Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Mărul discordiei: cimitirul sătesc

 Conflictul religios din Pesceana Continuă

Conflictul religios din comuna vâlceană Pesceana este departe de a se stinge. Certurile dintre ortodocși și greco-catolici Continuă , de data acesta sursa neînțelegerilor fiind cimitirul din localitatea Predești. Câțiva dintre enoriașii preotului trecut la cultul greco-catolic au dat în judecatăparohia ortodoxădin sat și Episcopia Râmnicului pentru a obține dreptul de a face parastas în rit greco-catolic la mormintele rudelor îngropate în acel cimitir. Luna trecută, Curtea de Apel Pitești a dat o hotărâre definitivăși irevocabilăprin care preotul greco-catolic Victor Tudor a primit dreptul de a oficia slujbe în cimitirul aflat în curtea bisericii ortodoxe din Predești, dar numai pentru morții înhumați în acest rit. Deocamdată, nici unul dintre localnicii declarați greco-catolici nu a decedat, așa că preotul Tudor nu prea a avut la ce slujbe de acest fel săparticipe. Nemulțumiți de hotărârea instanței din Pitești, enoriașii spun că vor sesiza Direcția NaționalăAnticorupție și Curtea de la Luxemburg cu privire la activitatea judecă torilor Curții de Apel, considerându-se în continuare discriminați de decizia acestora de a nu le permite săfacă slujbe și în ritul greco-catolic pentru rudele lor decedate.

Procese pentru pomenirea morților

Butoiul de pulbere pe care stăde câțiva ani satul Predești din comuna Pesceana este din nou pe punctul de a exploda, mai ales că , în apropierea sărbătorilor pascale, enoriașii celor două culte din comunănu au ajuns la un acord în ceea ce privește ritul în care trebuie săse facă pomenile pentru cei trecuți în neființă. De aproape trei ani, cele două parohii, cea ortodoxăși cea greco-catolică , se judecă pentru accesul preotului greco-catolic Victor Tudor în cimitirul din sat. Localnicii din Predești, care l-au urmat pe părintele Tudor îi acuzăpe reprezentanții bisericii ortodoxe că nu le permite sămeargăcu preotul lor și săfacă parastase la mormintele rudelor decedate cu ani înainte și îngropate După ritul ortodox, în timp ce reprezentanții bisericii ortodoxe i-au interzis preotului caterisit chiar și accesul în cimitir, pe motiv că acesta este cimitir ortodox și, conform actelor normative ale BOR, astfel de manifestări sunt interzise.

Procesul în care 18 enoriași ai parohiei greco-catolice din Pesceana au chemat în judecatăParohia ortodoxădin sat și Episcopia Râmnicului a început în iunie 2007 și, După ce a fost pierdut la Judecă toria Drăgășani și apoi câștigat la Tribunalul Vâlcea, cele două tabere adverse au ajuns în fața instanței de la Curtea de Apel Pitești. La sfârșitul lunii februarie a acestui an, doi dintre cei trei judecă tori ai completului au fost de acord ca, în parte, decizia să-i fie favorabilăpreotului greco-catolic, în sensul că i s-a dat permisiunea de a oficia servicii de înhumare și alte servicii religioase de rit greco-catolic în cimitirul din curtea bisericii ortodoxe, dar numai pentru defuncții în acest rit. Celălalt judecă tor a respins, ca nefondat, recursul înaintat de reprezentanții Bisericii Ortodoxe la decizia Tribunalului Vâlcea, pronunțatăîn noiembrie anul trecut în favoarea preotului greco-catolic.

