Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Administratorul public ‘Bau-Baul’ primarilor din judet

           ” U.E. prinde edilii-șefi din Vâlcea nepregătiți ” Redactorii publicației VOCEA VÂLCII au realizat, zilele trecute, un sondaj de opinie, printre edilii-șefi vâlceni, pentru a vedea dacă s-au familiarizat cu termenul de administrator public. Răspunsurile au fost dintre cele mai ilare. Mulți primari, dintre cei contactați telefonic, habar nu au ce înseamnă un administrator public sau ce atribuții îi revin acestuia. Câțiva edili-șefi au fost de părere că dacă legea îi va obliga săangajeze un astfel de funcționar, atunci se văd nevoiți săo respecte. Unii dintre ei, cred că un administrator public poate fi util, însă , că doar puține instituții își vor permite „luxul”. În accepțiunea lor, acesta trebuie plătit cu bani grei. Desigur, au existat voci din rândul primarilor, care au declarat că încadrarea în funcție a unui administrator public este total nepotrivită, pentru că , astfel, ar rămâne fărăatribuții și ar trebui săplece acasă

 

           În contextul schimbărilor produse în cadrul procesului de reformă a administrației publice românești s-a constatat necesitatea îmbunătățirii managementului în administrația publică locală, prin separarea palierului politic de cel executiv și prin atragerea de specialiști cu o înaltăcalificare. Ministerul Administrației și Internelor propune, introducerea unei noi funcții în administrația publică locală, aceea de administrator public, menităsă asigure aplicarea principiilor managementului economic prin proiectarea, executarea și urmărirea eficientăa serviciilor publice locale. Inițiativa de a introduce funcția de administrator public la nivelul administrației publice locale românești vizeazăcreșterea gradului de profesionalism în funcționarea autorităților publice la nivel de județ, municipiu, oraș și comună. Modelul aplică rii managementului economic în administrația publică este originar din Statele Unite ale Americii și din statele vest-europene (în special, țările anglo-saxone), unde serviciile comunitare sunt organizate pe baza principiilor aplicabile în sectorul privat, sub coordonarea unui City Manager/Director Executiv. Între țările europene care aplică acest model de coordonare a serviciilor publice locale prin intermediul unei alte persoane decât primarul se numără: Belgia, Danemarca, Germania, Irlanda, Letonia, Marea Britanie, Olanda și Suedia.

           Post opțional

           În România, conceptul de administrator public a fost introdus prin Legea nr. 286/2006 care modifică și completeazăLegea nr. 215/2001 a administrației publice locale. Cadrul legal este orientativ, permițând autorităților administrației publice locale săînființeze postul de administrator public și lăsând la latitudinea acestora numărul și importanța atribuțiilor conferite persoanei din funcția respectivă. Pentru moment, așadar, această funcție are un caracter opțional. Astfel, administratorul public ar urma săfie un secundant al primarului, preluând mare parte din atribuțiile executive ale acestuia. Degrevat de multitudinea de sarcini de rutinăpe care le are un edil din zilele noastre (cum ar fi semnarea autorizațiilor de construcție sau a notelor chiar și pentru cele mai mărunte achiziții), primarul ar avea doar inițiativa, ar concepe strategia de întreținere și dezvoltare a urbei, iar administratorul public ar pune-o în aplicare.

           Administratorul public o necunoscutăpentru primarii vâlceni

           Redactorii publicației VOCEA VÂLCII au realizat, zilele trecute, un sondaj de opinie, printre edilii-șefi vâlceni, pentru a vedea dacă s-au familiarizat cu termenul de administrator public. Răspunsurile au fost dintre cele mai ilare. Mulți primari, dintre cei contactați telefonic, habar nu au ce înseamnă un administrator public sau ce atribuții îi revin acestuia.   Dintre primarii contactați telefonic, câțiva edili-șefi au fost de părere că dacă legea îi va obliga săangajeze un astfel de funcționar, atunci se văd nevoiți săo respecte. Unii dintre ei, cred că un administrator public poate fi util, însă , că doar puține instituții își vor permite „luxul”. În accepțiunea lor, acesta trebuie plătit cu bani grei. Desigur, au existat voci din rândul primarilor, care au declarat că încadrarea în funcție a unui administrator public este total nepotrivită, pentru că , astfel, ar rămâne fărăatribuții și ar trebui săplece acasă.

Iatăcum au răspuns o serie de edili la întrebarea adresatăde noi: „Ce înseamnă un administrator public? Știți ce atribuții va avea acesta conform noii legi a administrației publice? Veți angaja un astfel de funcționar, După integrarea României în Uniunea Europeană ?”

           Primarii habarniști

           Dumitru Drăghici edil-șef Amărăști unul  dintre puținii primari care au știut sărăspundăla întrebarea adresatăde noi, este de părere că un administrator public este important pentru comunitatea pe care o conduce: „Știu foarte bine ce înseamnă un administrator public și sunt în că utarea unui astfel de funcționar. Dacă nu găsim unul în viitorul apropiat, ne va fi foarte greu săaccesăm fondurile europene și săcheltuim, în mod eficient, banii primiți de la U.E. Și mâine aș angaja unul, de aș putea”¦”. Primarul comunei Crețeni, Ion Spârleanu ar vrea un administrator public, numai că nu prea știe exact ce atribuții ar putea avea el, în cadrul instituției. „În cazul în care legea ne va obliga săangajăm așa ceva, atunci așa vom proceda. Oricum, încadrarea unui asemenea funcționar ar implica și cheltuirea, probabil, unei sume importante din bugetul local, pentru plata salariului acestuia și bani nu avem foarte mulți. Vom vedea”¦ E o chestiune care trebuie gândităfoarte bine” crede el. Ion Croitoru, viceprimarul localității Glăvile este total pe dinafară.  În opinia sa, administratorul public se va ocupa cu administrarea domeniului public”¦ „Deocamdatănu știu nimic. În tot cazul, administratorul public se va ocupa cu administrarea comunei, nu? Poate scoatem la concurs un astfel de post, cine știe?!? Ar fi nevoie de unul, deși vicele se ocupăde administrarea domeniului public, și, în această situație, administratorul acesta ce rol ar mai putea avea?” se întreabăedilul.

