Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Catastrofă aviatică de proporții

Un avion s-a prăbușit în Munții Căpățânii

Catastrofăaviatică pe vârful Milescu, din munții că pățânii, în zona comunei Vaideeni. Un avion de mici dimensiuni, înmatriculat în Austria, cu trei pasageri la bord s-a prăbușit marți, 25 septembrie, în jurul orelor 15.00. Doi cetățeni austrieci și un român se aflau la bordul avionului. Toți cei trei pasageri au murit pe loc.  Pilotul Manfred Laa, de 54 ani, din Viena și Martin Rudel, de 46 ani, tot din Viena, trebuiau săfacă măsurători fotometrice pentru o firmădin București. Ei mai erau însoțiți de un fotograf român din Caracal, Cristian că tălin Petcu, de 32 ani.

În Vâlcea, nu au mai avut loc accidente aviatice din anul 1965, când un avion cu 7 pasageri la bord s-a prăbușit pe muntele Văleanu. Nu a existat nici un supraviețuitor.

Ultimul zbor al aeronavei

Avionul era de tip Diamond Aircraft, cu patru locuri și a decolat de pe aeroportul din Craiova la ora 14.30. Aeronava a dispărut de pe radar două ore mai târziu și s-a prăbușit, în zona Izvoarele Cernei, de la o altitudine de peste 1.700 de metri. Șeful Aeroportului din Craiova, Mircea Dumitru, a declarat că avionul efectua al doilea zbor în cursul zilei de marți, iar înainte de a pleca spre Vaideeni, aeronava a fost alimentată. Avionul se afla de la începutul săptămânii la Craiova, fiind angajat de o firmădin București pentru a efectua acțiuni de fotometrie. Aeronava era de mici dimensiuni, cântărind 1.800 de kilograme și având două motoare.

„Avionul se afla într-o misiune foto, avea toate autorizațiile necesare, și de la Armată, și de la Autoritatea Aeronautică CivilăRomână, iar la bord erau trei persoane. Potrivit reglementărilor românești, zborurile de acest tip trebuie realizate cu operator românesc. În acest caz, nu se poate vorbi despre niciun fel de ilegalitate în privința zborului”, au declarat surse din cadrul Autorității Aeronautice.

Alertă maximă a autorităților locale

Deși aeronava se prăbușise în jurul orelor 15.30, abia în jurul orelor 17.00, martorii oculari au reușit săanunțe Inspectoratul Județean pentru Situații de UrgențăVâlcea. Imediat, spre zona unde a avut loc accidentul aviatic, au fost trimise echipe de jandarmi și salvamontiști. Un elicopter al SMURD a survolat zona câteva ore, dar pentru că nu au reperat avionul s-au întors la Târgu Mureș. „În jurul orelor 15.30 au făcut un zbor pe deasupra muntelui Corșoru, s-au întors pe râul Cerna. Probabil că și-au dat seama că au o mică defecțiune la motor. Pierdeau din altitudine. Când au ajuns aproape de vârf, nu au mai urcat, motorul din dreapta sigur s-a oprit. Atunci pilotul a virat un pic spre dreapta. Nu a mai avut ce-i face, pentru că imediat avionul a că zut. Eu am ajuns la locul accidentului cam în 15 minute, m-am gândit că mai poate fi salvatăvreo persoanăde la bordul avionului. Mi-a fost frică de explozie, dar m-am apropiat de avion în speranța că mai era cineva în viață. Din păcate, nu am mai putut face nimic pentru că erau deja morți. Pilotul pe care l-am văzut bine era deja mort, i se vedea capul și o mână. Am găsit pașaportul unuia dintre austrieci, pentru că am înțeles că e vorba de două persoane din Austria și un român, care au plecat de la Craiova. Imediat am sunat la 112 și am anunțat accidentul” – ne-a declarat Gheorghe Giurcă , secretarul obștei „Muntele Corșoru”, cel care a ajuns primul la accident. Un alt martor ocular a fost și consilierul local PD din Vaideeni, Gheorghe Anica. „În jurul orei 14.00 – 14.30, avionul a făcut cursăvest – est. În jurul orei 15.00 –  15.30, avionul a venit dinspre est spre vest. S-a dus până în culmea muntelui și s-a întors, iar când s-a întors s-a înfipt în pământ. Este vorba de un avion de agrement, de patru persoane. Am găsit o singurăhartălângă avion, iar pe pilot l-am văzut. Este un bărbat în vârstăde vreo 40 – 45 de ani. Culmea este că nu a luat foc avionul” – ne-a precizat consilierul local.   

