 400 miliarde de lei vechi. Totuși, se speră ca CET Govora să achite această sumă până la finele acestui an, având în vedere că odată cu privatizarea Uzinelor Sodice Govora, societatea CET Govora va încasa în contul creanței convertită în acțiuni la USG, suma de 426 miliarde de lei vechi (bani plătiți de cumpărătorul CIECH Varșovia plus banii asigurați de Ministerul Finanțelor Publice). În caz contrar, reprezentanții EM Berbești au anunțat că vor sista orice transport de că rbune că tre CET Govora, ceea ce va pune în pericol încă lzirea populației municipiului Râmnicu Vâlcea, precum și funcționarea USG și Oltchim

 

       Situație îngrijorătoare a stocurilor de că rbune

 

       În cadrul aceleiași ședințe a Consiliului Județean s-a prezentat și un raport privind stadiul pregătirilor pentru iarna 2006 2007. Astfel, până în prezent CET Govora a efectuat lucrări de investiții și reparații pentru reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului Râmnicu Vâlcea, în valoare de circa 15 miliarde de lei vechi, având drept scop asigurarea confortului termic pentru populație, cu un preț de cost cât mai scă zut și în condiții de siguranță în exploatare. Societatea are asigurat stocul de combustibil necesar pentru funcționarea în condiții normale pentru o perioadă de aproximativ două luni (253.655 tone că rbune tip lignit și 5.000 tone de păcură). Menționăm că s-au executat și lucrări de reabilitare rețele termice secundar cu conducte preizolate la trei puncte termice cu fonduri puse la dispoziție de că tre Consiliul Local al Municipiului Râmnicu Vâlcea, în valoare de 10 miliarde de lei vechi. În orașul Băile Olănești se distribuie agent termic pentru încă lzire și apă caldă pentru consum menajer prin două centrale termice care funcționează cu combustibil lichid. Pentru anul 2006 s-au realizat lucrări de investiții și reparații în valoare cumulată de circa 7 miliarde de lei vechi, ceea ce reprezintă un procent de 87% din cele planificate. Stocul de combustibil lichid ușor este de 4 tone, urmând ca până în data de 6 noiembrie 2006 să se aprovizioneze 20 de tone, apoi ritmic din două în două săptămâni se vor aproviziona câte 20 de tone pe toată perioada de iarnă, conform contractului de achiziție. La sistemul de alimentare si canalizare au fost prevăzute lucrări de revizii și reparații în valoare de 6,5 miliarde de lei vechi, realizându-se până în prezent lucrări în valoare cumulată de aproximativ 5 miliarde de lei vechi. În orașul că limănești se distribuie agent termic pentru încă lzire și apă caldă pentru consum menajer, prin trei puncte termice și o centrală termică , funcționând cu combustibil lichid. În baza proiectului existent se vor executa lucrări de transformare a centralei termice în punct termic, care va funcționa cu apă geotermală de la sonda nr. 1006. Pentru anul 2006 au fost executate lucrări de revizii în valoare cumulată de 1 miliard de lei vechi și reparații, reprezentând 35% din planificat. Stocul de combustibil constituit până la această dată este de 1 tonă de motorină, urmând să se asigure, conform contractului, necesarul de 5 tone pe toată perioada de iarnă. La sistemul de alimentare și canalizare au fost prevăzute lucrări de revizii și reparații în valoare de 6,4 miliarde de lei vechi, din care s-au realizat până la această dată lucrări în valoare cumulată de 4,6 miliarde de lei vechi.

 

       Președintele Dumitru Bușe avertizează

 

       După mai mult de un an, Ministerul Transporturilor, prin societatea CFR SA, se chinuie să finalizeze lucrările de consolidare și refacere a că ii ferate care leagă localitățile Berbești și Băbeni. Spre sfârșitul anului trecut, s-a reușit darea în exploatare a acestei că ii ferate, însă cu multe restricții de viteză și de cantitate. Ploile din primăvara acestui an au condus la noi alunecă ri de teren în zona că ii ferate, fapt care au impus executarea unor lucrări de consolidare nefinalizate nici până în prezent. În aceste condiții, aprovizionarea cu lignit a societății CET Govora se derulează „œmixt”, atât pe șosele cât și pe cale ferată. Împreună cu cei de la Exploatarea Minieră Berbești, specialiștii CET Govora fac periodic, deplasări și monitorizări în toată zona. La kilometrul 22+8 se lucrează la consolidare. Este vechea lucrare care nu s-a finalizat anul trecut, iar dacă se va aduce la nivel linia, nu vor fi probleme, fără oprirea circulației. Sunt anumite restricții, în anumite ore, când se face turnarea, dar, în rest, nu sunt probleme. După cum s-a mai consemnat, anul trecut, CFR Infrastructură SA a alocat peste 77 de miliarde de lei vechi pentru rezolvarea problemei tronsonului respectiv, însă datorită ploilor nu s-au putut finaliza proiectele. Președintele Consiliului Județean Vâlcea, Dumitru Bușe, a avertizat: „Dacă CET Govora este nevoită să treacă pe consumul de gaze, costurile de producție vor crește cu circa 100 miliarde de lei vechi în fiecare lună. Cred că săptămâna viitoare se va realiza transferul acțiunilor la AVAS, deținute de CET Govora la USG, urmând ca din banii obținuți să se plătească datoria CET că tre EM Berbești”. De altfel, CET Govora va organiza în luna noiembrie a acestui an în vederea asigurării serviciului de transport rutier de că rbune, de la Berbești la CET Govora, în cursul anului 2007.

