Acasă Arhiva 112 – Numărul care salvează vieți

112 – Numărul care salvează vieți

Zilnic, sute sau chiar mii de persoane se aflăîntr-o Continuă luptăcu moartea. Pentru acestea o secundăpoate conta enorm, o secundăpoate însemna distanța dintre viațăși moarte. Chiar dacă , noi, oamenii de rând, nu ne dăm seama existăpersoane care ne pot salva  chiar de la distanță, la capătul telefonului. Este vorba despre dispecerii Numărului Unic pentru Apeluri de Urgență112, cele care ne răspund la telefon atunci când avem nevoie de o Ambulanță, de Poliție, Jandarmi sau Pompieri

 

112 – cel mai apelat număr de telefon din România

 

Sistemul Național Unic pentru Apel de Urgență(SNUAU) a fost introdus în România în luna martie a anului 2005. De atunci,  a fost introdus numărul 112 prin intermediul că ruia fiecare persoanăaflată  într-un pericol poate anunța instituțiile abilitate sărezolve  situația.

În România, numărul 112 este cel mai apelat. Zilnic, zeci de mii de persoane sunăla 112 pentru a chema o ambulanță, pentru a solicita ajutorul poliției sau, din păcate, pentru a face o glumă. Atunci când avem un accident sau vedem o persoanărănită, primul lucru care ne vine în minte este săanunțăm Salvarea sau Poliția apelând numărul 112. Dar ce ne facem atunci când acest număr de telefon este blocat de inconștienți care, pur și simplu, nu au ce face sau vor săle facă o farsădispecerilor 112?

 

20 de milioane de apeluri în numai 7 luni

 

La nivelul întregii țări, Numărul Unic pentru Apeluri de 112 a fost apelat numai în acest an de aproximativ 20 de milioane de ori, și dintre aceste apeluri – 1.500.000 – au fost reale. Conform declarațiilor colonelului Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicații Speciale București,  majoritatea apelurilor au reprezentat urgențe medicale -900.000. De asemenea, colonelul Fulea ne-a declarat că Poliția a fost solicitatăîn 500.000 de cazuri, Pompierii în 70.000 de cazuri, iar Jandarmeria – de 30.000 de ori.

Aproximativ 90% dintre  apelurile că tre 112 din țara noastrăsunt false.  Acest fapt este îngrijorător deoarece, uneori, o singurăsecundăpoate însemna o viațăsalvatăsau o viațăpierdută.

 

În Vâlcea, peste 50.000 de apeluri false

 

În luna iulie a.c., în județul Vâlcea, telefoanele Serviciului 112 au sunat de 58.371 de ori, numai 5650 fiind apeluri reale aparținând unor persoane care se aflau într-o situație de criză. Cele mai multe dintre acestea, 2.950, au fost pentru  Serviciul de AmbulanțăVâlcea, apoi 2.316 pentru  Poliție. De cele mai puține ori, s-a solicitat intervenția Inspectoratului pentru Situații de Urgență-334 și cea a  Jandarmeriei Vâlcea-50.

Colonelul inginer Alexandru Marcu, șeful Oficiului Județean de Telecomunicații Speciale Vâlcea (OJTS), ne-a declarat că : „Procentul de apeluri false în Vâlcea este de peste 90%, ceea ce este îngrijorător. Avem o medie de 2100 apeluri pe zi, numai 200 dintre aceste apeluri dovedindu-se a fi adevărate. Dintre acestea, majoritatea 80-100 de cazuri necesităintervenția Serviciului de AmbulanțăVâlcea, 60-80 sunt adresate Poliției, iar Pompierilor le sunt transferate între 20 și 40 pe zi”. De asemenea, colonelul Marcu ne-a mai declarat că Ambulanța, Poliția, Pompierii și Jandarmeria primesc numai apeluri reale, care necesităcu adevărat intervenția de urgență, și asta pentru că cei de la STS filtreazăapelurile. Majoritatea telefoanelor cu apeluri false sunt făcute de copii sau de tineri. „Ne dăm seama de momentele în care copii au pauzăpentru că numărul apelurilor că tre 112 crește considerabil”- ne-a spus colonelul Marcu.

