• La începutul unui nou an şcolar, proaspătul inspector general şcolar Ion Gherghinaru a făcut o analiză pertinentă asupra situaţiei din învăţământul vâlcean. El speră ca, după scandalul cu notele modificate la bacalaureat, lucrurile să intre în normal, iar elevii şi profesorii să aibă rezultate remarcabile în acest an şcolar: „Le urez un an bun, fără evenimente negative şi cu rezultate deosebite la examenele de la finalul anului!”
CLAUDIA STANCIU
claudia.stanciu@voceavalcii.ro
• Rep.: Domnule Gherghinaru, aţi venit în fruntea Inspectoratului Şcolar Judeţean Vâlcea într-un moment în care învăţământul vâlcean a fost zguduit de un scandal penal fără precedent. Cum aţi găsit dvs. lucrurile în instituţie atunci când aţi preluat frâiele? • Ion Gherghinaru: Pe mine nu mă interesează ce a fost înainte. Ştiu că a trebuit să preiau nişte lucruri din mers. Eu consider că, după două săptămâni de zile, în ceea ce priveşte mobilitatea, aprovizionarea cu manuale, cu mobilier, am reuşit să ne descurcăm, să aducem oameni calificaţi pe toate normele şi toate posturile din judeţ. • Rep.: Ce s-a întâmplat cu lucrările de la BAC modificate? Ce decizie a luat Ministerul Educaţiei? Au rămas notele iniţiale sau cele modificate? • I.G.: Din câte ştiu eu, în momentul de faţă notele şi rezultatele sunt cele afişate iniţial şi mai mult decât acel raport pe care l-aţi publicat în presă, nu pot să vă spun. Sunt acolo două măsuri administrative pe care le voi pune în aplicare pentru următorul an şcolar, iar în rest este decizia Ministerului Educaţiei. • Rep.: Din câte am înţeles, au mai fost inspectori şcolari care au fost trimişi acasă după scandalul cu acele materiale PSI introduse în şcoli. Despre ce este vorba? • I.G.: Din câte ştiu eu nu a fost trimis acasă nimeni. Colegii care au plecat din Inspectorat şi-au dat demisia de bunăvoie. Printre aceştia se numără într-adevăr şi domnul Oprea şi a fost decizia dânsului să demisioneze. Noi, Inspectoratul Şcolar, am fost obligaţi, având în vedere numărul de cadre didactice din judeţ, să reducem cu 1,5 norme organigrama instituţiei. În momentul de faţă ISJ funcţionează. Singura problemă pe care o avem este la Management, însă nu prea mai vor oamenii să mai vină la Inspectorat. Este foarte mult de muncă aici, iar răspunderea este mare. • Rep.: Câţi directori au fost schimbaţi acum la începerea unui nou an şcolar? • I.G.: Nu am situaţia exactă a numărului de directori schimbaţi, dar pot să vă spun că mai mulţi de 10-12 nu au plecat din funcţii. Iar schimbările au avut loc pentru că foştii directori au ieşit la pensie, alţii şi-au dat demisia. Deci, nu sunt schimbări majore. • Rep.: Când se vor organiza concursuri pentru posturile de directori? • I.G.: Din câte ştiu şi din câte am aflat de la consfătuirile naţionale, metodologia pentru organizarea concursului este finalizată, rămâne doar să fie dezbătută şi aprobată în Minister, pentru ca mai apoi să fie trimisă în teritoriu. Se spune că, în acest an şcolar, vor fi organizate concursuri. Evident că ordinea va fi alta. Prima dată se va ţine concurs pentru inspectorii generali, apoi pentru inspectorii şcolari, iar ultima dată pentru directori. • Rep.: În ceea ce vă priveşte, v-aţi hotărât dacă vă înscrieţi la concurs pentru postul de general? • I.G.: Delegaţiile pentru inspectori generali, adjuncţi, inspectori şcolari şi directori se fac de la 1 septembrie la 31 august şi fiecare dintre decizii are în componenţa ei un articol în care forul care te-a numit îşi rezervă dreptul de a te schimba din funcţie oricând. Sigur că, dacă se va organiza concurs în acest an şcolar, este dreptul meu să candidez. Dacă am acceptat această funcţie, pe această perioadă, vă daţi seama că îmi doresc să particip. • Rep.: Ce se mai aude despre cel de-al doilea post de adjunct? Se desfiinţează sau va veni cineva pe funcţie? • I.G.: Cel de-al doilea post de adjunct este în organigramă şi nu poate fi redus decât printr-un ordin de ministru. Acest post este vacant din luna februarie a acestui an, de când domnul Grigorescu a trecut ca inspector general. Este decizia Ministerului Educaţiei şi eu nu pot să influenţez cu nimic nici nominalizarea şi nici momentul în care se va face această nominalizare. • Rep.: La ultima sa conferinţă de presă, deputatul Buican a spus, referitor la numirea dvs., că nu aţi fi fost numit dacă nu depuneaţi un jurământ de credinţă. Aveţi idee la