 

       Necesitatea transportului de că rbune pe șosele

 

       În condițiile în care transportul pe calea ferată se desfășoară în continuare cu greutate, singura alternativă este transportul rutier. În ciuda tuturor criticilor și pentru a elimina orice urmă de suspiciune, la sfârșitul lunii trecute, prefectul Anuța Handolescu a înaintat conducerii Consiliului Județean Vâlcea o informare (nr. 17.030/25 octombrie 2006) privind situația transportului auto de că rbune pe ruta Berbești CET Govora. „Aprovizionarea societății CET Govora cu că rbune de la Exploatarea Minieră Berbești cu mijloace auto, stabilită în iunie 2005, în urma întreruperii circulației pe calea ferată pe ruta Berbești CET Govora a creat o serie de controverse și nemulțumiri pe probleme de degradare a infrastructurii rutier și afectare a structurii de rezistență a locuințelor din zona traseului de transport rutier de că rbune. La numeroasele sesizări ale cetățenilor precum și pentru a veni în sprijinul realizării măsurilor cuprinse în raportul întocmit de Autoritatea Teritorială de Ordine Publică ca urmare a investigării condițiilor de transport rutier de că rbune, Instituția Prefectului a sesizat autoritățile abilitate în domeniu, respectiv Autoritatea Rutieră Română și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România”, se mai subliniază în informarea realizată de prefectul Anuța Handolescu. Trebuie să precizăm că la această informare, Instituția Prefectului a anexat răspunsul primit de la cele două instituții, conform că ruia, Consiliul Județean Vâlcea are atribuții și competențe în soluționarea acestor probleme fapt pentru care și-a declinat competența în acest caz și solicită dezbaterea problemei în plenul ședinței de Consiliu Județean Vâlcea și stabilirea de măsuri ferme pentru intrarea în legalitate.

 

       Ce a răspuns Compania de Drumuri Naționale?

 

       Într-adevăr, în data de 19 octombrie, prin adresa nr. 93/17349, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România confirmă că Autoritatea Rutieră Română a semnalat degradarea infrastructurii rutiere și afectarea structurii de rezistență a locuințelor din zonă în care se derulează transporturile de că rbune pentru aprovizionarea CET Govora. La concluzii, directorul general al Serviciului Controlul Traficului din cadrul CNADNR, Dorina Tiron, recomandă următoarele: „În vederea eliminării sau diminuării numărului de cazuri privind circulația cu depășirea maselor sau dimensiunilor maxime admise prevăzute de legislația în vigoare de că tre vehiculele întreprinderilor de transport care au încheiat contracte de furnizare a materialelor provenite din exploatările miniere, de carieră, de balastieră și forestiere, în urma achizițiilor organizate de Consiliul Județean Vâlcea, vă rugăm ca la încheierea acestor contracte să analizați posibilitatea de responsabilizare a acestor societăți și din punct de vedere al degradărilor produse infrastructurii de transport rutier sau pentru circulația cu nerespectarea celorlalte prevederi legale în vigoare”.     

 

       CET a cerut deblocarea a 250.000 tone de că rbune din rezerva de stat

 