 

Amenzi consistente pentru glumeți

 

Ceea  ce puțini dintre vâlceni știu este că riscă amenzi considerabile sau chiar săfie închiși, în cazul în care apeleazănumărul 112 fără a avea cu adevărat nevoie, periclitând astfel viața unor alte persoane. Apelarea  falsăsau abuzivăeste sancționatăcu amendăde la  100 la 500 de lei. Purtătorul de cuvânt al STS, Adrian Fulea, ne-a declarat că : „Amenințările cu dispozitive explozive intrăsub incidența legii penale, sunt încadrate la terorism și se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani”.

 

Apelanții cronici sunăde sute de ori pe zi

 

La dispeceratul 112 al STS Vâlcea lucrează14 operatoare. Acestea răspund, zilnic, la mii de telefoane, și sunt cele care transmit informațiile mai departe că tre Serviciul de Ambulanță, Inspectoratul Județean de Poliție Vâlcea, Inspectoratul pentru Situații de Urgențăsau Jandarmeria  Vâlcea, în funcție de situație.

„Este o muncă solicitantă, mai ales că nici unul dintre apeluri nu seamănăcu celalalt”, ne-a declarat una dintre dispecerele pe care le-am găsit răspunzând la solicitările vâlcenilor. Operatoarele 112 lucrează8 ore pe zi și au o pauzăde 10 minute la oră. „Tura de noapte este cea mai dificilă. Nu ne permitem săfim obosite. Trebuie săfim mereu în alertăca săputem răspunde apelurilor”- ne-a spus o altădispeceră. Una dintre probleme cu care se confruntă dispecerele 112 o reprezintăapelanții cronici, acele persoane care sunăde mai multe ori, făcându-le astfel pe operatoare săpiardătimp. „De cele mai multe ori aceste persoane sunăde pe telefoane publice și ne sunăchiar și de 40 de ori  în aceeași zi”, ne-a declarat una dintre dispecerele 112.

În timpul pe care l-am petrecut la sediul OJTS Vâlcea, telefoanele au sunat în permanență. La un moment dat,   unul dintre apelanții cronici a sunat. Persoana nu a spus nimic, a așteptat câteva secunde cât timp dispecera l-a întrebat ce urgențăare și apoi a închis telefonul. „Am avut persoane care ne-au sunat chiar și de 200 de ori în aceeași zi. În acest moment ne-a sunat un apelant cronic. Ne-a sunat deja de zeci de ori. Din cauza acestor persoane, nu putem trata apelurile reale. Chiar dacă acestea ne sunăfrecvent, noi trebuie săacordăm tuturor apelurilor aceeași prioritate”- ne-a mai declarat dispecera 112.

Operatoarele care răspund la telefonul 112 sunt antrenate special pentru munca pe care o fac. Ele trebuie săconducă discuțiile cu persoanele care le contacteazăastfel încât săobținătoate informațiile de care au nevoie medicii de la Ambulanță. În numai 15 secunde, cât dureazăun telefon la 112, dispecerele completeazăo fișăde caz în care este înscris numele persoanei, localitatea unde s-a petrecut evenimentul, numărul de telefon și un punct de reper pentru cei care trebuie săajungăprimii la locul evenimentului.

Șeful Serviciului de Răspuns Apel Urgențădin cadrul OJTS Vâlcea, maiorul inginer Sorin Cleoantă, ne-a declarat: „Dispecerele noastre stabilesc în funcție de apeluri  primite care sunt mai importante. Oamenii ne sunăuneori și pentru a ne cere informații despre Instituțiile Publice așa încât dispecerele noastre trebuie săafle rapid care este motivul pentru care am fost contactați. Pentru cei care se aflăîntr-un pericol, minutele care trec până ajunge ambulanța pot părea o veșnicie”. Deseori se întâmplăca oamenii, deși sunt rugați săținălinia deschisă, săînchidătelefonul. Este cazul celor de la țară care cred că dacă au sunat la 112 problema lor s-a rezolvat. În realitate, nu este chiar așa pentru că dispecerele 112 trebuie sătrimităcazul mai departe la Ambulanță, Poliție, Jandarmi sau Pompieri. „Existăoameni care ne sunăși apoi închid telefonul. Aceștia sunt în general oameni bătrâni de la țară . Noi îi reapelăm și le explică m că trebuie să rămână la telefon ca săle facem legătura mai departe”- ne-a mai spus acesta.

