Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Bilant negru al Programului SAPARD in judetul Valcea

” După patru ani în care Uniunea Europeană ne-a dat 50 milioane euro, ” cu toate că în acest an trebuiau să fie în derulare 13 proiecte eligibile cu fonduri disponibile, numai la jumătate din aceste proiecte s-a început execuția lucrărilor de construcție ” unele lucrări începute în anii anteriori nu au fost nici până astăzi recepționate, iar altele sunt într-o mare întârziere Față de graficul stabilit inițial ” unele dintre lucrări au fost construite de „mântuială”, în timp ce altele au fost afectate de calamitățile naturale (inundații, alunecă ri de teren) produse anul trecut

 

       În această perioadă , se împlinesc patru ani de când a demarat în toată țara celebrul Program SAPARD, finanțat din fondurile Uniunii Europene, și prin care s-au adus sume de peste 1 miliard de euro. Printre primele măsuri acreditate de program s-a numărat cel de îmbunătățire și dezvoltare a infrastructurii din mediul rural (drumuri, poduri, rețele de apă și canalizare). La nivelul județului Vâlcea, primi pași au fost mai timizi însă odată ce primarii de comune și autoritățile administrației județene au prins „șmecheria”, cererile de finanțare au început să curgă și mai mult. Din păcate, prin Măsura 2.1 a Programului SAPARD nu au putut fi finanțate decât 13-15 proiecte în fiecare an, deși existau alte proiecte eligibile dar fără finanțare asigurată. Astfel, în cei patru ani de derulare a Programului SAPARD (astăzi Agenția de Plăți, Dezvoltare Rurală și Pescuit) se poate spune că primăriile din județul Vâlcea au reușit să atragă, prin Măsura 2.1 „Îmbunătățirea infrastructurii în mediul rural” o sumă totală de circa 50 milioane de euro, din care cea mai mare parte reprezintă finanțare din partea Uniunii Europene. După cum se știe, de la 1 ianuarie 2007, Programul de pre-aderare SAPARD va dispărea, el urmând să fie înlocuit cu „SAPARD-ul românesc” la care se adaugă consistentele contribuții ale Comisiei Europene (de circa 2 miliarde de euro anual) pentru dezvoltarea rurală. Care este însă situația în prezent a derulării Programului SAPARD ?  

 

        La Livezi, proiectul a demarat doar pe hârtie

 

       Deși figurează în scriptele autorităților administrației publice județene ca „proiect eligibil cu fonduri disponibile începând din anul 2006″, lucrarea de modernizare a drumului comunal DC 75 Livezi Părăușani, comuna Livezi, nici măcar nu a demarat… Primarul comunei Livezi, Alexandrina Ivancu, a declarat că în prezent abia se depune caietul de sarcini pentru această investiție. „Merge foarte greu cu hârtiile, cu documentele pe care le solicită Agenția SAPARD. Procedurile complicate și birocrația fac imposibilă demararea lucrărilor în acest an”, a mai precizat primarul comunei Livezi, Alexandrina Ivancu. Proiectul a fost depus în octombrie 2002 la Biroul Regional de Implementare a Programului Sapard (BRIPS) de la Craiova, și are o valoare totală de peste 916.000 de euro, din care contribuția Uniunii Europene este de 687.000 de euro.

 

        Ultimele săpături la Șușani

 

       În prezent, lucrarea de alimentare cu apă din localitatea Șușani se află în faza finală, urmând să fie asigurate dotările pentru laborator După care se va realiza recepția. Dotarea laboratorului este realizată, în prezent, în proporție de 30%. Acest proiect a demarat anul trecut, și are o valoare totală de peste 997.000 de euro.