ce se referea sau doar bătea câmpii? • I.G.: Nu am depus niciun jurământ de credinţă. Nominalizarea a fost făcută, aşa cum cerea procedura, de către preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea, iar mai apoi eu am primit decizia. Însă, în perioada în care se făcea nominalizarea, eu nici măcar nu eram în judeţ, fiind plecat la părinţi şi apoi la mare. Iar în privinţa acuzaţiei că Inspectoratul Şcolar se conduce din biroul domnului Cîlea, îl informez pe domnul Buican că nu am fost decât o singură dată acolo, de când sunt inspector general, şi am discutat pe problemele instituţiilor ce au dublă subordonare, CJ şi Inspectorat. Mai departe, că primesc comenzi politice, sunt doar părerile dânsului. • Rep.: Era practic un avertisment al domnului Buican, care susţinea că veţi păţi la fel ca Remus Grigorescu în cazul în care veţi răspunde la comenzile de la Consiliul Judeţean Vâlcea… • I.G.: Eu ştiu că nu am primit, până în acest moment, nici măcar o comandă politică. Dacă dânsul poate să demonstreze contrariul… • Rep.: Începe un nou an şcolar, care sunt problemele cu care se confruntă învăţământul vâlcean? • I.G.: Vreau să vă spun că ultima situaţie pe care o am arată că 87% din şcoli au autorizaţie sanitară. Sigur, mă refer la clădirile în sine, pentru că o şcoală cu personalitate juridică poate avea mai mult locaţii într-o comună, iar nu toate acestea au autorizaţie sanitară. Revenind, mă aştept ca procentul să fie undeva la 92%, pentru că mai erau şcoli care au depus documentaţia şi aşteptau avizul. Probleme apar pentru că sunt sate care nu au apă curentă şi canalizare şi acestea sunt două motive pentru care nu se va da niciodată autorizaţia sanitară. Mai mult, un alt motiv este acela că s-au făcut grupuri sanitare moderne, dar nu sunt în incinta şcolii, aşa cum prevăd cerinţele DSP-ului. O mare problemă pe care o avem şi trebuie rezolvată este aceea că sunt şcoli care au în clădire şi o grupă sau două de grădiniţă, iar autorizaţia pe grădiniţă se dă separat. În aceeaşi situaţie se regăsesc căminele, cantinele sau sălile de sport, care se autorizează separat de unităţile de învăţământ. • Rep.: Mai avem vreo şcoală în judeţ care se află într-o stare deplorabilă? • I.G.: Mai sunt probleme de acest gen, dar marea lor majoritate sunt în stare bună. Spre exemplu, la Valea lui Stan o grădiniţă a fost închisă pentru că pica acoperişul pe copii. Şi mai sunt câteva de acest gen… Am rezolvat în schimb problema cu mobilierul pentru clasa pregătitoare. • Rep.: Începe un nou an şcolar, iar cerinţele financiare din partea cadrelor didactice sunt, de fiecare dată, foarte mari. Vâlcea este într-o situaţie delicată, mai ales datorită problemelor de la Oltchim. Cum veţi împiedica micile „afaceri” ale învăţătorilor şi profesorilor, care an de an le impun elevilor să-şi cumpere diferite materiale didactice, care nu sunt neapărat necesare? • I.G.: Să ne înţelegem foarte clar: învăţământul din clasa pregătitoare până în clasa a X-a are manuale gratuite. Acele auxiliare didactice de care vorbeaţi dvs. nu sunt obligatorii. În mod normal, fiecare învăţător sau profesor ar trebui să facă un proces verbal la şedinţa cu părinţii, iar dacă părinţii sunt de acord, atunci se vor lua auxiliarele didactice. • Rep.: Acum câţiva ani, unul din inspectorii şcolari generali care a fost în fruntea învăţământului vâlcean a avut o poziţie foarte clară vizavi de fondul clasei şi fondul şcolarii, interzicându-le directorilor să mai ceară bani elevilor. Dvs. ce poziţie aveţi? • I.G.: Toate şcolile din municipiu au acele fundaţii de părinţi, asociaţii cu personalitate juridică şi cu o contabilitate proprie. În aceste condiţii, dacă există suspiciune din partea unui părinte, se poate adresa organelor abilitate. • Rep.: Poliţiştii rutieri spuneau că nu aţi trimis situaţia cu microbuzele şcolare şi, din această cauză, ei nu au putut să facă acele controale obligatorii… • I.G.: Situaţia le-a fost trimisă, însă trebuie să ştiţi că este destul de încurcat. O parte din microbuze sunt ale şcolilor şi o altă parte ale primăriilor. Mai mult, foarte multe primării care au microbuze au renunţat la postul de şofer. Acum avem microbuze şi nu avem şoferi… • Rep.: Un mesaj pentru elevii şi dascălii vâlceni acum la început de an…. • I.G.: Le urez un an bun, fără evenimente negative şi cu rezultate deosebite la examenele de la finalul anului!
Lasă un comentariu