Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

DRUMUL BLESTEMAT DIN MĂCIUCA

Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit cere banii înapoi

CONFLICT. În primăvara anului 2006, ca efect al calamităților naturale, pe drumul comunal DC 71 Botorani – Popești s-a prăbușit platforma în două locuri. Acest drum fusese refăcut de puțin timp, lucrările fiind finanțate de Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit (fostul program SAPARD). După ce au solicitat ca drumul săfie în perfectăstare, inspectorii Agenției au reziliat contractul încheiat cu Consiliul Local Măciuca, solicitând printr-o decizie rambursarea întregii sume, 28 miliarde lei vechi, la care se adaugădobânzi și penalități de întârziere.

 

Încă din anul 2002, în Vâlcea, ca și în alte județe ale țării, se deruleazăun program de asistență Financiară al Uniunii Europene, SAPARD, prin care se finanțeazălucrări de reabilitare a drumurilor, dar și de introducere a apei potabile și a canalizării în comune. Astfel, de-a lungul timpului, județul nostru a beneficiat de fonduri nerambursabile pentru zeci de proiecte. Unele dintre ele au fost finalizate, altele se deruleazăîncă , însă câteva au întâmpinat probleme din cauza calamităților naturale și a lucrărilor prost efectuate. Unul dintre proiectele care încă de la început a întâmpinat mari probleme este cel de reabilitare și asfaltare a drumului DC 71 Botorani – Popești, din comuna Măciuca.

 

28 de miliarde lei vechi, „măturați” de viituri

 

În anul 2003, Consiliul Local al comunei Măciuca a încheiat un contract de finanțare cu Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit (fostul Program SAPARD), pentru modernizarea drumului comunal Botorani – Popești, proiect în valoare de peste 28 miliarde de lei vechi. Unul din criteriile de eligibilitate prevedea că timp de 5 ani, cât dureazămonitorizarea lucrării de că tre Agenție, Consiliul Local Măciuca are obligația săsuporte cheltuielile de întreținere a drumului comunal reabilitat. Asta a complicat lucrurile, prevederea devenind mărul discordiei dintre CL Măciuca și Agenția de Plăți.

În primăvara anului 2006, ca efect al calamităților naturale, la kilometrul 4+250 al DC 71 Botorani – Popești s-a produs o prăbușire a platformei drumului pe o lungime de 40 de metri și o adâncime de 7 metri. Mai mult decât atât, pe același drum comunal, o altăalunecare de teren a determinat prăbușirea unei platforme pe o lungime de circa 30 de metri la kilometrul 4+225.

 

Fostul primar din Măciuca, somat sărefacă drumul

 

Imediat După producerea calamităților, mai exact la 11 octombrie 2006, o echipăde control a Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit a verificat dacă drumul poate fi folosit, ajungând la concluzia că este utilizabil. Mai mult, printr-un proces verbal, inspectorii Agenției au propus câteva soluții de refacere a platformei și construire a unui zid de sprijin din beton. După mai bine de un an, adică în data de 19 decembrie 2007, aceștia au făcut o a doua „vizită” în localitatea Măciuca, emițând un alt proces verbal. Inspectorii au constatat că nu s-a respectat criteriul de eligibilitate din contract. Astfel, ei i-au pus în vedere primarului săgăsească resurse financiare pentru a aduce drumul la starea inițialăîn cel mai scurt timp. Mai mult decât atât, inspectorii i-au promis primarului de atunci al comunei Măciuca, Dumitru Smărăndoiu, că vor suspenda termenul de soluționare a cazului dacă va semna o declarație prin care se angajeazăsăobținăfonduri pentru refacerea totalăa drumului, până la data de 31 mai 2008. În caz contrar, vor cere restituirea banilor. Din nefericire, edilul a semnat.

 

Disperarea primarului

 

Așadar, primarul comunei Măciuca a prevăzut fonduri în bugetul local pentru refacerea drumului, însă acestea s-au dovedit a fi insuficiente. Drept urmare, edilul a solicitat Consiliului Județean (CJ) Vâlcea alocarea sumei de 125.000 USD din fondul de rezervăbugetară. El a precizat că neexecutarea lucrărilor conform contractului încheiat, ar obliga Consiliul Local Măciuca sărestituie întreaga sumăcare i-a fost acordatăpentru realizarea acestei investiții. Astfel că , în cadrul unei ședințe de CJ s-a decis alocarea unei sume de o jumătate de miliard de lei vechi, urmând ca diferența necesară pentru finalizarea lucrărilor săse acorde După rectificarea bugetului. Suma necesară refacerii drumului era însă mult mai mare. Astfel că , doar o parte din DC 71 Botorani – Popești a fost refăcut. Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit a fost necruțătoare însă , reziliind contractul încheiat cu Consiliul Local Măciuca și solicitând printr-o decizie rambursarea întregii sume la care se adaugădobânzi și penalități de întârziere.

 

Se încearcă reconcilierea

 

La ora actuală, juriștii Consiliului Județean Vâlcea încearcă reconcilierea directăîntre cele două părți conform articolului 720 din Codul de ProcedurăCivilă(ce prevede o procedurăprealabilăspecialăcare trebuie parcursăde reclamantul dintr-un litigiu comercial înainte de introducerea cererii de chemare în judecată). În cazul în care nu se va ajunge la niciun acord, potrivit legii contenciosului administrativ, decizia Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Ruralăși Pescuit poate fi atacatăla Curtea de Apel Pitești în termen de șase luni de la emiterea ei. Juriștii CJ Vâlcea considerăcă decizia Agenției este aberantă, afirmând că efectele calamităților naturale nu afecteazăîn niciun fel eligibilitatea proiectului. Pe de altăparte însă , un raport al Curții de Conturi Vâlcea a scos în evidențăfaptul că încă de la început au existat grave deficiențe de proiectare.

 

Același drum, alte probleme

 

Despre acest subiect a curs multăcernealăde-a lungul anilor. În anul 2006, în paginile Vocea Vâlcii, relatam că în urma unui control efectuat de inspectorii Curții de Conturi Vâlcea, au fost găsite grave deficiențe de proiectare și construcție în ceea ce privește modernizarea drumului comunal DC 71 Botorani – Popești, din localitatea Măciuca. Conform raportului, lucrările au fost executate în mod necorespunzător, în proiect neprevăzându-se un sistem de evitare a alunecă rilor, fenomen care este inevitabil în acea zonăa localității. Locuitorii se plângeau tot timpul că viețile lor și a celor ce circulăprin zonăcu autovehiculele sunt puse în pericol, datorităfaptului că drumul s-a surpat și în orice moment pot aluneca în prăpastie.

toată această situație este una aberantăpentru că , în primul rând, în fața calamităților naturale, omul este neputincios. Mai mult decât atât, cei de la Agenția de Plăți au știut despre posibilitatea producerii de alunecă ri de teren, conform studiului de fezabilitate întocmit chiar de experții lor. Tot ei sunt cei care au aprobat suma necesară construirii drumului, repetăm, în cunoștințăde cauză, cu privire la calamitățile naturale. Decizia Agenției de a retrage finanțarea este ilogică și absurdă.