 

        Celebra firmă Condor și-a lăsat „amprenta” și la Perișani

 

       Luna trecută, autoritățile județene împreună cu reprezentanții administrației publice locale au realizat procedurile tehnice privind recepția lucrării de alimentare cu apă din localitatea Perișani, lucrare finanțată prin programul SAPARD Măsura 2.1 „Îmbunătățirea infrastructurii rurale”. Investiția de 24 de miliarde lei vechi pentru alimentarea cu apă a cinci sate din comuna Perișani are deja o întârziere de peste un doi ani, antreprenorul Condor SA Deva și subantreprenorul SC CCFACC SA Râmnicu Vâlcea solicitând mereu câte o „devansare” a termenului de recepție. Primul semnal de alarmă a fost tras de autorități în luna iulie a anului 2004, După ce s-a constatat că , cu mai puțin de o lună înaintea termenului inițial de recepție, fixat pentru 23 august 2004, cele două societăți de construcții, membre ale grupului de firme Sartex-Artex Hunedoara, nu realizaseră decât 25% din lucrări.

        

        Costuri împovărătoare pentru Primăria Ionești

 

       În comuna Ionești, lucrarea de refacere a drumului din satul Fotești s-a încheiat de peste un an, însă inundațiile produse în 2005 au afectat grav acest drum. „Nici până acum nu s-a făcut recepția acestei investiții. Surparea drumului s-a produs în zona Fotești, însă nu putem solicita fonduri pentru refacerea acestui drum întrucât nu s-a făcut recepția. Totuși, vreau să spun că ni s-a alocat de la Consiliul Județean Vâlcea o sumă de circa 1 miliard de lei, însă acești bani sunt pentru acoperirea dobânzilor și comisioanelor la creditul bancar ce a reprezentat partea de finanțare a primăriei. Oricum, alocă m în fiecare lună câte 120 de milioane de lei pentru plata dobânzilor la acest credit”, a mai declarat primarul comunei Ionești, Ion că tănoiu. De asemenea, tot în comuna Ionești a fost depus, săptămânile trecute, un proiect SAPARD, care vizează reabilitarea drumurilor forestiere. În acest program, autoritățile comunei au inclus drumul comunal Guguianca, un drum pe lungimea că ruia se desfășoară nu mai puțin de 50 de gospodării, iar accesul la magazine, dispensar și biserică se face pe o lungime de circa 3 kilometri.

 

        În Stroești, se așteaptă banii pe „Calamități”

 

       Primarul comunei Stroești, Tudor Istocescu, a declarat că deja autoritățile guvernamentale și Agenția SAPARD au aprobat alocarea celor 241.000 euro pentru lucrările de refacere a drumului afectat de calamități. „Procedurile birocratice de repartizare a sumei sunt mai complicate, de aceea va mai dura până când se va începe efectiv lucrarea. Am depus deja studiul geo, situațiile de lucrări și solicitarea de finanțare că tre Agenția SAPARD, însă sperăm ca până în luna iunie să completăm pentru a fi aprobate toate documentele solicitate de legislație”, a mai spus primarul comunei Stroești, Tudor Istocescu. De altfel, în localitate s-a derulat un proiect SAPARD pe măsura 2.1 „Îmbunătățirea infrastructurii rurale” de modernizare a drumului comunal DC 132 Stroești Dianu, pe o lungime de circa 5,1 kilometri. Valoarea totală a proiectului a fost de peste 27 miliarde lei vechi, drumul fiind afectat anul trecut în două puncte: în dreptul gospodăriilor lui Gheorghe Ionescu și Traian Ciuculescu

 

        Consiliul Județean doar supraveghează

 

       Conducerea Consiliului Județean Vâlcea continuă, de asemenea demersurile pentru finalizarea lucrărilor vizând reabilitarea drumurilor și rețelelor de apă și canalizare finanțate prin Programul SAPARD – Măsura 2.1. În acest an, prin această măsură, sunt în derulare 13 proiecte eligibile cu fonduri disponibile la care execuția lucrărilor de construcție a început în acest an. Valoarea totală a celor 13 proiecte este de peste 9,4 milioane euro, din care 7 milioane de euro contribuția Uniunii Europene, iar restul de 2,4 milioane euro reprezintă contribuția de la bugetul național și local.

Andrei Bacalu