           Administratorul public „care este”

           Ion Toma, primarul din Laloșu nu prea știe ce este cu administratorul public, dar, oricine ar fi el, crede edilul, trebuie plătit cu bani mulți din bugetul local.

„Da, voi angaja unul. Îmi trebuie. Știu și cu ce se ocupă: este un administrator„¦ care administreazăcomuna. Așa e, nu? Bani este, pentru el.  Stăm binișor”¦ Poate îmi mai preia și mie din sarcini. Mda, ar fi bun unul” a concluzionat Ion Toma. Primarul comunei Păușești Măglași, pare rupt de realitate și, mai grav, de modifică rile apărute în legea administrației publice locale. „Eu știu, poate. Numai săne permitălegea încadrarea unui astfel de funcționar. Dacă ar exista un astfel de administrator public, eu nu aș avea nimic cu el”¦ Doar că nu prea știu ce ar mai face și ăsta! Ce săatribuții are? Păi, de ce săzic eu? Ce săspun? Sărăspund la întrebare? Puteți să-mi dați un telefon mai târziu ca săstăm de vorbă? Văspun atunci ce avem, de gând săfacem. Ce ziceți, e bine?” ne-a declarat el, nelămurit. Viorel Andreiță, primarul Sineștiului, pare săstăpânească foarte bine problema. El susține că se gândește de mai mult timp, să-și „procure” un administrator public. Problema este, spune primarul, că în ziua de azi, un astfel de funcționar, este cam greu de găsit. „Măgândesc de mult săangajez un administrator public, însă , deocamdată, ne este imposibil. Un asemenea funcționar are un rol foarte bine definit în administrația publică locală, mai ales că , în acest moment, nu avem nici un proiect cu bani europeni, în derulare” a menționat primarul.

           „Dacă vine administratorul public, eu ce fac? Măplimb prin comună, sădau bunăziua la cetățeni?”

           Dumitru Niță edilul-șef al comunei Vâlcene, Valea Mare ne-a declarat că va angaja un astfel de funcționar, doar dacă legea prevede, în mod expres, acest lucru. Cred că da, dacă ne obligălegea. Da, da, e bun. Îhâm, mda, îîîî da, da. E bun, bun” a răspuns monosilabic, primarul. În schimb, Ion Dobre, edilul localității Pesceana nu e deloc de acord cu angajarea unui administrator public, care zice el, trebuie săfie și foarte „scump”.

„Acest funcționar este important, dar depinde din ce punct de vedere privim acest aspect”¦ La noi în comunănu prea avem nevoie de așa ceva, că e o localitate mică . Nu avem societăți comerciale, nu prea avem probleme mari în Pesceana. O fi bun, nu zic nu, dar într-o comunămai mare”¦ Și, în plus, nu poți săangajezi așa pe oricine. El trebuie săcunoască foarte bine legislația în vigoare, nu săfie un neavenit. Pânăla urmă, ce nevoie am avea noi de un administrator public, atâta timp cât în primărie avem contabili și alți angajați care se ocupăcu treburi de genul acesta. Din punctul meu de vedere, ar fi mult mai indicat ca în locul acestui administrator public săangajăm un specialist în cadastru sau un topometrist. Poate îi dăm administratorului atribuțiile unui inginer în cadastru sau topometrist!?! Ar fi mult mai indicat, da”¦  Decât să-i dăm lui 10-15 milioane lei vechi pe lună, mai bine dau la un specialist în cadastru. Ãla măajutămai mult. Sunt atâția oameni din comunele vâlcene, care merg la Vâlcea atunci când au nevoie de câte un proiect. Păi, nu ar fi mai bine, săangajăm pe cineva care săse ocupe de treaba asta, la primăriile din mediul rural? Un specialist pe treburile astea cu Uniunea Europeană , ne-ar trebui, ce-i drept. Și dacă vine administratorul ăsta public, eu ce mai fac? înseamnă că lui îi revin toate atribuțiunile mele, iar eu o sămăplimb prin comună, doar ca sădau „bunăziua” la cetățeni? Ce o săle spun? «Eu nu prea mai am de ce săstau pe la primărie, că treaba o face administratorul public». Nu prea merge așa”¦” a răspuns el, contrariat.

Prefectul județului, Anuța Handolescu a declarat că ar fi foarte bine ca primarii care nu se descurcă cu legislația Europeană , să-și angajeze un administrator public, care îi poate ajuta în obținerea de fonduri cu finanțare de la Uniunea Europeană . „Cei care nu vor face acest lucru, considerând că trebuie sădea bani din bugetul local, s-ar putea sărămânăcodași la capitolul atragere de bani europeni” a menționat ea.

Olivia Pirvu