” U.E. prinde edilii-șefi din Vâlcea nepregătiți
Redactorii publicației VOCEA VÂLCII au realizat, zilele trecute, un sondaj de opinie, printre edilii-șefi vâlceni, pentru a vedea dacă s-au familiarizat cu termenul de administrator public. Răspunsurile au fost dintre cele mai ilare. Mulți primari, dintre cei contactați telefonic, habar nu au ce înseamnă un administrator public sau ce atribuții îi revin acestuia. Câțiva edili-șefi au fost de părere că dacă legea îi va obliga să angajeze un astfel de funcționar, atunci se văd nevoiți să o respecte. Unii dintre ei, cred că un administrator public poate fi util, însă , că doar puține instituții își vor permite „luxul”. În accepțiunea lor, acesta trebuie plătit cu bani grei. Desigur, au existat voci din rândul primarilor, care au declarat că încadrarea în funcție a unui administrator public este total nepotrivită, pentru că , astfel, ar rămâne fără atribuții și ar trebui să plece acasă
În contextul schimbărilor produse în cadrul procesului de reformă a administrației publice românești s-a constatat necesitatea îmbunătățirii managementului în administrația publică locală, prin separarea palierului politic de cel executiv și prin atragerea de specialiști cu o înaltă calificare. Ministerul Administrației și Internelor propune, introducerea unei noi funcții în administrația publică locală, aceea de administrator public, menită să asigure aplicarea principiilor managementului economic prin proiectarea, executarea și urmărirea eficientă a serviciilor publice locale. Inițiativa de a introduce funcția de administrator public la nivelul administrației publice locale românești vizează creșterea gradului de profesionalism în funcționarea autorităților publice la nivel de județ, municipiu, oraș și comună. Modelul aplică rii managementului economic în administrația publică este originar din Statele Unite ale Americii și din statele vest-europene (în special, țările anglo-saxone), unde serviciile comunitare sunt organizate pe baza principiilor aplicabile în sectorul privat, sub coordonarea unui City Manager/Director Executiv. Între țările europene care aplică acest model de coordonare a serviciilor publice locale prin intermediul unei alte persoane decât primarul se numără: Belgia, Danemarca, Germania, Irlanda, Letonia, Marea Britanie, Olanda și Suedia.
Post opțional
În România, conceptul de administrator public a fost introdus prin Legea nr. 286/2006 care modifică și completează Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale. Cadrul legal este orientativ, permițând autorităților administrației publice locale să înființeze postul de administrator public și lăsând la latitudinea acestora numărul și importanța atribuțiilor conferite persoanei din funcția respectivă. Pentru moment, așadar, această funcție are un caracter opțional. Astfel, administratorul public ar urma să fie un secundant al primarului, preluând mare parte din atribuțiile executive ale acestuia. Degrevat de multitudinea de sarcini de rutină pe care le are un edil din zilele noastre (cum ar fi semnarea autorizațiilor de construcție sau a notelor chiar și pentru cele mai mărunte achiziții), primarul ar avea doar inițiativa, ar concepe strategia de întreținere și dezvoltare a urbei, iar administratorul public ar pune-o în aplicare.
Administratorul public o necunoscută pentru primarii vâlceni
Redactorii publicației VOCEA VÂLCII au realizat, zilele trecute, un sondaj de opinie, printre edilii-șefi vâlceni, pentru a vedea dacă s-au familiarizat cu termenul de administrator public. Răspunsurile au fost dintre cele mai ilare. Mulți primari, dintre cei contactați telefonic, habar nu au ce înseamnă un administrator public sau ce atribuții îi revin acestuia. Dintre primarii contactați telefonic, câțiva edili-șefi au fost de părere că dacă legea îi va obliga să angajeze un astfel de funcționar, atunci se văd nevoiți să o respecte. Unii dintre ei, cred că un administrator public poate fi util, însă , că doar puține instituții își vor permite „luxul”. În accepțiunea lor, acesta trebuie plătit cu bani grei. Desigur, au existat voci din rândul primarilor, care au declarat că încadrarea în funcție a unui administrator public este total nepotrivită, pentru că , astfel, ar rămâne fără atribuții și ar trebui să plece acasă.
Iată cum au răspuns o serie de edili la întrebarea adresată de noi: „Ce înseamnă un administrator public? Știți ce atribuții va avea acesta conform noii legi a administrației publice? Veți angaja un astfel de funcționar, După integrarea României în Uniunea Europeană ?”
Primarii habarniști
Dumitru Drăghici edil-șef Amărăști unul dintre puținii primari care au știut să răspundă la întrebarea adresată de noi, este de părere că un administrator public este important pentru comunitatea pe care o conduce: „Știu foarte bine ce înseamnă un administrator public și sunt în că utarea unui astfel de funcționar. Dacă nu găsim unul în viitorul apropiat, ne va fi foarte greu să accesăm fondurile europene și să cheltuim, în mod eficient, banii primiți de la U.E. Și mâine aș angaja unul, de aș putea”¦”. Primarul comunei Crețeni, Ion Spârleanu ar vrea un administrator public, numai că nu prea știe exact ce atribuții ar putea avea el, în cadrul instituției. „În cazul în care legea ne va obliga să angajăm așa ceva, atunci așa vom proceda. Oricum, încadrarea unui asemenea funcționar ar implica și cheltuirea, probabil, unei sume importante din bugetul local, pentru plata salariului acestuia și bani nu avem foarte mulți. Vom vedea”¦ E o chestiune care trebuie gândită foarte bine” crede el. Ion Croitoru, viceprimarul localității Glăvile este total pe dinafară. În opinia sa, administratorul public se va ocupa cu administrarea domeniului public”¦ „Deocamdată nu știu nimic. În tot cazul, administratorul public se va ocupa cu administrarea comunei, nu? Poate scoatem la concurs un astfel de post, cine știe?!? Ar fi nevoie de unul, deși vicele se ocupă de administrarea domeniului public, și, în această situație, administratorul acesta ce rol ar mai putea avea?” se întreabă edilul.