Primarul din Vaideeni, aproape de catastrofa aviatică

La momentul producerii accidentului aviatic, în zonăse afla și primarul localității Vaideeni, Ivan Jinaru, care însoțea o delegație de investitori pentru o microstațiune montană. „Când s-a produs accidentul aviatic eram cam la 1,5 kilometri de acea zonă. Am aflat destul de târziu de accident pentru că nu prea avem semnal pe telefoane. Când am fost anunțați totuși, cam la aproximativ 2 ore de la producerea accidentului, am plecat la fața locului. Eram într-o vizităinformală, săvedem ce e de făcut pentru a demara proiectul. Suntem în faza de proiectare și de studiu de fezabilitate pentru o microstațiune montană. însă , în primul rând trebuie săreparăm drumul și săne adresăm celor cu fondurile europene pentru agriculturăși dezvoltare rurală. Trebuie săobținem vreo 3 milioane de euro pentru repararea drumului ce duce pe munții că pățânii, iar restul pentru microstațiune cred că o săvinăde a sine. Poate sunt optimist, dar cred asta pentru că din moment ce asiguri baza cea mai importantă, adică infrastructura, lucrurile trebuie sămeargăde la sine. Nu costăchiar așa de mult, iar rețeaua electrică poate fi dusăpe o distanțăde circa 8 kilometri. Microstațiunea am vrea săconținăo pârtie de schi, un teleferic. Am în program ca anul viitor să măapuc de drum, iar tot proiectul cred că va fi gata în anul 2010. Primăria are un parteneriat cu „Fundația Vaideeni” din care fac parte foarte mulți investitori vâlceni ce sunt preocupați de situația localității noastre. Sper ca lucrurile sămeargădestul de bine, pentru că mulți dintre ei sunt posibili investitori” – susține Ivan Jinaru, primarul localității Vaideeni.

Anuța Handolescu, la locul accidentului

În seara zilei de marți, pe vârful Milescu, de la Izvorul Cernei, din Munții că pățânii s-au deplasat impresionante forțe de la ISU, jandarmi, poliție, procuratură, mașini medicalizate ale Ambulanței Vâlcea, precum și prefectul județului Vâlcea Anuța Handolescu. Toți au fost nevoiți săparcurgădistanța de peste 20 de kilometri până la locul accidentului, pe un drum anevoios. Inspectorul șef al ISU Vâlcea, Adrian Mesescu a declarat că deocamdatănu se poate face nimic pentru ca cei trei pasageri săfie scoși, urmând ca această operațiune săfie executatămiercuri dimineața. Mirosul puternic de kerosen, din cauza că ruia s-ar fi putut produce o explozie, lipsa de vizibilitate, acces deosebit de greu, întuneric, pantăpeste 45 grade, spațiu de manevrăredus au fost motivele pentru care s-a decis ca intervenția săfie amânată. S-a hotărât ca zona săfie păzităde jandarmi până a doua zi dimineața. „Nu se poate descarcera în această noapte, avionul este într-o râpăde 700 de metri. Jandarmii vor rămâne în noaptea asta lângă avion și mâine dimineațăvom urca. La ora asta nu se mai poate interveni, este periculos și din cauza cherosenului. Mâine dimineațăla prima oră, Inspectoratul pentru Situații de UrgențăVâlcea și Salvamontul vor veni cu toată aparatura necesară pentru descarcerare” – ne-a declarat prefectul județului Anuța Handolescu. toată noaptea epava avionului a fost păzităde un detașament de 7 jandarmi, având misiunea de a asigura paza și protecția resturilor rezultate în urma prăbușirii avionului.

Trupurile victimelor, scoase dintre fiarele distorsionate

Încă de la primele ore ale dimineții zilei de miercuri, 26 septembrie, reprezentanți de la Salvamont, Direcția Silvică , Autoritatea AerianăCivilăRomână, Ministerul Transporturilor, Inspectoratul Județean de Jandarmi, Inspectoratul pentru Situații de UrgențăVâlcea – cu 2 mijloace transport și accesorii pentru descarcerare, Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență, Ambulanța, Medicina Legală, Inspectoratul Județean de Poliție, Parchetul Horezu s-au întors în zonăpentru a scoate trupurile celor trei dintre fiarele contorsionate. După câteva ore de eforturi, echipele de descarcerare au reușit să-i scoatăpe cei trei.

Corpurile victimelor – doi cetățeni austrieci și un român – vor fi duse la morga din Horezu, După care vor fi transportate la Râmnicu-Vâlcea, pentru autopsie. Autoritățile încearcă săelucideze împrejurările accidentului. La anchetăva participa și o echipăa societății din Austria, care a construit avionul.

Șeful ISU Vâlcea, Adrian Mesescu, a spus că misiunea a fost prima de acest tip pe care oamenii lui au executat-o: „Operația de descarcerare a fost destul de grea. Au intervenit mai mulți factori care au determinat acest lucru. În primul rând, faptul că ne aflăm la o altitudine de 1.600 m, epava avionul și cele trei victime se aflau în pantă. A fost prima misiune de acest tip pe care am executat-o. Poziția avionului era foarte dificilăpentru descarcerare, dar într-un timp relativ scurt, am reușit descarcerarea fărăprobleme deosebite. Cei de la Autoritatea Aeronautică RomânăCivilăși de la Ministerul Transporturilor și-au făcut cercetările dânșilor de specialitate și probabil că până la urmăo sărecupereze întreaga epavăși elementele componente de bazăale avionului, în baza că rora vor stabili cauzele care au determinat prăbușirea acestuia. Acest tip de avion nu are cutie neagrăașa cum ne-au confirmat cei de la Autoritatea Aeronautică „.