Greco-catolicii din Pesceana la Curtea din Luxemburg

Chiar dacă decizia Curții de Apel Pitești le este, în mare, favorabilă, enoriașii greco-catolicii sunt în continuare nemulțumiți și sunt deciși sămeargămai departe, pentru a obține dreptul de a-l duce pe preotul lor la că pătâiul rudelor lor moarte. Preotul Victor Tudor ne-a spus că vor face recurs în anulare la decizia Curții de Apel Pitești, considerând că soluția pronunțatăde completul de judecatăeste ambiguă: „Doi dintre judecă tori au fost de acord săparticip la înmormântările greco-catolice din cimitir, care este un loc public, iar un al treilea a respins recursul. Mai existăo cale de atac – recursul în anulare, la care vor recurge enoriașii. Vom sesiza și DNA-ul, dacă va fi nevoie, dar și Curtea de la Luxemburg împotriva judecă torilor de la Pitești întrucât considerăm că este normal ca, în momentul în care ai schimbat religia, săfaci slujbele în ritul pe care l-ai ales, inclusiv pentru cei morți, care nu sunt ai bisericii, ci ai rudelor. Este o încă lcare flagrantăa drepturilor omului și o măsurădiscriminatorie”. Mai mult, preotul trecut la greco-catolici îl acuzăpe preotul ortodox din sat că face presiuni asupra enoriașilor săi, îndemnându-i săse întoarcă la ortodoxism. „Unii enoriași sunt amenințați sănu mai meargăla slujbele greco-catolice că ci astfel le vor fi sistate pensiile. Sunt blestemați, iar pe mine preotul măvorbește tot timpul de rău… Nu așa ar trebui săfie. Suntem toți creștini și toți credem în Dumnezeu, indiferent de cultul pe care l-am ales … Speram sămergem împreună, așa cum se întâmplăîn multe sate din Transilvania, unde atât preoții ortodocși, cât și cei catolici oficiazăslujbe împreună”, a mai precizat preotul greco-catolic Victor Tudor. Tot din cauza cimitirului, Biserica RomânăUnităcu Roma a dat în judecatăstatul român la curtea de la Strasbourg încă de acum trei ani, dar aceasta nu s-a pronunțat încă .

„Un conflict întreținut artificial!”

De partea cealaltă, preotul ortodox, Adrian Păușescu spune că , de fapt, la Pesceana nu este decât un conflict întreținut artificial și că lucrurile în localitate au început săse liniștească . Cât privește scandalul iscat în jurul cimitirului, părintele Păușescu spune că responsabil este preotul Tudor, care nu vrea săînțeleagăcă la un mort îngropat în ritul ortodox nu se poate face parastas în alte rituri. „Conform Regulamentului cimitirelor din 1948, încă în vigoare, un enoriaș care a trecut la alt cult religios își pierde dreptul la cultul respectiv, iar orice manifestare în incinta cimitirelor ortodoxe cu prilejul înmormântărilor decedaților neortodocși este interzisă, fiind consideratăprozelitism. Dacă omul a murit în ritul ortodox să-l lăsăm așa cum a vrut el și săne rugăm pentru liniștea sufletului lui”.

Deși existăenoriași din ambele tabere care susțin că nu sunt diferențe între cele două culte, preotul ortodox are o altăvariantă. „Este diferențăși din punct de vedere liturgic și din punct de vedere dogmatic, deși sunt și multe asemănări”, ne-a spus părintele Adrian Păușescu. De partea cealaltă, preotul Tudor are însă o altăopinie: „Suntem de rit bizantin, dar ne supunem Papei. Chiar și datele sărbătorilor coincid…”

Cimitirul, o problemăfără rezolvare?

Situația cimitirului din Predești este astfel destul de ambiguă. În timp ce instanțele de judecatăspun că acesta este loc public, atât reprezentantul bisericii ortodoxe din localitate, cât si autoritățile locale susțin că , de fapt, acesta este al bisericii ortodoxe. „Poate în alte localități cimitirul este în administrarea primăriilor. La noi, cimitirul se aflăîn curtea bisericii. Așa a fost de la început. Asta este situația și în alte sate din localitate. Cimitirele se aflăîn curtea bisericii. Noi am dat o hotărâre de consiliu local pentru realizarea unui cimitir comunal interconfesional dar, deocamdată, singurul cimitir din sat este cel din curtea bisericii ortodoxe”, ne-a declarat primarul comunei Pesceana, Ion Dobre. Problema cu cimitirul este singura rămasănerezolvatăîntre cele două biserici din Pesceana. Inițial, preotul Victor Tudor a dorit sătreacă și biserica la care a slujit vreme de câțiva ani în cadrul religiei greco-catolice, dar inițiativa sa a fost sortităeșecului. Preotul a făcut prin 2005 o cerere la Primăria din Pesceana, prin care solicita „în calitate de prim-curatori ai Parohiei Române Unite cu Roma din localitatea Pesceana, județul Vâlcea”, pe baza unui tabel nominal locuitorii care aparțin Bisericii Române Unite cu Roma din localitatea Pesceana, înscrierea aceastei parohii în Registrul Special pentru regimul cultelor în baza articolului 17 din Legea 177/1948″. Solicitarea preotului greco-catolic a fost însă respinsăla vremea aceea de consilierii locali, pe motiv că mulți dintre cei 364 care au semnat pentru trecerea la greco-catolicism au susținut că nu vor renunța la religia strămoșească . În aceste condiții, preotul s-a văzut nevoit săconstruiască o nouăbiserică , de data aceasta greco-catolică , pe o bucatăde teren ce a fost donatăde un enoriaș. În prezent primul nivel al construcției a fost terminat, iar slujbele greco-catolice se oficiazăîn acest spațiu.