Administratorul public „care este”
Ion Toma, primarul din Laloșu nu prea știe ce este cu administratorul public, dar, oricine ar fi el, crede edilul, trebuie plătit cu bani mulți din bugetul local.
„Da, voi angaja unul. Îmi trebuie. Știu și cu ce se ocupă: este un administrator„¦ care administrează comuna. Așa e, nu? Bani este, pentru el. Stăm binișor”¦ Poate îmi mai preia și mie din sarcini. Mda, ar fi bun unul” a concluzionat Ion Toma. Primarul comunei Păușești Măglași, pare rupt de realitate și, mai grav, de modifică rile apărute în legea administrației publice locale. „Eu știu, poate. Numai să ne permită legea încadrarea unui astfel de funcționar. Dacă ar exista un astfel de administrator public, eu nu aș avea nimic cu el”¦ Doar că nu prea știu ce ar mai face și ăsta! Ce să atribuții are? Păi, de ce să zic eu? Ce să spun? Să răspund la întrebare? Puteți să-mi dați un telefon mai târziu ca să stăm de vorbă? Vă spun atunci ce avem, de gând să facem. Ce ziceți, e bine?” ne-a declarat el, nelămurit. Viorel Andreiță, primarul Sineștiului, pare să stăpânească foarte bine problema. El susține că se gândește de mai mult timp, să-și „procure” un administrator public. Problema este, spune primarul, că în ziua de azi, un astfel de funcționar, este cam greu de găsit. „Mă gândesc de mult să angajez un administrator public, însă , deocamdată, ne este imposibil. Un asemenea funcționar are un rol foarte bine definit în administrația publică locală, mai ales că , în acest moment, nu avem nici un proiect cu bani europeni, în derulare” a menționat primarul.
„Dacă vine administratorul public, eu ce fac? Mă plimb prin comună, să dau bună ziua la cetățeni?”
Dumitru Niță edilul-șef al comunei Vâlcene, Valea Mare ne-a declarat că va angaja un astfel de funcționar, doar dacă legea prevede, în mod expres, acest lucru. „ Cred că da, dacă ne obligă legea. Da, da, e bun. Îhâm, mda, îîîî da, da. E bun, bun” a răspuns monosilabic, primarul. În schimb, Ion Dobre, edilul localității Pesceana nu e deloc de acord cu angajarea unui administrator public, care zice el, trebuie să fie și foarte „scump”.
„Acest funcționar este important, dar depinde din ce punct de vedere privim acest aspect”¦ La noi în comună nu prea avem nevoie de așa ceva, că e o localitate mică . Nu avem societăți comerciale, nu prea avem probleme mari în Pesceana. O fi bun, nu zic nu, dar într-o comună mai mare”¦ Și, în plus, nu poți să angajezi așa pe oricine. El trebuie să cunoască foarte bine legislația în vigoare, nu să fie un neavenit. Până la urmă, ce nevoie am avea noi de un administrator public, atâta timp cât în primărie avem contabili și alți angajați care se ocupă cu treburi de genul acesta. Din punctul meu de vedere, ar fi mult mai indicat ca în locul acestui administrator public să angajăm un specialist în cadastru sau un topometrist. Poate îi dăm administratorului atribuțiile unui inginer în cadastru sau topometrist!?! Ar fi mult mai indicat, da”¦ Decât să-i dăm lui 10-15 milioane lei vechi pe lună, mai bine dau la un specialist în cadastru. Ăla mă ajută mai mult. Sunt atâția oameni din comunele vâlcene, care merg la Vâlcea atunci când au nevoie de câte un proiect. Păi, nu ar fi mai bine, să angajăm pe cineva care să se ocupe de treaba asta, la primăriile din mediul rural? Un specialist pe treburile astea cu Uniunea Europeană , ne-ar trebui, ce-i drept. Și dacă vine administratorul ăsta public, eu ce mai fac? înseamnă că lui îi revin toate atribuțiunile mele, iar eu o să mă plimb prin comună, doar ca să dau „bună ziua” la cetățeni? Ce o să le spun? «Eu nu prea mai am de ce să stau pe la primărie, că treaba o face administratorul public». Nu prea merge așa”¦” a răspuns el, contrariat.
Prefectul județului, Anuța Handolescu a declarat că ar fi foarte bine ca primarii care nu se descurcă cu legislația Europeană , să-și angajeze un administrator public, care îi poate ajuta în obținerea de fonduri cu finanțare de la Uniunea Europeană . „Cei care nu vor face acest lucru, considerând că trebuie să dea bani din bugetul local, s-ar putea să rămână codași la capitolul atragere de bani europeni” a menționat ea.
Olivia Pirvu
Lasă un comentariu