 

Bolnavii cer ajutor

 

În intervalul de timp pe care l-am petrecut în compania celor de la OJTS, telefoanele au sunat în permanență. La un moment dat, dispeceratul a fost anunțat că unui bărbat în vârstăde 80 ani și i s-a făcut rău.  În numai câteva secunde, dispecerele au aflat că acesta suferea din cauza unei tumori renale și au trimis o ambulanțăla locul unde se afla bolnavul.

 Un alt caz care a fost transmis Serviciului de AmbulanțăVâlcea a fost cel al unui bărbat în vârstăde 46 ani din Horezu care și-a tăiat mâna la circular.

Ca și cum nu ar fi fost de ajuns, un telefon a anunțat un scandal în comuna Strejeștii de Sus, județul Olt. Operatoarea i-a făcut imediat celui care a sunat legătura cu dispeceratul din județul aparținător. „La o orăde vârf este posibil săexiste probleme la limitele de județ, iar apelurile din județele apropiate Vâlcii săne fie transmise. Noi le facem legătura oamenilor cu cei de la dispeceratul din județul respectiv” – ne-a mai declarat maiorul  Sorin Cleoantă.

Deseori, mai ales în cazul bolnavilor care provin din mediul rural, cei de la 112 se confruntă cu o problemă. Ei nu știu cu exactitate locul unde trebuie sătrimităo salvare, dacă persoana de la capătul firului nu le dăun punct de reper corect. „Am primit un telefon din Băbeni, iar atunci când am întrebat unde locuiește bolnavul ni s-a spus că stălângă”polițaiul Johny”. Altădatăun domn ne-a spus că are o mașinăalbastrăîn curte. Dar dacă toți locuitorii acelei localități ar fi avut mașini albastre?”- ne-a povestit una dintre operatoarele 112.

 

Cum funcționează112?

 

Apelarea numărul 112 este gratuităși reprezintăo cale rapidăde a comunica cu dispeceratele de urgență(Poliție, Pompieri, Ambulanță, Jandarmerie) în timpul unei situații de criză. Sistemul 112 funcționeazăla nivelul întregii țări, în toate rețelele de telefonie, fixe sau mobile.

Numărul de telefon 112 trebuie apelat doar atunci când avem cu adevărat nevoie de ajutorul autorităților. Dispeceratele 112 funcționeazăîn fiecare reședințăde județ, iar personalul centrelor de preluare a apelurilor de urgență112 este compus din profesioniști care răspund la telefoane 24 din 24 de ore.  Aceștia sunt instruiți

pentru a asista apelanții și a-i ajuta în cel mai scurt

timp posibil.

 

Modalitatea de procesare a unui caz

 

Dispecerii de la 112 adreseazăapelanților întrebări astfel încât săpoatăidentifica natura urgenței pentru ca apoi solicita ajutor agențiilor de urgență. (Ambulanță, Poliție, Pompieri, Jandarmerie)

 

Ce trebuie săfacem

 

În momentul în care sunăm la 112 trebuie săspunem ce urgențe avem, locul unde ne aflăm, numele nostru și al persoanei care se aflăîn pericol, precum și numărul de telefon de la care sunăm. Centrele de preluare a apelurilor de urgențădispun de o bazăde date prin intermediul că reia apelul este localizat astfel încât aceștia cunosc cu exactitate locul unde s-a produs evenimentul. Este foarte important săsunăm la 112 numai dacă avem o urgență, astfel putem salva vieți.

 

image_pdfVezi ca PDFimage_printPrintează articolul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.