Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Directorimea din Vâlcea este în afara legii

Peste 50 de directori pedeliști vâlceni au intrat în ilegalitate, După ce Curtea Constituționalăa decis, miercuri, că mai multe prevederi din actul normativ care modifică și completeazăLegea funcționarilor publici, adoptată în Camera Deputaților la începutul lunii martie, sunt neconstituționale. Aceștia ocupăîn continuare funcțiile de șefi în fruntea deconcentratelor, dar nu mai au drept de semnătură.

Actualii directori numiți în fruntea instituțiilor deconcentrate ale statului sau a altor direcții aflate în subordinea statului riscă săfie aruncați în stradăde foștii directori numiți în funcție de Guvernul Tăriceanu, titularii de drept ai acestor posturi, deoarece CC a stabilit că anumite prevederi din articolul I sunt neconstituționale și anume punctul 1 care completeazăvechile norme cu Categoria funcționarilor publici de conducere cu: „director executiv și director executiv adjunct în cadrul instituției prefectului, în cadrul aparatului propriu al autorităților administrației publice locale și al instituțiilor publice subordonate acestora, director și director adjunct în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora”.

Instanța constituționalăa constatat că și prevederile punctului 6 care se referăla concursul de recrutare sunt neconstituționale.

„Concursul de recrutare pentru funcțiile publice din cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, autorităților administrative autonome, precum și pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale este organizat, în condițiile legii, astfel: a) de comisia prevăzutăla art. 18 alin. (1), pentru înalții funcționari publici. Secretariatul tehnic al comisiei se asigurăde Agenția Naționalăa Funcționarilor Publici; Funcțiile publice vacante, funcțiile publice de conducere, precum și funcțiile publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, stabilite potrivit alin. (1), se ocupăîn condițiile prezentei legi. (3) Persoanele încadrate în posturi de naturăcontractualăcare au fost stabilite și avizate ca funcții publice vor fi numite în funcții publice de execuție dacă îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 54 și condițiile de vechime în specialitatea studiilor corespunzătoare clasei și gradului profesional ale funcției publice.”

Potrivit proiectului de lege, șefii serviciilor deconcentrate revin la statutul de funcționari publici și pot ocupa în continuare funcțiile, temporar, în baza unui aviz al ANFP, doar dacă au cinci ani vechime în administrație și studii de specialitate, urmând ca După șase luni sădea concurs pentru ocuparea definitivăa postului. Totodată, persoanele care doresc săocupe funcții de conducere în cadrul serviciilor deconcentrate trebuie săprimească inițial un aviz de la Agenția Naționalăa Funcționarilor Publici (ANFP). Ulterior, respectivii candidați sunt supuși textului în cadrul unui concurs organizat de ANFP, în baza că ruia vor fi numiți definitiv în funcție. Specificațiile date de CC fac imposibilăaplicarea unor noi găselnițe legislative, ar fi a patra tentativăde acest gen a Guvernului Boc.

Cea de-a treia OU, care a fost și ultima, deocamdată, a fost emisăde guvern pe 2 martie când parlamentarii PSD și PNL au părăsit lucrările Camerei ca semn de protest Față de introducerea forțatăa acestui proiect de lege pe ordinea de zi. În data de 4 martie, 50 de deputați de la PSD și 52 de la PNL au sesizat Curtea Constituționalăa României, care a constatat, cu majoritate de voturi, că și aceasta ca și celelalte două ordonanțe de urgențe, care tratau aceeași problemă, este neconstituțională.

Decizia este definitivăși general obligatorie și se comunică Președintelui României, președinților celor două Camere ale Parlamentului și primului-ministru.

Astfel, dacă se revine la criteriile anterioare de vechime și studii în administrație, Guvernul Boc ar trebui sătrimităacasă30-40% din actuala directorime, adică peste 1.000 din cei 3.000 de directori numiți 100% pe criterii politice și asta pentru că nu au nici studiile și nici vechimea cerute de vechea lege.

Practic, pentru a-și salva directorii, premierul Emil Boc are o singurăvariantă: schimbarea legii. O acțiune imposibil de realizat, deoarece este o lege fundamentalăși nu poate fi schimbatădecât cu ajutorul opoziției. până atunci, însă , cei care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de lege sunt ilegali în funcție, deci nu mai au nici drept de semnătură. La nivelul județului Vâlcea, doar patru din cei 26 de directori ai instituțiilor deconcentrate se aflăîn deplină legalitate: Rodica Mărginean, director CAS Vâlcea; Doina Stroe, directorul CRFPA; Gabriel Andreescu, directorul Casei de Pensii Vâlcea și Gheorghe Gogârnoiu, directorul Direcției de Finanțe. În cadrul direcțiilor din subordinea principalelor instituții publice vor supraviețui doar cei doi, trei directori: Nicolae Vălimăreanu, șeful RAJDP; Nicolae Badea, directorul Direcției de asistență Socială, Adrian Mesescu, șeful ISU și Eugen Mănescu, directorul Drumurilor Naționale, toți ocupând aceste posturi și în timpul Guvernului Tăriceanu.