Efectul „Mănoiu – Pană”
Într-un așa zis ziar electronic, am găsit o exprimare de-a dreptul paranoică , cu accente de delirum tremes datorat prea multor beri băute, pentru a putea exista transparențăîn sticlăși seriozitate în exprimare. Sperăm că ați ghicit cine este autorul și, în cazul în care nu l-ați identificat, redăm paragraful incriminat, ce văva spune totul. „Observatorul de Vâlcea” și efectul „Mănoiu – Pană” aruncă în aer politica și administrația vâlceană . (?? – n.r.) După comunele Golești și Fârtățești, s-a demonstrat că și Consiliul Local Dăești trebuie dizolvat de drept. Redacția noastrăsolicitătânărului prefect Remus Grigorescu (PSD) săcontroleze situația tuturor localităților din județ în privința respectării „legii Administrației Publice Locale 215/2001, republicatăcu modifică ri în 2007”.
S-o luăm mărunt
Un consilier local vâlcean (care mai și citește legile!) a constatat că la primăria unde a fost ales în „Legislativul” localității nu s-au ținut două ședințe consecutiv, încă lcându-se art. 55 al. 1 lit. a, din Legea Administrației Publice locale. Consilierul în cauză, Florin Mănoiu a sesizat instanța de judecatăcerând săse constate dizolvarea de drept a Consiliului din care face și el parte. până aici, nimic nu poate demonstra că politicul și administrația vâlceană au fost aruncate în aer, pentru că legislativul a prevăzut această situație și, ca urmare, reluarea alegerilor, în mod democrat. Deci, sesizarea consilierului, nu poate fi consideratăo „bombă”. Numai că un individ ce manifestăcalități și acțiuni adolescentine, pe fondul lui de (in)culturăgeneralăliceală, și-a legat numele de cel al consilierului Mănoiu, botezând pompos acțiunea acestuia „efectul Mănoiu – Pană”. Care efect, ce efect, de unde efect? Dar ca un lucru întreprins săfie numit „efect”, trebuie săse mai și finalizeze acțiunea. Care acțiune, După cum veți vedea, nu se va putea termina în acest mandat electoral al Consiliilor locale din județ.
Ce spune legea
Suntem convinși că Florin Mănoiu – de altfel un tânăr pe care-l intereseazăadministrația localăși, pentru aceasta, studiazălegile – știe tot la fel de bine ca și noi de infinitul întreprinderii sale și de neputința schimbărilor pe care le urmărește, din poziția sa de liberal, opozant guvernării. Pentru a dovedi afirmația, ne folosim de un exemplu ipotetic. Așadar, orice persoanăinteresată, poate formula o acțiune judecă torească care săconstate dizolvarea de drept a Consiliului Local în localitățile unde nu s-au ținut două ședințe consecutive. În speță, ar fi cazul la primăriile Golești și Fârtățești și, probabil, la Dăești. După ce prefectul județului va lua cunoștințăde acest aspect – atestat și prin verifică ri făcute de corpul său de inspectori – va emite decizia de dizolvare a Consiliului. Evident, primarul localității supus sancțiunii, atacă în Contenciosul administrativ măsura dictatăde prefect. Procesul poate dura de la trei luni la șase luni sau mai mult. Apoi, urmeazăapelul la Curtea de Apel, dându-se o hotărâre definitivăși irevocabilă. Timp pierdut, apreciat, de cunoscă tori, la peste șase luni de judecată. Am ajuns, astfel în anul 2010. După ce hotărârea instanței de contencios administrativ a rămas definitivăși irevocabilă, prefectul ia act de hotărâre și informeazăguvernul despre dizolvarea de drept a Consiliului Local vizat de reclamant. Guvernul, astfel sesizat, este obligat săadopte o Hotărâre de Guvern, prin care sădispunădizolvarea și săstabilească data alegerilor. Mai trec 6-8 luni și se încheie anul 2010. La rândul ei, hotărârea de guvern se supune controlului legalității hotărârii instanței de contencios administrativ, fiind susceptibilăși ea de judecare, în primăinstanțăla Curtea de Apel, iar în recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție. Timpul lucreazăîn favoarea Consiliilor Locale care se vor a fi dizolvate, pentru că se va ajunge, astfel, până la sfârșitul anului 2012, an de final al mandatului Consiliilor Locale. Pe toată durata proceselor, în orice fazăjudecă torească , se poate invoca neconstituționalitatea unor articole din Legea administrației publice locale. În cazul acestei proceduri, instanța de judecatăsuspendăprocesul, trimițând dosarul spre judecare la Curtea Constituțională. Deci, tot timp consumat în favoarea primăriilor ce nu vor săle fie desființat Consiliul local.
Concluzii
Legea care reglementeazăactivitatea administrațiilor publice locale este teribil de permisivăși are mari lacune. Spre exemplu, din textul de lege așa zis „contaminat de „efectul Mănoiu – Pană” (?)”” nu se poate înțelege cine-i vinovat de neconvocarea ședinței Consiliului Local. El spune că „ședința se va convoca din dispoziția primarului prin secretarul Consiliului Local”. Dubiul „IN DIBIO PRO REO” este în favoarea celui asupra că ruia planeazăvinovăția. De ce săsuporte consecințe consilierii locali pentru că primarul sau secretarul (nu pot fi culpabilizați împreună) nu și-au îndeplinit o atribuțiune legală? Datorităacestui lucru, prin „legea fecundă” ar trebui modificatăLegea administrației publice, stabilind sancțiuni împotriva celui vinovat – primarul sau secretarul. Așa că , tot disputând aceste nestabilite măsuri prin lege, trece timpul și expirămandatul. Ceea ce își doresc „tinerii liberali”, în legăturăcu organizarea de noi alegeri, se izbește și de efectele crizei economice, măsurile de austeritate promovate de Guvernul Boc nu au avut în vedere și alegerile pentru Consiliile locale. De fapt, premierul Boc a și transmis prefectului de Vâlcea săse găsească formule de trecere peste neconformele situații semnalate, bugetul de stat nesuportând toanele politice ale unor consilieri locali șireți sau interesați. La toate aceste explicații, dorim săle transmitem tuturor consilierilor locali, din cele trei comune amintite, că până la rămânerea definitivăși irevocabilăatât a acțiunii în constatarea dizolvării de drept pe cale judecă torească , cât și a rămânerii irevocabile a hotărârii guvernamentale, Consiliul Local este legal constituit și trebuie săfuncționeze conform prevederilor Legii nr. 215/2001 – republicată. În cazul în care, prin instigare, consilierii locali nu vor săvinăla ședințe sau nu adoptăîn trei ședințe consecutive nici o hotărâre, Consiliul Local se dizolvăiar, dar se reia procedura de obținere a unei hotărâri judecă torești definitive și irevocabilă, ce poate dura tot o legislaturăelectorală. Consilierii locali sunt obligați săcunoască legea, iar secretarii de primării trebuie săle aducă la cunoștințătoate etapele ce trebuie parcurse până la dizolvarea de drept a Consiliilor Locale.
Lasă un comentariu