       Ioana Liță, director resurse umane la CET Govora, a atras atenția în ședința Consiliului Județean Vâlcea, că rezerva de stat la că rbune existentă la CET Govora se ridică în prezent la cantitatea de doar 250.000 de tone de lignit, deși necesarul era de peste 400.000 de tone. În aceste circumstanțe, conducerea CET Govora și cea a Consiliului Județean a făcut demersurile legale la Guvern pentru deblocarea din rezerva de stat a unei cantități de 250.000 de tone de că rbune în vederea traversării în bune condiții a iernii care se apropie. Totuși, în condițiile creșterii prognozate în următorii ani a prețului la hidrocarburi și în condițiile actualei dependențe de o sursă unică de aprovizionare cu gaze naturale din import, specialiștii din cadrul Ministerului Economiei cred ca producția de energie pe bază de că rbune reprezintă principala opțiune de viitor ale României. Trebuie sa remarcă m că județul Vâlcea are un mare producă tor independent de energie CET Govora, ce produce energie în cogenerare (electrică și termică ) pe bază, în principal, de lignit. Problema este că acest lignit este slab caloric, iar aprovizionarea de la Exploatarea Minieră Berbești se realizează uneori cu dificultate din cauza eternelor probleme de la calea ferată. În rest, activitatea viitoare de la CET Govora nu pare să fie periclitată, având în vedere că s-au realizat și se realizează investiții considerabile de modernizare și de protejare a mediului înconjurător. Oricum, minele și prelucrarea că rbunelui prejudiciază mediul, ceea ce generează costuri suplimentare. Trebuie luate în calcul costurile de ecologizare și eventual de închidere a unor mine care vor intra în dezafectare. Să nu uităm că deja în România unele termocentrale importă că rbune din Polonia sau din Ucraina. De fapt, o analiză realizată de Ministerul Economiei în urma cu un deceniu, relevă faptul că rezervele de că rbune ne-ar ajunge timp de peste 100 de ani dacă vom consuma tot ca în acea perioadă . Într-adevăr, există rezerve mari de că rbune, totul este ca tehnologia de extracție să se îmbunătățească și asta va îmbunătăți și randamentul extracției și prețul că rbunelui și în final prețul energiei electrice și termice obținute pe bază de că rbuni.

 

       Investiții pentru modernizarea CET Govora

 

       În primăvara acestui an, primarul Mircea Gutău și Consiliul Local Râmnicu Vâlcea au decis alocarea unei sume de 6,22 milioane lei noi, provenită din fonduri guvernamentale, pentru retehnologizarea, modernizarea și dezvoltarea sistemelor centralizate de producere și distribuție a energiei termice aparținând CET Govora. Ca urmare a faptului că obiectivele supuse modernizării și retehnologizării se regăsesc în patrimoniul privat a două unități administrativ teritoriale de interes local respectiv Consiliul Local al Municipiului Râmnicu Vâlcea și Consiliul Județean Vâlcea, s-a intervenit la Ministerul Finanțelor Publice, în sensul ca din suma de 6,22 milioane lei noi, aprobată prin HG nr. 433/2006, 5,22 milioane lei noi să fie repartizată Consiliului Județean Vâlcea în vederea executării lucrărilor la obiectivele din patrimoniul acestuia. De asemenea, Guvernul României a aprobat repartizarea pe unități administrativ teritoriale a tranșei a doua din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru retehnologizarea, modernizarea și dezvoltarea sistemelor centralizate de producere și distribuție a energiei termice pe anul 2006, în valoare de 6,88 milioane lei noi și a modificat anexa la Hotărârea Guvernului nr. 433/2006, în sensul că suma de 5,22 milioane lei noi să fie utilizată de că tre Consiliul Județean Vâlcea. Ca urmare a acestui fapt, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru modernizarea instalațiilor CET Govora prevăzute în bugetul propriu al județului Vâlcea s-au majorat cu suma de 12,1 milioane lei noi, în vederea executării următoarelor lucrări: eficientizarea producției de abur de 35 BAR și 6 BAR la CET Govora; realizarea unei turbine cu abur condensație și priză de termoficare industrială de 150 MW; reabilitarea a 2 turnuri de răcire și montarea unei stații noi de pompe apă răcire; realizare sistem integral de contorizare și modernizare și dispecerizare a livrării de abur industrial și agent termic primar de termoficare urbană; sistem de monitorizare a emisiilor poluante la coș pentru instalațiile mari de ardere IMA 2 și IMA 3; achiziție și montaj a două schimbătoare de că ldură abur / apă fierbinte cu plăci inox pentru producerea agentului termic de termoficare; înlocuirea conductei tur de termoficare oraș de la colectorul stației de pompare TRA A II și stâlpul nr. 136 cca 1,8 km. Suma de 12 milioane de lei noi se va utiliza de că tre ordonatorul principal de credite, potrivit dispozițiilor legale, beneficiarul acestor fonduri fiind județul Vâlcea și vor fi administrate de Consiliul Județean Vâlcea, cu respectarea legislației în vigoare privind achizițiile publice. Având în vedere că există Consiliul Județean Vâlcea care are calitatea de acționar unic, consilierii județeni au decis mandatarea conducerii CET Govora să organizeze licitația publică privind achizițiile și execuția lucrărilor, cu respectarea legislației în vigoare privind achizițiile publice.

Andrei Bacalu